Har handdukstork 80W som är väldigt het och vill dimma ner den till ca halva effekten. Både för att slippa bränna mig och tänka på årsförbrukningen. Anslutsningskabel RKK till anslutningsdosa med dragavlastare ovanpå infälld apparatdosa som för mig sitter strax in i zon 3 men är gjord med IP44-tätning ändå. Handdukstork LVI med droppmärkning "Sköljtät", IPX4

Alt.1) Sladdimmer - hittar inga uppgifter om IP-klass för dessa, inte ens på Elfa. Verkar vara IP20 och inte godkänd materiel i zon 3. Finns det sköljtäta eller droppskyddade sladdimmers?

Alt.2) Eljo Aqua Trend Dimmer IP44 för utanpåliggande montering. Kort bit EKK 3G1,5 U klamras på väggen och förs in på via andra dragavlastaren in anslutningsdosan till kopplingsplinten. Inte helt snyggt med en bit EKK mellan tycker jag och ganska dyrt alternativ.

Alt.3) Byt till uttag IP21 i apparatdosan (JFB finns) och (åter-)montera sköljtät stickpropp (=svart) som sätts i uttagsdimmer som sätts i uttaget. Ingen uppgift om IP för uttagsdimmern och det skulle se lite amatörmässigt ut.

Alt.4) Inbyggnadsdimmer för apparatdosa (under anslutningsdosan) och digital fjärrkontroll med display för att se inställningen. Kollade på Nexa men stod i anvisningarna att inbyggnadsdimmern inte får användas i fuktiga miljöer såsom källare etc, suck.

Vilket är den bästa lösningen för att effektreglera elektrisk handdukstork i badrum?

Just halva effekten är lätt att fixa. Koppla en diod i serie. T.ex 1N4007 som kostar drygt en krona hos ELFA.

/Hasse

b_hasse skrev:
Just halva effekten är lätt att fixa. Koppla en diod i serie. T.ex 1N4007 som kostar drygt en krona hos ELFA.

/Hasse
För mig som är lite mer oinvigd på dioder och stuff, skulle du kunna förklara hur det funkar? :cool:

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
För mig som är lite mer oinvigd på dioder och stuff, skulle du kunna förklara hur det funkar? :cool:
En diod släpper bara igenom strömmen i den ena riktningen, så det blir bara varannan halvperiod som når handdukstorken. Under de "blockerade" halvperioderna kommer spänningen över handdukstorken vara noll. Spänning halva tiden = halva effekten.

/Hasse

b_hasse skrev:
En diod släpper bara igenom strömmen i den ena riktningen, så det blir bara varannan halvperiod som når handdukstorken. Under de "blockerade" halvperioderna kommer spänningen över handdukstorken vara noll. Spänning halva tiden = halva effekten.

/Hasse
Aha, där ser man. Fiffigt. :P Och nu börja symbolen för diod komma tillbaka till huvudet också, från elektroniken (eller Digitaltekniken) i skolan. Det är väl ett streck i symbolen som symboliserar blockering åt ena hållet?

//Patrik

Jag ser det inte som helt självklart var man skall sätta dioden för att få den lösningen enligt regelverket.

Öppnar man handdukstorken faller CE-märkningen och att sätta den i någon dosa är jag inte säker på stöds av föreskrifterna.

/Kent

Jag skulle monterat en utanpåliggande strömbrytare på väggen (i serie med fasen) och lagt dioden tvärs över in- och utgång. Strömbrytare Till: full effekt. Av: halv effekt.

Riskerna är minimala, dioden blir inte varm, och går den sönder så händer inte heller något dramatiskt.

En sån lösning bör nog dokumenteras väldigt noga, risken att nästa ägare etc gör något misstag är rätt stor.

/Kent

Kanske dum fråga men behöver man bara betala för halva effekten med?

lillePer skrev:
Kanske dum fråga men behöver man bara betala för halva effekten med?
Ja, man betalar bara för halva effekten.

/Hasse

Använd en kronbrytare och låt ena halvan vara "total" on/off, andra halvan "diod/fullt".

Jag skulle valt 1N5407 (eller motsvarande) istället för 1N4007. 1N4007 är bara specad till 1A medan 1N5407 är specad till 3A om jag inte minns fel.

(Vid kortslutning så blir det i princip alltid kortis i dioder, i extremfall kan de sprängas. Jag ser ingen som helst fara att detta kan vara avsäkrat 10/16A, men det är kanske bra att kolla på datablad för den diod man väljer).

VÄRT ATT TÄNKA PÅ:
Allt spänningsfall som den här kopplingen åtsadkommer är i form av pulserande likspänning. Det lilla spänningsfall som man får mellan elleverantör och centralen i huset kommer alltså att ge en viss likspänning på alla elprylar i hela huset.

Se upp med konstigt surrande från prylar med motorer, vanliga (tunga) transformatorer o.s.v.. Lampor, moderna switchade nätdelar, el-element o.s.v. är i okänsliga för lite likspänning.

Det uppstår även en massa övertoner, och det är nog dom som ger upphov till surrandet.

Dessutom lastar man nätet med DC om man halvvågslikriktar.
Med de här effektnivåerna blir det nog inget problem med elnätet, med lite högre effekter kan man få intressanta fenomen hos grannarna.

Vi har AC nät, då bör man också lasta det med AC-last och inte med DC.

Det verkar överdrivet att oroa sig för DC-spänningar och surrande apparater när det handlar om en handdukstork på 80W. Med en snabb kalkyl får jag fram att 300 mOhm förimpedans ger ca 0.074 V = 74 mV effektivvärde på den DC-spänning som hela huset "ser". Det blir något mer på den grupp som handdukstorken sitter på.
Detta är helt försumbart.

När det gäller "surr" så ser övriga apparater i huset enbart det som orsakas av spänningsfallet i ledningarna, och övertonernas amplitud kommer ha samma storleksordning som DC-spänningen, dvs tiotal milliVolt.
Jag tror inte att det kan bli "surr" i någon apparat av det.

Dioden slår till och från när strömmen är noll, så det är en väldigt "snäll" last det handlar om. En vanlig fasvinkelstyrd dimmer/borrmaskin är nog värre.

Jag håller med om att 1N5407 är en bättre diod, men den är 3 gånger så dyr, dvs ca 3 kronor :D. Jag tror att även den överbelastas om det blir kortslutning i handdukstorken, men jag ser ingen fara med det. Dioder börjar inte brinna, men det kan flyga små plastflisor från dem.

/Hasse

fast haltar inte frågeställningen lite? de flesta handdukstorkar jag har sett blir väl inte så heta som man får uppfattningen här? 80watt på en sån tork brukar väl bara resultera i lite fisvärme och så är väl tanken? Det är inte så att det helt sonika är nåt fel på den så nån ev termostat är ur funktion?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.