14 720 läst ·
11 svar
15k läst
11 svar
elektrolux ultra silencer
har fått fel på min dammsugare.stannar startar utan att man rör något.
händer med lite olika intervaller ibland bara 30 sek gång sen stannar
upp till att den kan gå i 30 minuter utan problem
någon som har en aning om vad man kan göra åt det?
kan det ha något med mjukstarten att göra?
händer med lite olika intervaller ibland bara 30 sek gång sen stannar
upp till att den kan gå i 30 minuter utan problem
någon som har en aning om vad man kan göra åt det?
kan det ha något med mjukstarten att göra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Skulle sätta en krona på kallödning på kretskortet.
Jag har en ganska modern Electrolux som krånglade för något år sedan. När jag öppnade den så var jag förvånad över att det inte krånglat tidigare. Det var en fjäderbelastad anslutning till ett kretskort som hade blivit dålig. Jag gjorde en "bypass-operation" med en lödkolv och en bit ledare på dessa anslutningar (inte bara den som pajat), och dammsugaren har fungerat sedan dess.
Öppna och titta!
/Hasse
Öppna och titta!
/Hasse
Köpa en ny? När jag har fixat något så brukar jag säga att den blivit "bättre än ny", och det stämmer definitivt när det gäller min Electrolux dammsugare.yxet skrev:
Köper du en ny så får du ju samma skit-konstruktion igen.
/Hasse
nu är en ny på väg hem,ska smyga ut den gammla lite snyggt i garaget och kolla läget i helgen.
ang Hmmm, tänkte inte på det. Jag trodde att de som vill köpa prylar i onödan höll till i forumet "Verktyg, maskiner & fordon".
tänkte på det idag när jag klippte gräset....undrar varför jag har farthållare på gräsklipparen hehe vissa saker vill man ha utan riktig anledning,men det var ju så klart inte det som angavs i familjerådet.
ang Hmmm, tänkte inte på det. Jag trodde att de som vill köpa prylar i onödan höll till i forumet "Verktyg, maskiner & fordon".
tänkte på det idag när jag klippte gräset....undrar varför jag har farthållare på gräsklipparen hehe vissa saker vill man ha utan riktig anledning,men det var ju så klart inte det som angavs i familjerådet.
Elektrolux lär sig aldrig med andra ord...
En dammsugare troligen köpt på tidigt 80-tal hade nyheten steglöst reglerbar effekt. Istället för att kosta på en kylfläns på triac'en så hade de monterat in en bit plastslang, typ sån man har till vindrutespolarna i en bil, som såg till att luft från dammsugarfunktionen kylde triac'en. Otur bara att den låg så nära triac'en att slangen smälte ihop och triac'en därmed pajade så att dammsugaren hela tiden gick på högsta effekt...
En dammsugare troligen köpt på tidigt 80-tal hade nyheten steglöst reglerbar effekt. Istället för att kosta på en kylfläns på triac'en så hade de monterat in en bit plastslang, typ sån man har till vindrutespolarna i en bil, som såg till att luft från dammsugarfunktionen kylde triac'en. Otur bara att den låg så nära triac'en att slangen smälte ihop och triac'en därmed pajade så att dammsugaren hela tiden gick på högsta effekt...
Klicka här för att svara