K
Kixan1: Tack för svaren! Men då blir det till att tvätta i alla fall. :)
3 svar · 3,3k läst
L
lordi: Kontrollera förbränningen på pelletspannan. Mät rökgastemperaturen med en termometer ca 1 m ner i skorstenen, när brännaren är i drift. Du bör ligga över 80 grader där för att förhindra kondens, vilket kan skapa fuktproblem runt murstocken. Har ni insatsrör i skorstenen så är det mindre känsligt än om det är en murad kanal.
16 svar · 2,4k läst
·
percivalor
percivalor: Nej inte tapetserad, men jag nötte ju bort sprickor I flera lager kändes det som, ända in så att man träffade murblocket. men kan jag måla över? Eller kommer det synas igenom? Vad är detta, fukt??
2 svar · 1,2k läst
·
S
Sajmon: [citat] Mikrolit är inte "renoveringstapet". Den döljer inga skavanker utan blir som väggen är, däremot armerar den väggen. Det finns olika tjocka mikroliten. Det är det som vikten per kvm anger. Vet inte vilken som är den tjockaste men 130g är iallafall godkänd att ersätta pappersremsa vid nya gipsskivor och är nog den vanligaste att använda.
12 svar · 5,4k läst
·
V
Vesslan71: [citat]
6 svar · 1,3k läst
·
Mazen
Mazen: Viktigast är att det inte är smuts och slipdamm kvar på ytan, om du använder typ diskmedel är det åxå viktigt att det inte finns "tvålrester" kvar. Det finns målartvätt som kräver att man "sköljer" med vatten efteråt och den som det räcker att man torkar efter. Brukar använda Rustas egna färdigblandade och den funkar för det mesta.. alt Nitors dito.
7 svar · 4,1k läst
·
Duttarmajster
Duttarmajster: Alcro fönsterfärg enligt hela manualen. Tycker oavsett vilken färgleverantör du kör på att du ska bryta till en mörkare kulör för det blir lätt märken på den vita färgen. https://www.alcro.se/Artiklar/Arbetsrad/Utomhusmalning/Mala-mobler-utomhus/ Sen är risken överhängande att det spricker i fogar efter kort tid, men det är ni ju medvetna om. Ta in eller dra en presenning över
1 svar · 1,8k läst
S
samryn: Tack för input. Hantverkaren sa inget om den bör täckas. Det är LIP 250 Projektspackel: https://lip.dk/produktoversigt/nivellering-af-gulve/lip-250-projektspartel/?lang=sv
4 svar · 2,1k läst
Trattkantarell
Trattkantarell: Hej! Vi anar att vi har tak målade med limfärg i vår lgh från 50-talet. Ytorna är generellt i gott skick utan sprickor o.d. men taket är VÄLDIGT smutsigt på flera ställen, typ gråsvart. När vi ändå ska renovera väggar vill vi ju fräscha upp taket också! Vi har fattat att man inte kan rengöra limfärg med något vätskebaserat då det skulle lösa upp sig och behöva tas bort
0 svar · 1,4k läst
O
OscarD: Hej! Närmar sig tillträde för min nya lägenhet som jag köpt där jag ska renovera. Köpte i veckan en 10L hink med vägg/takfärg från Jula, efter läst recensionerna så blir jag lite nojig och funderar på att göra ett återköp och satsa på en annan färg istället. Färgen jag köpte är denna:
0 svar · 1,9k läst
T
Takåsen: Tack för länken många bud men jag provar mig fram
5 svar · 2,1k läst
·
J
Jernhand: Balsamterpentin kan det också vara för oljefärg.
3 svar · 1,5k läst
M
Martin_A: Jag skulle testat linoljesåpa. Låt stå över natten. Annars så finns dom här för 22:- tex. (det ser ut som Renova-serien).
18 svar · 14,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Skruv i ändan och häng upp i ett snöre och sprutmåla. Sätter du en skruv i varje ända går det att lägga skruvarna på pall/regel och rolla
8 svar · 5,2k läst
·
C
callelo: Jag har spätt ut Ladyfärger med vatten när jag målat möbler. Framförallt sista strykningen för att lättare kunna få en snygg yta. Har inte märkt att ytan blir känslig eller skadas lätt. Så kör på säger jag!
13 svar · 25,0k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: Jaha såg inte det
7 svar · 10,9k läst
R
ravve007: En uppdatering: är nu igång och slipar bort färgen! Som synes på ena bilden så blir resultatet en ojämn vägg = måste spacklas sen :( På andra bilden ser man hur tunnt lager färgen består av, typ 1mm, och enda sättet är att slipa bort den (den går inte att skrapa bort). Antar att ingen har en bättre idé än att fortsätta slipa? Vill ju helst slippa putsa sen.
7 svar · 2,7k läst
·
N
N!cklas: [citat] Det har tidigare inte funnits tillstymmelse till rost, men tar till mig ditt tips om provtryck :-)
8 svar · 4,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Måla på du...
1 svar · 1,1k läst
T
topmount: Med rätt färg, rätt roller och planstrykare tycker jag det blir jättebra att rolla själv.
2 svar · 1,9k läst
Fotografen
Fotografen: Då får man nog röra ihop den själv. Färg innehåller så mycket konstig goja nuförtiden, något "äkta" finns inte längre.
6 svar · 1,6k läst
·
L
Lutte: Vill du ha pizzeria stuk kan du blanda sand i färgen och rolla med grov roller, enligt utsago från min far. Men annars är det bara att antingen spackla eller köra med gipsputs så den blir slät och fin. Jag spacklade våran öppnaspis för den var skrovlig och ett h-vete o hålla ren
2 svar · 3,7k läst
·
Martin321
Martin321: Dom flesta tillverkarna, kan bryta varandras kulörer, det kan bli små skillnader i kulör beroende på tillverkare.
4 svar · 3,5k läst
raveper
raveper: Brukar bli fint med medaljong tapeter. Inhandlas med fördel på rusta.
6 svar · 5,8k läst
·
E
eplgh: Se även detta inlägg. Men inte självklart varför ni skulle ha samma problem även på innerväggar... https://www.byggahus.se/forum/threads/tegelstomme-svarta-spikskallar-pa-innervaeggen-vilka-skivor.120784/#post-871930
8 svar · 8,3k läst
·
lopec
lopec: Grundfärg och slutfärg har helt olika egenskaper, fuska inte varken med det ena eller det andra :)
3 svar · 2,1k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Infravärmare Fläktkonvektor Vanligt el element Luft-luft värmepump Ska du värma snabbt så spelar det roll men ska det vara konstant samma temp ta det billigaste eller en värmepump
26 svar · 5,6k läst
·
E
Evamargit: [citat] Nja, det är nog kåda som dragits ur träet när det bränt
2 svar · 2,3k läst
·
Johan Engström
Johan Engström: [bild] Om det är ruttet nertill kan göra såhär.
5 svar · 40,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.