6 036 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Problem med ny JFB
Sida 1 av 4
Idag installerade jag en ny JFB, Hager CDA425R (30mA) i sommarhuset.
Efter installation och separation av Nolla och Jord i centralen så slår jag på spänningen och allt fungerar.
Sedan trycker jag in testknappen och JFB:n löser ut.
När jag sedan ska återställa JFB:n går inte det.
Jag blir tvungen att skruva ur alla säkringar och sedan återställa.
Det visar sig att en av grupperna är boven.
Felkällan visar sig vara en 6 månader gammal Plasma-TV.
TV:n står ensam på en träbänk och är inkopplad i ett ojordat uttag. INGA andar sladdar (Ej antenn , scart eller HDMI) är inkopplade i TV:n, dvs TV:n är galvaniskt frånskild från omvärlden.
Det räcker att jag sätter i sladden i TV:n så löser JFB:n ut. VART tar felströmmen vägen????
Min slutsats är att JFB:n reagerar på uppladdningen av en kondensator i nätdelen i TV:n.
Klarar inte en 30 mA JFB hemelektronik?
Tacksam för synpunkter eftersom jag imorgon måste plocka bort JFBn för att reklamera den.
Efter installation och separation av Nolla och Jord i centralen så slår jag på spänningen och allt fungerar.
Sedan trycker jag in testknappen och JFB:n löser ut.
När jag sedan ska återställa JFB:n går inte det.
Jag blir tvungen att skruva ur alla säkringar och sedan återställa.
Det visar sig att en av grupperna är boven.
Felkällan visar sig vara en 6 månader gammal Plasma-TV.
TV:n står ensam på en träbänk och är inkopplad i ett ojordat uttag. INGA andar sladdar (Ej antenn , scart eller HDMI) är inkopplade i TV:n, dvs TV:n är galvaniskt frånskild från omvärlden.
Det räcker att jag sätter i sladden i TV:n så löser JFB:n ut. VART tar felströmmen vägen????
Min slutsats är att JFB:n reagerar på uppladdningen av en kondensator i nätdelen i TV:n.
Klarar inte en 30 mA JFB hemelektronik?
Tacksam för synpunkter eftersom jag imorgon måste plocka bort JFBn för att reklamera den.
Är inte alls säkert att det är något fel på TVn. Du kan ha jordfel någonannanstans (var som helst i anläggningen). Det kan bli lite konstiga fel vid jordfel. Enda sättet är att mäta sig fram var felet finns och åtgärda.
I vägguttaget sitter digitalbox och ytterliggare förbrukare och JFB:n löser först när TV:n kopplas in. Skulle det vara fel i något annat i gruppen skulle den lösa ut före TV:n kopplas in.
Varför löste inte JFB:n ut före jag tryckte på Testknappen?
Varför löste inte JFB:n ut före jag tryckte på Testknappen?
Dra ur rubbet från uttaget/gruppen å prova igen. Troligen har du lite överledning nolla-jord nånstans och strömspiken när tv:n startar skickar en tillräckligt stor strömpuls genom den.
En del prylar, tex digitalboxar och modem, har jordkontakt utanför elnätet. Kan även vara en klämd fasledare tex...
Det första jag gjorde var att koppla bort antenn som var inkopplad i digitalboxen. Sedan kopplade jag bort alla andra förbrukare från uttaget. Jag kopplade in den en och en och när TV: kopplades in löste JFB:n!
Om det är som ni föreslår, att det finns felströmmar från andra objekt som ligger strax under gränsen för utlösningsvillkoret och att startströmmen från TV:n skulle vara "droppen som..." så kan dessa felströmmar finnas på vilken grupp som helst.
Mao bör allt i centralen frånskiljas så att TV:n blir den första förbrukaren. Om JFB:n fortfarande löser är den trasig, annars är det som ni säger.
Om det är som ni säger så och vi antar att felströmmen går tillbaka via jordledaren och felströmmen ligger strax under utlösningsvillkoret 30 mA så är ju resistansen mellan nolla och jord så hög att den blir svår att mäta.
Om det är som ni föreslår, att det finns felströmmar från andra objekt som ligger strax under gränsen för utlösningsvillkoret och att startströmmen från TV:n skulle vara "droppen som..." så kan dessa felströmmar finnas på vilken grupp som helst.
Mao bör allt i centralen frånskiljas så att TV:n blir den första förbrukaren. Om JFB:n fortfarande löser är den trasig, annars är det som ni säger.
Om det är som ni säger så och vi antar att felströmmen går tillbaka via jordledaren och felströmmen ligger strax under utlösningsvillkoret 30 mA så är ju resistansen mellan nolla och jord så hög att den blir svår att mäta.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Detta är en typ av fel som inte är svårt att mäta, du har troligen en relativt lågohmig övergång mellan nolla och jord någonstans i anläggningen.Det är en relativt vanlig feltyp som ligger latent och visar sig först när en jordfelsbrytare installeras.
Om övergången skulle vara högohmig så blir det oerhört liten ström i den.
Se det så här, du har ex 10A i nollan genom jordfelsbrytaren i ett givet ögonblick. Det ger en spänningshöjning på ex. 0,01V (beror på impedansen mot elverket). Den spänningen driver då 0,03A i felstället mellan nolla och jord, för att den skall kunna göra det så är resitansen vid felet ca 0,3 ohm (ohms lag).
Vid isolationsfel där fasledarne är inblandad så kan felet vara omöjligt att hitta med en vanlig multimeter, dte kan vara en skada på isoleringen, men ingen metalisk kontakt mellan ledarna, ex. 0,1mm gap mellan trådarna. Mäter du då med en multimeter som kanske lägger på 6V för att mäta resistansen, då visar den avbrott. Men när du slår på säkringen så blir dt 230V över luftgapet, då hoppar strömmen över gapet, du får en liten ljusbåge. Den kan vara väldigt lågohmig och det blir en rejäl koprtslutning.
Isolationstestare mäter i princip på samma sätt som en resistansmätare, men den gör det med hög spänning, uppmot 1000V. I vissa typer av utrustning testar man med 4 000 V. Då avslöjas även fel där det inte riktigt är metallisk kontakt.
Om övergången skulle vara högohmig så blir det oerhört liten ström i den.
Se det så här, du har ex 10A i nollan genom jordfelsbrytaren i ett givet ögonblick. Det ger en spänningshöjning på ex. 0,01V (beror på impedansen mot elverket). Den spänningen driver då 0,03A i felstället mellan nolla och jord, för att den skall kunna göra det så är resitansen vid felet ca 0,3 ohm (ohms lag).
Vid isolationsfel där fasledarne är inblandad så kan felet vara omöjligt att hitta med en vanlig multimeter, dte kan vara en skada på isoleringen, men ingen metalisk kontakt mellan ledarna, ex. 0,1mm gap mellan trådarna. Mäter du då med en multimeter som kanske lägger på 6V för att mäta resistansen, då visar den avbrott. Men när du slår på säkringen så blir dt 230V över luftgapet, då hoppar strömmen över gapet, du får en liten ljusbåge. Den kan vara väldigt lågohmig och det blir en rejäl koprtslutning.
Isolationstestare mäter i princip på samma sätt som en resistansmätare, men den gör det med hög spänning, uppmot 1000V. I vissa typer av utrustning testar man med 4 000 V. Då avslöjas även fel där det inte riktigt är metallisk kontakt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nu har jag ingen Megger tillgänglig så jag får lita till min AVO-meter.
Eftersom det är en gammal anläggning med de flesta grupper ojordade och misstänker jag att felströmmen går från någon nolledare (eller fas) till annan jord än jordledare.
Jag ska nu skruva ur alla säkringar och sedan lossa alla nollor och mäta resistansen mot jord grupp för grupp.
Eftersom det är en gammal anläggning med de flesta grupper ojordade och misstänker jag att felströmmen går från någon nolledare (eller fas) till annan jord än jordledare.
Jag ska nu skruva ur alla säkringar och sedan lossa alla nollor och mäta resistansen mot jord grupp för grupp.
De måste vara direkt kortis för att du ska kunna mäta det med en ohmmeter/summer. De är megger som gäller.stilofunk skrev:Nu har jag ingen Megger tillgänglig så jag får lita till min AVO-meter.
Eftersom det är en gammal anläggning med de flesta grupper ojordade och misstänker jag att felströmmen går från någon nolledare (eller fas) till annan jord än jordledare.
Jag ska nu skruva ur alla säkringar och sedan lossa alla nollor och mäta resistansen mot jord grupp för grupp.
Som utbildad elektriker med många års utövande i början av mitt yrkesliv kompletterat med Civilingenjörsutbildning i elektroteknik är inte kunskaperna problemet.
Att jag har ett fel i anläggningen är uppenbart. Min fundering är varför JFBn inte löste ut vid första inkoppling. Det var först efter att jag provat testknappen som den började lösa ut.
Det hade varit intressant att kunna koppla in ett mätinstrument till JFBn för att kunna mäta felströmmen och hur den varierar med olika grupper inkopplade.
Att jag har ett fel i anläggningen är uppenbart. Min fundering är varför JFBn inte löste ut vid första inkoppling. Det var först efter att jag provat testknappen som den började lösa ut.
Det hade varit intressant att kunna koppla in ett mätinstrument till JFBn för att kunna mäta felströmmen och hur den varierar med olika grupper inkopplade.
