Färg, Måla & Tapetsera
De Stilj: Jag skulle riva ner all gammal tapet och sedan slätspackla väggarna. Pröva blöt upp den gamla tapeten med lite vatten. Pröva tex med en blomspruta.
Claes Sörmland: Om det luktade och användes i byggsammanhang så är min nästa gissning kontaktlim. Finns ju i 1-L-förpackning, t ex Cascos S9 Super. Fast i så fall ett dyrt limval för ändamålet.
lopec: MDF brukar kunna suga rätt bra så det är nog lugnt, Stop Primern används ju främst för att stoppa för just läckage och missfärgningar från underlaget, sot, nikotin osv om det är gammalt material och från träet (kvistar osv) om det är nytt.
AndersS: Väggspackel från bredspackling? Ingen asbest oberoende av vad som använts -77.
Susbacke: Finns det någon som har kvar 2-3 rullar av denna tapet? 2153 Etage Artikelnr 1030 Pattern No 7442 Boråstapeter. Köpt 2009. [bild]
Burinkumaru: Hej! Detta är en fråga som säkert ställts om och om igen, men jag är en komplett nybörjare på hemmafix och behöver all hjälp jag kan få. Jag har ett utrymme under garaget där man på väggarna ser tydliga tecken på fuktgenomslag. Det luktar även lite unket där nere. Jag har precis målat om i garaget och tänkte att jag skulle fortsätta ner i det här utrymmet. Jag har läst att
Daniel 109: Nej, det finns inte på alla element. Jag har det inte i nuvarande hus. I förra fanns det.
NyaTorpane: Renskär skarven. Limma på pappremsa med våtrumslim, sitter som berget.
Muuuuurtin: [citat] Tack! :) Köpte Beckers Latexfog (vit, övermålningsbar) och gick över hela taket i alla springor, det ser jättebra ut. Inte hunnit måla över än men det ska nog gå bra.
Frustrator: [citat] Ja färgen får fräsas bort så småningom, blir nog att kakla. Nu blev det vitmålat tills vidare.
dilemma: [bild] Tänkte att jag skulle prova på att göra egna gravstenar inför kommande Halloween nästa helg och insåg att det inte finns så många guider på svenska så slängde ihop lite bilder. Bara att fråga på om ni undrar något men betänk att jag är glad amatör som freebasar :) [bild] Cellplast som jag hittade på Byggmax á 40:- st (70x600x1200mm, tror 50 hade varit mer lagom - typ).
prototypen: Det är så lätt hänt att få en rinning, man kan så lätt bli störd av något och drar inte sprutan med rätt hastighet. Eller att man vill vara ambitiös och få det att täcka bättre. Jag drabbas fortfarande ibland efter 40 år som "deltids" målare av rinningar. Men slipa noga, det syns lätt genom att det är en rinning. Protte
Johan Gunverth: Du kan ju däremot måla den med äggoljetempera som kan pigmenteras med krita. Nackdelen är att det blir totalkört att måla annat än tempera på den ytan i framtiden. Genom att borsta ytan (för hand eller med maskin) blir ytan äggskalshård. Mycket trevlig färg på ytot som utsätts för slitage. https://www.skansen.se/sv/äggoljetempera
hordak: Hej, Jag håller på med ett uterumsbygge (nordvästläge) med limträpelare och undrar över färgval. Har en hel del silikonhartsfärg från Weber i samma kulör som huset. Är det ok att använda samma färg på limträpelarna? Enligt påläsning består färgen av en kombination av akrylat och silikonharts, vilket ska göra färgskiktet både vattenavvisande och impregnerande. De brädor som
Hamnkapten: [citat] Tror inte det för privatpersoner. Lavtox, som säljer Boracol, skriver på sin hemsida att Special och Boracol 10 åter skall vara godkänt i slutet på 2019.
tttomten: Antingen så skär du tapeten i hörn (=1-2 mm ner på väggen) och då följa taket eller också skär du en rak linje ca 5 cm ner på väggen. Har du högt i tak så kan du öka till lämpligt neddrag men du vill gärna ha tapet minst 210/220 cm från golv.
Leif i Skåne: [citat] Dessutom hade jag målat med en lösningsmedel baserad färg, men grundfärgen är viktigast och vill du ha det underhållsfritt, gå till en riktig plåtslagare och täck det med plåt.
AnnaH: Jadå, hyresvärden tycker att det är en bra idé att jag undersöker detta.
Samsara: Hej. Jag har ett hus byggt 1930 som är relativt nyrenoverat. Köpte det förra året och ska nu ge mig på att renovera trappen. Gammal furutrapp som målats vit. Har även suttit en halvmåne med halkskydd på varje trappsteg. Dessa har jag avlägsnat. Min vision är att måla trappen i en grå nyans. Jag började skrapa bort till trärent med en varmluftspistol och handskrapa. Detta fick jag
topmount: Låter väll toppen att grunda panelen med olja nu så kan du måla till våren, pensla flera gånger och torka bort eventuellt överflöd. Vad är det för trä, oftast räcker 30% lösningsmedel (lacknafta om du vill skona dig själv)
davveno1: Har med bra resultat satt renoveringstapet över sjögräs. Mycket lim och Boråstapeters kraftiga Recover, helt slätt.
Interista88: Köp ett välkänt fabrikat, så klarar du dig på 2 strykningar. Om du inte snålar med färgen. Mvh Dennis
jonmo: Wall cover, Easy cover eller liknande kan verkligen vara en bra idé, det har jag bra erfarenhet av. Mycket enklare än bredspackel!
annastrandh1: Tack tack. Tec7 inhandlat och vi hoppas det blir bra nu!
Utdelning: T.ex sadolin möbellack halvblank 35glans.
JelanF: Jag har varit nyfiken på att prova med te. Har du gjort det själv någon gång och vet att det blir bra? :D
Oxymoron: [citat] Jag är nyfiken på vilken slags mörkblå färg du målade med.