5 087 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
avsluta 50 mm kabelrör
Har, gjutit ner ett 50 mm kabelskyddsrör i källargolvet samtidigt som jag isolerade golvet och la golvvärme.
Jag planerar att dra fram ny el till bastun och badet som kommer stå i ett av rummen.
Min fråga är nu hur man brukar avsluta ett sådant rör där det kommer upp ur golvet i pannrummet där elcentralen sitter.
släpper man upp det någon dm eller hur brukar man göra?
Elcentralen sitter inte på samma vägg som röret kommer upp vid utan jag måste dra kablarna vidare fram till centralen.
Det känns inte som ett alternativ att dra ett gult 50 mm rör på/i vägg/tak.
I röret kommer väl elektrikern dra 2,5 fk som matning till bastu/bad, men när man kommer upp ur golvet så känns det som man borde byta till ekk eller ekrk för att kunna "spika" det snyggt på vägg.
Hur kan man få till ett kabelbyte snyggt och smidigt?
Jag planerar att dra fram ny el till bastun och badet som kommer stå i ett av rummen.
Min fråga är nu hur man brukar avsluta ett sådant rör där det kommer upp ur golvet i pannrummet där elcentralen sitter.
släpper man upp det någon dm eller hur brukar man göra?
Elcentralen sitter inte på samma vägg som röret kommer upp vid utan jag måste dra kablarna vidare fram till centralen.
Det känns inte som ett alternativ att dra ett gult 50 mm rör på/i vägg/tak.
I röret kommer väl elektrikern dra 2,5 fk som matning till bastu/bad, men när man kommer upp ur golvet så känns det som man borde byta till ekk eller ekrk för att kunna "spika" det snyggt på vägg.
Hur kan man få till ett kabelbyte snyggt och smidigt?
Jag kommer även att vilja dra fram ny matning till tillbygget som gjordes 1975. Som det är nu matas det på samma säkring som garaget och det händer ganska ofta att denna säkring går. Drar man ekk i samma rör eller drar man fk till det? I så fall är frågan återigen hur man byter kabelsort? Eller kan man dra fk i vp-rör utanpåliggande bara igenom pannrummet fram till centralen? Förekommer det att man drar vp-rör med fk utanpåliggandes?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 007 inlägg
Ett 50 mm kabelskyddsrör drar man endast mantlade kablar i som t.ex N1XV, EKK etc.
Ett ytterligare skäl till mantlad kabel är att särskilja de olika kretsarna. Det är visserligen tillåtet att blanda flera grupper i samma rör med FK, men inte så lämpligt.
Behöver man ändå byta kabelsort kan man göra det i en kopplingsdosa.
Ett ytterligare skäl till mantlad kabel är att särskilja de olika kretsarna. Det är visserligen tillåtet att blanda flera grupper i samma rör med FK, men inte så lämpligt.
Behöver man ändå byta kabelsort kan man göra det i en kopplingsdosa.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Beroende på huvudsäkring, sträcka och effekt på bastuagget så skulle jag dra en N1XV 5G6 till bygget och en N1XV 5G2,5 till aggregatet. Ev en EXK 5G2,5 om man vill ha en vit kabel till bastun
Ok, då vet jag att det kanske inte är så vanligt att dra FK i kabelröret utan bättre med typ EKK eller liknande mantlad kabel.
Bara att kapa röret vid golvet och klammra kabeln vidare på väggen sedan då.
Bara för att jag är nyfiken, förekommer det att man drar fk i VP-rör utanpåliggandes/synligt, är det OK om man bortser från det utseendemässiga?
Bara att kapa röret vid golvet och klammra kabeln vidare på väggen sedan då.
Bara för att jag är nyfiken, förekommer det att man drar fk i VP-rör utanpåliggandes/synligt, är det OK om man bortser från det utseendemässiga?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 007 inlägg
Det är tillåtet, men förekommer nog sällan.
Ja det förekommer ibland. En utanpåliggande installation (kabel) vill man ju gärna ha så skarpa böjar som möjligt på, medan man på ett rör för FK gärna vill ha så stor böjradie på som möjligt, då ser det ju inte särskilt vackert ut. Men det är ju i pannrummet, så utseendet spelar väl inte så stor roll.
Klicka här för att svara