offlarjon
Ska inom kort måla över en ca 10 år gammal Borosantapet där man bl a använt för lite lim i skarvarna. Har tidigare testat lite olika metoder för att bli av med dessa, har slipat, skurit med mattkniv, kört med skarvhyvel men undrar hur proffsen gör? Tycker att alla dessa metoder är ganska tidsödande så jag antar att det finns utrustning som förenklar själva momentet i sig. Tycker dessutom att jag oavsett metod alltid får markerade gränser mellan våderna, även fast jag spacklat i omgångar & varit noggrant med slipandet. Målar givetvis 2 ggr men måste kanske grunda med någon täckfärg först för att resultatet ska bli bättre?
 
offlarjon offlarjon skrev:
Ska inom kort måla över en ca 10 år gammal Borosantapet där man bl a använt för lite lim i skarvarna. Har tidigare testat lite olika metoder för att bli av med dessa, har slipat, skurit med mattkniv, kört med skarvhyvel men undrar hur proffsen gör? Tycker att alla dessa metoder är ganska tidsödande så jag antar att det finns utrustning som förenklar själva momentet i sig. Tycker dessutom att jag oavsett metod alltid får markerade gränser mellan våderna, även fast jag spacklat i omgångar & varit noggrant med slipandet. Målar givetvis 2 ggr men måste kanske grunda med någon täckfärg först för att resultatet ska bli bättre?
Det blir ju aldrig 100% bra att måla direkt på en tapet. Dra ner tapeten?
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Skarvspackla och bredspackla. Kan behöva grunda tapeten med en spärrfärg först.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
Det blev en skarvhyvel, lite spackel & spärrfärg (tack för tipset garvin!) till slut :). Sant att det aldrig blir helt bra att måla direkt på tapet men i detta fall är det ett extrarum som ligger lite i skymundan i huset, så därav att vi inte lägger lika mycket energi på att det ska bli extra fint :).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.