B
Balt1911: Tackar tackar.
3 svar · 1,6k läst
A
A Bergman: [citat] nej de vet jag tyvärr inte. men jag vet att jag har kopplat in någon sån gammal någon gång.
27 svar · 18,8k läst
E
el_richard: du cyklar, finns inget minimum
1 svar · 3,9k läst
B
Breikus: Om fukt tränger in i röret vill jag inte att det ska rinna in eller på nåt sätt hamna i garaget. Tanken var först att sluta med röret i backen invid boden men jag tror att jag ska försöka komma in med röret in i boden och in i garaget.
8 svar · 5,2k läst
T
Thewayofstyle: Okej det låter inte så komplicerat som fösta gången men man lär sig :) Nu vet man lite utav hur allting ser ut och regler. tack för alla svar. jag återkommer när det börjar närma sig slutet av semestern!!
13 svar · 2,1k läst
C
Califali: Det har löst sig, dosan fick sitta kvar, istället för att ta bort 40cm av väggen tog jag bara bort 27cm. Det blev troligen bättre så också. Mycket nöjd är jag, tack för seriösa svar, de som gav.
8 svar · 6,1k läst
G
GoEk: [citat] Tack för en utförlig redogörelse!
24 svar · 4,9k läst
·
D
Daniel_76: Tack för svaret! Fläkten är driftsatt, allt var rätt! :D
2 svar · 3,7k läst
Y
yxis: Den lödhändige kan säkert byta till klenare triac's i styrgrejer som inte gillar för klen last. Ju kraftigare en triac är, destå högre minsta belastning verkar det vara för att den ska fortsätta vara igång från att den triggats till nästa nollgenomgång. Det bryter säkert mot samtliga regler att byta komponenter i prylarna, men jag har svårt att se nån fara med att göra så.
3 svar · 6,7k läst
Göran.W
Göran.W: Det var så lite. Nästa gång behöver jag råd och ider. Mvh Göran
18 svar · 12,4k läst
electrocuted
electrocuted: frekvensomriktaren jag skaffade till detta blir över, så den är kanske till salu, om jag inte tar och monterar den på utsugsfläkten i garaget för att kunna varvtalsstyra den, får se. men är nån intresserad av den gamla 1.1kW 2800rpm trefasmotorn så släpper jag den för en hundralapp.
41 svar · 6,5k läst
E
elmont: Rörmokare är oftast inte behörig att lägga värmekabel (inte ens att stoppa in kabeln), så nästan alltid blir det ett samarbete med en elektriker.
5 svar · 729 läst
F
fredrik95: Trafon är ju skapad för ledningslängder på 20 meter. I det specifika fallet är max ledningslängd 8 meter (trafon är typad för max 300W och den matar nu 210w). Har inte skiftat om dom än och sett några skillnader, men skall göra det i helgen och återkomma med resultatet. /F
8 svar · 1,5k läst
T
TOBBE E: Då får det bli en kabel och tre säkringar.
12 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Som sagt det är en ganska hypotetisk risk, och kör du med 20w så tror jag att det är helt lugnt. Skulle de lysa olika så lär det inte bero på kabellängd isåfall.
5 svar · 1,3k läst
M
math_a: Ahah....det var ju smidigt=) Stort tack för hjälpen att reda ut detta "enkla problem" för en el-oerfaren!
2 svar · 1,1k läst
·
P
PST: Håller med om att motormärkningen 690/400 är minst sagt förvirrande... Om man skall försöka förstå det är det väl så att om motorn skall gå med full effekt skall man mata den med 690V huvudspänning i Y koppling eller 400V huvudspänning i D koppling.... Och det innebär att man med D koppling i 230/400V nät får ut full effekt och med Y koppling 1/3 effekt.....
9 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Max 10 enheter per grupp är tumregeln man brukar utgå ifrån, men sen justeras det efter förväntad belastning. T.ex. i kök, med alla sina effektkrävande maskiner som dessutom kan vara på samtidigt (micro, brödrost, diskmaskin, våffeljärn osv) brukar man ha 1-3 uttag per grupp. Jag tycker du bör överväga att använda 2 eller 3 olika grupper till dina uttag och belysningen i garaget.
1 svar · 1,9k läst
G
GoEk: [citat] Mycket möjligt, ser helt OK ut i alla fall. Tackar!
2 svar · 1,7k läst
B
byggarätt: När man börjar prata om konkurrens som en prisreglerande mekanism så glömmer man bort behovet hos slutkund. En slutkund som inte kan undvara elleverans skiter i om det är en aktör eller hundra som lurar honom. Att koppla in sig på elnätet kommer att bli omöjligt om dessa privata bolag tror att varje anslutning ska gå med plus..nej skatter är effektivare sätt att betala saker som
25 svar · 7,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag har försökt väcka denna fråga - kan man tolka reglerna som så att det är förbjudet att vrida på fler plattor än vad som motsvarar säkringarnas märkström? (vv bortse från yxis trådkapning)
15 svar · 6,1k läst
Bricco
Bricco: [citat] Så sa mamma också efter att jag lagt handen på spisplattan :cool:. Och visst hade hon och du rätt. Men jag har för mycket intresse av att lära mig saker själv på gott & ont.
6 svar · 1,4k läst
D
Danne031: Högskolan Väst har också elkraft på distans kostnadsfritt som berättigar AB efter 2 terminer.
51 svar · 7,4k läst
O
Odjuret: Tycker det verkar rimligt, men som tidigare sagt kolla upp flera! men det tar sin tid att fixa allt.
4 svar · 1,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: Hur stort är hålet?
11 svar · 10,2k läst
T
Tjoa: Tack för inputen. Verkar ju fungera som det var tänkt en gång i tiden då.... Ska ringa en elektriker som får komma och kolla om han kan lösa det med ny matning. Annars får det va. Tack för hjälpen.:) // Tjoa
14 svar · 4,5k läst
prototypen
prototypen: Jag har alltid min teleskopstege och fluken med mig eller... Protte
11 svar · 1,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En klenare skyddsledare är visserligen tillåtet men kanske inte så bra ide? vid längder på 200m då beröringsspänningen vid kortslutning blir betydligt högre än normalt. Men det kanske är Ok om man har JFB. Huruvida det går att använda en 10A säkring, eller annan säkring, beror återigen på förimpedansen i uttaget som kabeln ska pluggas in i. Med förutsättningen att en JFB
9 svar · 25,4k läst
clain
clain: [citat] I två av rören kommer det att gå antennkabel respektive nätverkskabel. Det tredje blir ett extrarör (kommer från början vara oanvänt) för eventuell framtida anslutning av extra nätverks- eller el-uttag.
41 svar · 10,0k läst
GK100
GK100: [citat] Har du redan EKKJ kabeln förstår jag inte varför du inte använder den. Det är den bästa av de typer som nämnts i tråden, numera av olika skäl, främst ekonomiska, sedd som lite av overkill. Har du problem med att av och ansluta den kan du väl be någon kunnig om några minuters hjälp. Eller träna lite på att skala och ansluta innan du går i skarpt läge. I övrigt kan du
13 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.