3 676 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Kemikaliefri målning i badrumstak
Välkommen till forumet!
Du kommer aldrig hitta en kemikaliefri färg eftersom även linolja är en kemikalie. Om du vill ha färg utan organiska lösningsmedel, t.ex. terpentin, så kan du som sagt titta på akrylatfärger.
Du kommer aldrig hitta en kemikaliefri färg eftersom även linolja är en kemikalie. Om du vill ha färg utan organiska lösningsmedel, t.ex. terpentin, så kan du som sagt titta på akrylatfärger.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Akrylatfärger baseras väl på plast och innehåller alltså olja. Det är främst det jag vill undvika. Sen finns det ju massa andra tillsatser i miljömärkt färg.V vectrex skrev:
Är linolja en kemikalie? Jaja, trodde det var en mer eller mindre ren naturprodukt från lin. Det jag är ute efter är en linoljebaserad färg som passar bra i ett badrum, det är främst området över duschen som oroar mig med fukten där.tommib skrev:
"En kemikalie är, enligt Svenska Kemisamfundets nomenklaturutskott 2001, ett makroskopiskt homogent grundämne eller kemisk förening då det appliceras i en industriell eller kommersiell process."
Vatten är en kemikalie som ingår i vodka...
Du vill alltså undvika produkter baserade på fossil olja?
Vatten är en kemikalie som ingår i vodka...
Du vill alltså undvika produkter baserade på fossil olja?
Ja, ursäkta mitt ordval där. Borde väl ha skrivit färg som inte är mijlö- eller hälsofarlig. Då går det ju inte med olja t.ex.useless skrev:
Min poäng är att allt är kemikalier, lite som useless skriver ovan.
Angående miljö och/eller hälsofarlig så kan du räkna med att moderna färger är varken eller.
Det är väldigt vanligt att vara rädd och orolig för allt som verkar onaturligt och "kemiskt". Till detta brukar jag svara att arsenik är ett grundämne, asbest är helt naturligt, nikotin utvinns ur en växt liksom t.ex. atropin, heroin, kokain mm.
Det är troligen sämre för miljön att du gör om ditt badrum mer än nödvändigt för att du använder produkter som inte håller måttet än att du målar med akrylatfärg i taket.
Angående miljö och/eller hälsofarlig så kan du räkna med att moderna färger är varken eller.
Det är väldigt vanligt att vara rädd och orolig för allt som verkar onaturligt och "kemiskt". Till detta brukar jag svara att arsenik är ett grundämne, asbest är helt naturligt, nikotin utvinns ur en växt liksom t.ex. atropin, heroin, kokain mm.
Det är troligen sämre för miljön att du gör om ditt badrum mer än nödvändigt för att du använder produkter som inte håller måttet än att du målar med akrylatfärg i taket.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Varför vara rädd för enbart färgen? Vad är resten av din bostad gjord av? Granruskor?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden