Jag såg i ett protokoll att man skulle kontrollera att jordledare fanns i flexrör.

Jag har nu lusläst elinst.reglerna utgåva 2 och har inte hittat nånstans att man behöver dra i jordledare i flexrör.

Drar man fram till en strömbrytare finns ju ingen anledning att dra med jord !

Är det någon här som är expert på elinst.regler och vet om det finns krav på jordledare i flexrör ???? :x

Vad är det för protokoll?

Finns det inget att skyddsjorda behöver man ingen skyddsledare. Men det kan ju vara så att beställaren kräver det för ev. framtida bruk.

Det kan sta i ritningarna ibland att skyddsjord ska finnas ner till allt.

//Patrik

Ja precis.. Vi gjorde ett ålderdomshem där hade jag gjort egna egenkontroll-protokoll där det stod ungefär som TS skriver. Eftersom det stod i handlingarna att jord skulle vara framdraget till alla belysningspunkter. (däremot drog vi ej jord (eller nolla) till strömbrytare)

Men finns ingenting i några officiella provningsprotokoll/föreskrifter/standarder angående detta.

Precis som dom andra säger, på de flesta projekt jag varit på senaste åren så har beställaren krävt jord till alla apparater och i många fall även nolla för framtida bruk.

Jo.. Beställaren kan ju kräva vadsomhelst (bara de inte är olagligt). Kanske nån vill ha 3st extra tändtrådar till alla belysningspunkter.. för framtida bruk d^_^b

Nolla framdraget till strömbrytare vore rätt lämpligt som standard med tanke på att de flesta radiostyrbara brytare verkar vilja ha nolla. Undrar hur mycket det hempulas med sånt...

På sidan 325 i Elinst.reglerna utgåva 2 finns en bilaga med exempel på punkter som kontrolleras vid installations inspektion Under rubriken Skyddsledare står det : - Flexibla rör kompletterade med skyddsledare.

Det är enda stället i hela boken det står så (vad jag kan hitta i alla fall).

Låter märkligt att det skulle vara någon generell regel för flexrör. Har skrivit en fråga angående detta och återkommer här när jag får svar!

Har fått svar nu från SEK.

Detta är en rak översättning ifrån den engelska texten, ingen har tagit hänsyn och tänkt på vad detta kan innebära.

Slutsatsen blir följande;
Min tolkning är ok, då det inte finns någon annan tolkning ifrån SEK för närvarande,
om ni råkar ut för någon besiktningsman som har en annan tolkning så be honom/henne att visa var han/hon fått informationen/tolkningen ifrån och av vem hos SEK!

I USA har man ju flexibla rör av plåt som måste skyddsjordas. Måhända det är därifrån kravet kommer?

Det har vi här också, men det är nog ingen som drar FK i dom :)

Lite märkligt att SEK bara översätter en text utan att lägga någon tanke på vad de betyder.. stressade?

Rrrrr skrev:
Lite märkligt att SEK bara översätter en text utan att lägga någon tanke på vad de betyder.. stressade?
Det är SEK vi pratar om.......det säger väl allt ibland :wow:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.