1 707 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Jordledare i flexrör ??
Jag såg i ett protokoll att man skulle kontrollera att jordledare fanns i flexrör.
Jag har nu lusläst elinst.reglerna utgåva 2 och har inte hittat nånstans att man behöver dra i jordledare i flexrör.
Drar man fram till en strömbrytare finns ju ingen anledning att dra med jord !
Är det någon här som är expert på elinst.regler och vet om det finns krav på jordledare i flexrör ???? :x
Jag har nu lusläst elinst.reglerna utgåva 2 och har inte hittat nånstans att man behöver dra i jordledare i flexrör.
Drar man fram till en strömbrytare finns ju ingen anledning att dra med jord !
Är det någon här som är expert på elinst.regler och vet om det finns krav på jordledare i flexrör ???? :x
Finns det inget att skyddsjorda behöver man ingen skyddsledare. Men det kan ju vara så att beställaren kräver det för ev. framtida bruk.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det kan sta i ritningarna ibland att skyddsjord ska finnas ner till allt.
//Patrik
//Patrik
Ja precis.. Vi gjorde ett ålderdomshem där hade jag gjort egna egenkontroll-protokoll där det stod ungefär som TS skriver. Eftersom det stod i handlingarna att jord skulle vara framdraget till alla belysningspunkter. (däremot drog vi ej jord (eller nolla) till strömbrytare)
Men finns ingenting i några officiella provningsprotokoll/föreskrifter/standarder angående detta.
Men finns ingenting i några officiella provningsprotokoll/föreskrifter/standarder angående detta.
Precis som dom andra säger, på de flesta projekt jag varit på senaste åren så har beställaren krävt jord till alla apparater och i många fall även nolla för framtida bruk.
På sidan 325 i Elinst.reglerna utgåva 2 finns en bilaga med exempel på punkter som kontrolleras vid installations inspektion Under rubriken Skyddsledare står det : - Flexibla rör kompletterade med skyddsledare.
Det är enda stället i hela boken det står så (vad jag kan hitta i alla fall).
Det är enda stället i hela boken det står så (vad jag kan hitta i alla fall).
Har fått svar nu från SEK.
Detta är en rak översättning ifrån den engelska texten, ingen har tagit hänsyn och tänkt på vad detta kan innebära.
Slutsatsen blir följande;
Min tolkning är ok, då det inte finns någon annan tolkning ifrån SEK för närvarande,
om ni råkar ut för någon besiktningsman som har en annan tolkning så be honom/henne att visa var han/hon fått informationen/tolkningen ifrån och av vem hos SEK!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det har vi här också, men det är nog ingen som drar FK i dom 
Klicka här för att svara