2 711 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Målat fönstersmygar och latexat, men sen då?
Har målat fönstersmygarna i tillbygget, men tror jag gjort fel!!
Microlitade smygarna och väggarna först, sen maskerade vi på fönsterkarmen så när smygen vi kunde komma, sen har vi målat en gång, sen latex och sen målat en gång till.
Problemet är nu, att när jag vill ta bort maskeringen så är ju latexen lite på tejpen så det blir ju inte snyggt när man drar bort tejpen!!
Hur gör dom som kan?
// Grahn
Microlitade smygarna och väggarna först, sen maskerade vi på fönsterkarmen så när smygen vi kunde komma, sen har vi målat en gång, sen latex och sen målat en gång till.
Problemet är nu, att när jag vill ta bort maskeringen så är ju latexen lite på tejpen så det blir ju inte snyggt när man drar bort tejpen!!
Hur gör dom som kan?
// Grahn
Tror nog att tejpen satt för länge så latexen härdade och sitter nu fast där , när du tar bort tejpen så blir det fransigt , dom fransarna kan om du har tur rullas bort med ett fingerG Grahn85 skrev:Har målat fönstersmygarna i tillbygget, men tror jag gjort fel!!
Hur gör dom som kan?
// Grahn
Men det kommer att bli fult ändå , att skrapa eller skära brukar inte fungera , kanske dra ett varv till med latex över hela ytan som jämnar ut , blir lite kaka på kaka
Samma sak blir det när man målar fönster och inte tar bort tejpen efter några timmar , har tejpen varit länge med solgass på , är det nästan omöjligt att på bort tejpen från glaset
Bästa svaret
Språkförbistring , det med att tejpa är detsamma som maskera
när man sätter latexfog ( målarens bästa vän ) så lägger man på en sträng som verkar lagom ,
har ett glas eller bunke med vatten , stoppar ner ett finger eller en plan träspattel
( målarverktyg ) i vattnet , då fastnar inte latexen på finger eller spattel , och drar ut latexen till jämnhet , doppa i vatten ofta
Latex är vattenlösligt och kommer att lösas upp lite , då blir det en tunn hinna som går ut i intet mot karmen , när det härdat någon timma så går det försiktigt torka bort det som inte ska vara på karmen med en blöööt trasa
Efter det maskera om du är darris på handen och måla , det är bäst att inte maskera eftersom det kan bli en kant efter maskeringen
när man sätter latexfog ( målarens bästa vän ) så lägger man på en sträng som verkar lagom ,
har ett glas eller bunke med vatten , stoppar ner ett finger eller en plan träspattel
( målarverktyg ) i vattnet , då fastnar inte latexen på finger eller spattel , och drar ut latexen till jämnhet , doppa i vatten ofta
Latex är vattenlösligt och kommer att lösas upp lite , då blir det en tunn hinna som går ut i intet mot karmen , när det härdat någon timma så går det försiktigt torka bort det som inte ska vara på karmen med en blöööt trasa
Efter det maskera om du är darris på handen och måla , det är bäst att inte maskera eftersom det kan bli en kant efter maskeringen
Produkter som diskuteras: "målarverktyg"
Målarverktyg
Nedan presenteras vårt sortiment av målarverktyg. Här hittar du allt du behöver för ditt nästa målningsprojekt, från penslar, rullar, skrapor till skydd och rengöring. Med rätt verktyg blir det enklare att uppnå ett professionellt
Läs mer
Gammal tråd men hur vart resultatet?
Nästa gång gör du likadant, men när du ska ta bort tejpen så tar du en tapetkniv och renskär tejpen. Då drar man enkelt bort tejpen o kvar blir en rak fin kant
Nästa gång gör du likadant, men när du ska ta bort tejpen så tar du en tapetkniv och renskär tejpen. Då drar man enkelt bort tejpen o kvar blir en rak fin kant
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden