Hej

Huset är från 1950 och jag tänkte måla garderoberna vita. Tänkte även försöka sätta nån slags ventilation i garderoberna då dörrarna är väldigt täta. En av garderoberna luktade starkt av nått slags medel som jag antar att tidigare ägaren har spillt. Så den målade vi med spärrfärg. I övrigt var tanken att köra med grundfärg och sedan halvmatt 20.

Vad tror ni det är bäst att köra med ? Pensel eller roller ?

/Amatör och nybörjare.

• Öppen trägarderob från 1950-talet som ska målas vit och få ny ventilation, visar hyllor och täta dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen garderob från 1950-talshus med trähyllor och en klädstång, i behov av målning och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Går hyllplanen att ta ut så att det blir lättare att komma åt att måla?

Roller är ju bra till stora ytor men på små fungerar ju pensel bäst.

Det var under 50- och 60-talet vanligt med ventilation på det sättet som jag försökte fota i det här inlägget: https://www.byggahus.se/forum/threads/garderobber.321368/#post-3030262
Man kan också ventilera genom att ta bort lite av dörren i ovan- och/eller underkant.

• Gilla
Thermacell
  • Laddar…
Hyllplanen går tyvärr inte att ta ut. Dom är spikade i listerna.

Jag har kört med en liten rollet för att rolla hyllplan och väggar.
Sen körde jag med pensel på hörn och lister.

Jag använde grundfärg och sedan 20's tak/väggfärg.
Tänkte använda lackfärg till hyllplanen.

Jag kollade på länkade du skickade och den övre bilden så ser jag att det är borttagen i ovankanten på dörren, men den andra bilden förstår jag inte vad den ska föreställa :D

Lästa också där i tråden att det kan vara en idé att lägga en luftventil utifrån om garderoben vetter mot fasaden men ''problemet'' för mig är att det är tegel på utsidan.

Så jag tänkte att det är blir bäst att sätta en ventil ovanför dörrarna och sen på undersidan av dörren ta bort lite grann så att luften får cirkulera. ^^

Gör som du gjort, liten fin roller samt pensel. Börja med art måla allt där rollern inte kommer åt med pensel. Sen rullar du allt annat så nära du kan, det är mitt tips. Halvblank snickerifärg föredrar jag. Ska du även måla dörrarna kan där erfordras oljefärg. Men, i regel räcker det att tvätta och slipa lätt och måla även dem med samma vattenbaserade snickerifärg.

En konstig sak som hände var att när det råkade komma lite färg på en av dörrarna så torkade jag givetvis bort det direkt med en pappersbit och en fuktig trasa. Men då bleknade dörren på det stället och dörren kändes liksom klibbig på det området. :S

BirgitS
T Thermacell skrev:
men den andra bilden förstår jag inte vad den ska föreställa
Det förstår jag, garderoben har en indragen sockel, på samma sätt som underskåpen i köket, och sen är det ett långsmalt hål i garderobsgolvet en bit in från dörren men fortfarande utanför sockeln.

T Thermacell skrev:
Jag kollade på länkade du skickade och den övre bilden så ser jag att det är borttagen i ovankanten på dörren
Nja, snarare borttaget i själva stommen, alltså i ditt fall som att lite av listen som dörren går mot i överkanten är borttagen på en sträcka av 10-15 cm.

Tack för tipsen ! Jag har målat skåpen men det där med ventilation får bli vid ett senare tillfälle.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.