1 590 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Insats dyrare än komplett?
Jag tänkte bygga en kombinationsram med brytare och uttag och en låg förhöjningsram, och sätta där det idag sitter en brytare bara. Eljo Trend.
http://www.elnu.se/ms.php?lista=18&...ag+Eljo+Trend%2C+Schneider&n3=V%E4gguttag&n=4
Kan någon förklara skillnaden mellan 1830174 och 1830687, det verkar som den första är komplett med enkelram medan den andra bara är insatsen? Varför är då den sistnämnda dyrare?
http://www.elnu.se/ms.php?lista=18&...ag+Eljo+Trend%2C+Schneider&n3=V%E4gguttag&n=4
Kan någon förklara skillnaden mellan 1830174 och 1830687, det verkar som den första är komplett med enkelram medan den andra bara är insatsen? Varför är då den sistnämnda dyrare?
Ett par gissningar:
A) det säljs många fler av den kompletta varpå det blir billigare att sälja sådana?
B) den kompletta har all plast gjuten i ett stycke varpå man måste köpa den dyrare för att använda flerfackram? (OBS, gissning)
A) det säljs många fler av den kompletta varpå det blir billigare att sälja sådana?
B) den kompletta har all plast gjuten i ett stycke varpå man måste köpa den dyrare för att använda flerfackram? (OBS, gissning)
Den första har en "plastbit" som ram den andra har två "plastbitar" som tillsammans bildar ramen. Den första är den som man oftast köper då allt man behöver följer med, till den andra måste man köpa två saker för att fö ett fungerande enkeluttag. Den andra använder man om man ska ha ett uttag i dubbelram vilket inte är riktigt lika vanligt. Priserna sätts till viss del efter hur mycket som säljs av modellen, billigare vid större tillverkning.
Nu börjar det bli komplicerat. Det finns alltså två envägsuttag, en med ram i ett stycke, och en med lös ram som man kan demontera. Det har jag hört från annat håll också, så jag tror dig Steamboy. 
Då är frågan, är den som de kallar insats en tredje variant - för det verkar inte finnas någon ram alls - eller är det den sistnämnda med demonterbar ram?
Då är frågan, är den som de kallar insats en tredje variant - för det verkar inte finnas någon ram alls - eller är det den sistnämnda med demonterbar ram?
Nja, det finns tre olika. Ett uttag har ihopgjuten ram och centrumplatta som man använder där man sätter många uttag "solo".
En modell finns med "särad" ram och centrumplatta som man använder solo eller delar på och använder i kombiram.
Och sen en modell med bara centrumplattan som man använder när man har många ställen där uttaget ska sitta i kombiram, tex vid stamrenovering av en drös lgh och alla ska in i kombiram. Man slipper då alltså enfacksramen.
Prisskillnaden på dessa beror på vad som säljs mest från fabrik helt enkelt och anledningen till att de olika finns (men dock olika priser) är att när man köper in "rätt" variant så räknar man med att spara tid istället. Men nu är det vid tillfällen då man köper määääängder av dom.
En modell finns med "särad" ram och centrumplatta som man använder solo eller delar på och använder i kombiram.
Och sen en modell med bara centrumplattan som man använder när man har många ställen där uttaget ska sitta i kombiram, tex vid stamrenovering av en drös lgh och alla ska in i kombiram. Man slipper då alltså enfacksramen.
Prisskillnaden på dessa beror på vad som säljs mest från fabrik helt enkelt och anledningen till att de olika finns (men dock olika priser) är att när man köper in "rätt" variant så räknar man med att spara tid istället. Men nu är det vid tillfällen då man köper määääängder av dom.
OK, jag ger mig. Jag ska säga att sist jag plockade med ett sådant uttag så var det en lös ram. Men givetvis kan de ju tillverka en modell där de är gjutna i ett stycke. Det är bäst TS ringer till säljaren och frågar, så det blir rätt.kolvas skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Korrekt yxis
Kollar man i Schneiders katalog är det inte uppenbart att det finns två olika ramar. Jordade 1-vägs finns det två olika, med skruv eller med snabbanslutning.Glufsglufs skrev:
Ingen som råkar ha några liggande och kan kolla E-numret?
Nä, det är inte uppenbart om man inte har lite koll och därmed är det ju lite svårare för hempulare än yrkesfolk att få tag på rätt grejer.
E-nr råkar jag inte ha för tillfället.
E-nr råkar jag inte ha för tillfället.
Klicka här för att svara