10 142 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Måla över flott/fettfläckar
Hej!
Har köpt en lägenheten som ska totalrenoveras. I huvudrummet ska det målas/tapetseras om. Finns en sovalkov i huvudrummet och i denna finns det fett/flottfläckar. Fungerar det att måla över detta eller är det renoveringstapet som gäller? Känns iof fräschare med renoveringstapet men ska platsbygga en säng så kommer aldrig ligga i höjd med de gamla fläckarna även därför jag undrar om det går att måla över eller om det tränger sig igenom färgen?
Har köpt en lägenheten som ska totalrenoveras. I huvudrummet ska det målas/tapetseras om. Finns en sovalkov i huvudrummet och i denna finns det fett/flottfläckar. Fungerar det att måla över detta eller är det renoveringstapet som gäller? Känns iof fräschare med renoveringstapet men ska platsbygga en säng så kommer aldrig ligga i höjd med de gamla fläckarna även därför jag undrar om det går att måla över eller om det tränger sig igenom färgen?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 405 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 405 inlägg
Min första lägenhet hade en vidrig fett och smutsfläck där sängen hade stått och jag tvättade två omgångar med målartvätt innan målning och det höll utan problem minst ett och ett halvt år, efter det flyttade jag så då vet jag inte. (målade med absolut billigaste vita färgen jag hittade ≈150kr för 10L)
Om du menar om det kommer att täcka med ett lager spärrfärg så är svaret: ja oftast ibland får man ta två lager, som du redan fått svar här i tråden. Men om du menar om du bara kan måla med spärrfärg har du redan svarat själv. Den är en grundfärg som du målar ovan på med den färg du vill ha.O OscarD skrev:
Jiji skrev:
Om du menar om det kommer att täcka med ett lager spärrfärg så är svaret: ja oftast ibland får man ta två lager, som du redan fått svar här i tråden. Men om du menar om du bara kan måla med spärrfärg har du redan svarat själv. Den är en grundfärg som du målar över med den färg du vill ha. Menar jag...
Vi sprayade på isolerspray från Flügger, enkelt och kostar inte allt för mycket.
Men roligare att bredspackla än att gipsa
Är målare, så är väl drf jag föredrar spacklingen

Klicka här för att svara