3 214 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Genomskinliga trådar, vad är det?
Så här ser historian ut. Kanske lite dålig bild men man ser de de 2 "avhuggna" kablarna hänga ner genom skåran. Lasern är den lilla runda historian som man ser lite av i toppen. Jag har försökt undanhålla mig i soffan för att tänka på annat idag så bilden kommer lite sent.Grottan skrev:
Ojdå, ser ut att vara en dyr grej till någon maskin eller liknande. Är inte något som kommer gå att laga med en fibersvets och svetshylsor i alla fall - man behöver mycket mer "fri fiber" för att kunna skala upp den. Blir nog att köpa en reservdel från maskintillverkaren - vad är det för någon pryl det där?
Det är inte mycket som har gått rätt till verkar det som.Glufsglufs skrev:På den tiden jag var anställd så jobbade vi på Pharmacia och en kollega skulle in i ett rum/labb och fixa med något. Han behövde ström till sin borrmaskin så han drog ur en skarvsladd ur ett uttag. Efter några minuter kom det personal och skrek o hojtade. Det visaade sig att han hade dragit ut en kyl som inehöll en odling av några bakterier eller liknande som legat där i över ett år och arbetet med det var värt i runda slängar 10 mille. Nu gick som tur var inte kyltempen ner tillräckligt för att förstöra men han var nervös kan jag säga.
Det finns mycket man kan göra för att ställa till stora skador....
Hur kan en elektriker bara rycka ur en kabel på ett labb? Kanske borde fråga först, kanske borde ta med en förlängningskabel som räcker till en ledig kontakt?
Om man nu har en odling värd 10 mille och som det tar över ett år att få tillbaka, hur fan kan man strömförsörja detta via en omärkt skarvsladd. Det minsta man kan begära är att man sätter en tejp över kontakten i uttaget och skriver "Dra EJ ur" eller liknande.
Man får ju hoppas att de i alla fall hade en UPS som larmade.
Åter till topic.
Det är svårt att se på bilden, men är det verkligen fibertrådar? Och i så fall, varför är det två?
Om man nu tänkt att skarva, är det inte bättre att klippa till lite längre trådar? Men det kanske inte gick?
Skulle jag ha en odling i ett kylskåp för ett värde av 10mille så skulle jag ha den fast ansluten via dubbla UPSer!Glufsglufs skrev:På den tiden jag var anställd så jobbade vi på Pharmacia och en kollega skulle in i ett rum/labb och fixa med något. Han behövde ström till sin borrmaskin så han drog ur en skarvsladd ur ett uttag. Efter några minuter kom det personal och skrek o hojtade. Det visaade sig att han hade dragit ut en kyl som inehöll en odling av några bakterier eller liknande som legat där i över ett år och arbetet med det var värt i runda slängar 10 mille. Nu gick som tur var inte kyltempen ner tillräckligt för att förstöra men han var nervös kan jag säga.
Det finns mycket man kan göra för att ställa till stora skador....
Definitivt inte via en skarvsladd till ett "vanligt" uttag
Hur gick det?Locos skrev:
Av bilden att döma är det inte lasern som är den runda grejen överst utan en lins. Säkerligen finns det reservdelar att köpa. Möjligen går det att laga beroende på hur fibern är kopplad till själva grejen. Det kan röra sig om en standardkontakt typ FC. Är det någon form mätdon?
Det ser du att vara en fotocell dvs givare för industrbruk. Fiberdelen är säkert reservdel och kostar säkert inte mer än några hundralappar. Själva lasern med förstärkare verkar sitta på mitten till höger på bilden.
Ljusbåge & Rrrrr: Något typ av larm var det om jag inte minns helt fel, det var väl därför personal kom i sån fart. Uppmärkning på uttaget tror jag det inte var för jag har för mig att dom ställt in den aktuella kylen i efterhand och alla uppmärkta uttag som också hade reservkraft var upptagna så att den kylen var med skarvsladd satt i ett "allmän uttag" vid dörren (städuttag var det nog tänkt som). Men som sagt, jag kommer inte ihåg alla detaljer, det var för typ 10 år sen.
Hela historien är under utredning
. Som det verkar ska vi få grejer i början av näste vecka och det verkar inte vara alltför dyrt. Kostar nog ett bra gäng kronor men inget man inte överlever så att säga. Som jag har fattat det så finns det reservdelar, det är elektrikern som har ordnat det hela och jag är inte fullt inne i vad han kom fram till. Fiberdelen satt i alla fall "fastlödad" till lasern/fotocellen. Jag antar att man köper hela historien ny och byter ut det.
Själva lasern eller om det nu är en fotocell används som någon varit inne på inom industrin. Den är till för att sortera bort material och känner av om materialet är okej eller inte, för att nu göra en enkel förklaring.
Själva lasern eller om det nu är en fotocell används som någon varit inne på inom industrin. Den är till för att sortera bort material och känner av om materialet är okej eller inte, för att nu göra en enkel förklaring.
Om nu ändå den där grejen var i behov av att flyttas så hade ju en skarvning eller byte av fibern ändå behövts göras så du kanske kan komma undan med det ändå?
Klicka här för att svara