Har precis fått ett badkar inkopplat där det är 3 ledare samt 3 nollor. Se skiss nedan.
Det jag inte förstår är hur ledarna skall kopplas skall L2 och L3 endast in i en ubåt och L1 är den som får fasen? eller vad
De som kom och monterade det har iaf kopplat in på detta sätt är det korrekt?
I lägenheten är där framdraget 3 st 2.5 kablar(jord,fasoch nolla) med en 16 Amp säkring.
Någon som kan komma med en kommentar så man vågar sätta sig i karet ikväll.
Det jag inte förstår är hur ledarna skall kopplas skall L2 och L3 endast in i en ubåt och L1 är den som får fasen? eller vad
De som kom och monterade det har iaf kopplat in på detta sätt är det korrekt?
I lägenheten är där framdraget 3 st 2.5 kablar(jord,fasoch nolla) med en 16 Amp säkring.
Någon som kan komma med en kommentar så man vågar sätta sig i karet ikväll.
Det är redan kopplat i karet från fakbrik denna går bara in i den allpoliga brytaren.
Bilden ovan är den som står i instruktionsboken
L1 och N1 är inte med på den bilden som finns med i beskrivningen men de finns i "verkligheten" det är dessa som nu är inkopplade i brytaren och detta är också min fråga om detta är korrekt.
Bilden ovan är den som står i instruktionsboken
L1 och N1 är inte med på den bilden som finns med i beskrivningen men de finns i "verkligheten" det är dessa som nu är inkopplade i brytaren och detta är också min fråga om detta är korrekt.
alltså från badkaret går där 7 st ledare
L1
L2
L3
N1
N2
N3
Jord
Just nu är:
N2 & N3 i en plint
L2 & L3 i en plint
L1 i brytare(med fas)
N2 i brytar
jord i brytare
Är detta korrekt kopplat enligt bilden ovan som är från beskrivninen.
Och nej jag kopplar inte själv men jag vill gärna veta att det är rätt innan jag sätter mig i karet.
L1
L2
L3
N1
N2
N3
Jord
Just nu är:
N2 & N3 i en plint
L2 & L3 i en plint
L1 i brytare(med fas)
N2 i brytar
jord i brytare
Är detta korrekt kopplat enligt bilden ovan som är från beskrivninen.
Och nej jag kopplar inte själv men jag vill gärna veta att det är rätt innan jag sätter mig i karet.
Det jag funderar på är om det inte var med en anslutningskabel till badkaret, antingen 3 eller 5 ledad?
där är som jag skrev en svart kabel som är fastmonterad inne i elektronike n i badkaret där det är 7 ledare
1 st jord
3 st nolla
3 st fas.
kopplingsschemat som är med visar exakt som bilden ovan alltså utan fas 1 och nolla 1 det är dessa som just nu går in i brytaren
1 st jord
3 st nolla
3 st fas.
kopplingsschemat som är med visar exakt som bilden ovan alltså utan fas 1 och nolla 1 det är dessa som just nu går in i brytaren
Alltså, du menar att den kabeln som är inkopplad till elektroniken i karet har 7 ledare som ska strömsättas på något vis? Var har du köpt detta kar någonstans? Hur som helst, om nu karet har egen värmare, en jättepump och något mer som drar hårt så är ju då tanken att det ska vara 3-fas till karet. Om det inte drar så hårt så räcker det ju med 1-fas och i det fallet så knåpar man ihop alla tre faser och alla tre nollor (vilket du gör med nollorna i 3-fas varianten också). Att det är tre nollor i kabeln är ju mest bara fånigt men det finns säkert något land som har det till krav också.hanss0n skrev:
Men detta är bara en teori för jag har då aldrig varit med om att en 7-ledare varit inblandad samt om man tittar på kopplingsschemat så ser det ut som att det ändå är byglat i karet. Jag föreslår att du tar ut en elektriker (vilket ändå bör koppla in det här) så att det kan mätas fram och bli rätt.
Redigerat:
alltså elen är kopplad i badkaret det är när det skall koppas till brytaren somfrågan är.
Har haft elektriker här idag(riktig ingen någon klåpar polack trodde jag iaf) men ni menar att alla faser skall kopplas ihop om man kommer med 1 fas 16 amp från centralen. JAg förstår koppingsschemat ovan som om de borde vara kopplade ihop utan fas (L3 och L2) och endast L1 som får fas
Har haft elektriker här idag(riktig ingen någon klåpar polack trodde jag iaf) men ni menar att alla faser skall kopplas ihop om man kommer med 1 fas 16 amp från centralen. JAg förstår koppingsschemat ovan som om de borde vara kopplade ihop utan fas (L3 och L2) och endast L1 som får fas
Nja, enligt schemat du visar så är inte L1 ens med så den skulle jag nog inte koppla, inte om schemat endast ser ut så där. Alltså det är ju skitsvårt att svara då det är grymt ovanligt med anslutningskabel som är 7-ledad om inte helt obefintligt samt att jag tycker schemat är helt förkastligt. Säker på att det inte finns något mer? Vad sa elektrikern och vad säger säljaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det måste finnas en beskrivning över flera alternativ för inkopplingen av karet, och märkeffekt för dom olika alternativen. Den bild du visar tolkar jag som ett alternativ när man bara har 1 fas till förfogande i matningen till karet. Och i det fallet skulle alltså L2+L3 kopplas till fas och N2+N3 till nollan.
Men nu valde elektrikern att koppla in L1 och N1. Vad grundade han det på? Kommer alla funktioner (pumpar) i badet att fungera?
Skulle det funnits tre faser framdragna till badet hade varsin fas hamnar på L1-L3 med alla Nn kopplade till nollan.
Du kan åtminstone lita på att det är säkert, dvs du kan plumsa i utan att bli grillad, för man måste ju kunna anta att elektrikern kopplade in och kontrollerade jordförbindelsen....
Men nu valde elektrikern att koppla in L1 och N1. Vad grundade han det på? Kommer alla funktioner (pumpar) i badet att fungera?
Skulle det funnits tre faser framdragna till badet hade varsin fas hamnar på L1-L3 med alla Nn kopplade till nollan.
Du kan åtminstone lita på att det är säkert, dvs du kan plumsa i utan att bli grillad, för man måste ju kunna anta att elektrikern kopplade in och kontrollerade jordförbindelsen....
Klicka här för att svara