10 661 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Eluttag för badkar
Medlem
· Västra Götalands Län
· 41 inlägg
Dosorna brukar alltid liva med gips, sen förlängda dosskruv. Men elektrikern blir nog extra glad om dosan livar med färdigt kakel, (någon mm innanför) Be elektrikern täta med sillikon mellan kakel och dosa. Inga speciella dosor eller kapslingsklasser behövs.
Men det verkar ju onekligen som att det är att föredra att ha VP-rör in genom, desutom enkalre att ansluta tätskikt till, har ju inte satt gipsen på väggen än
Badkaret skall ha 16A, så det är ju 2.5mm^2 kablar som gäller.
Är det lugnt att få in 3 st kablar i ett vanligt 16 mm rör.
Har lite sådan kabel som ligger så jag kan lika gärna fördra den,
men man vet ju aldrig om elektrikern tycker den är skit och drar ut den igen.
Är det att föredra att dra denna till en apparatdosa som jag låter gå ut på andra sidan väggen i hall, sedan sätter ett vp rör in i badrummet. Klart bäst är ju att skippa det och bara dra flexiröret direkt till elcentralen så slipper man lock på väggarna. Om jag släpper ut mina FK kablar 2 m så kan elektrikern bara skydda dessa sedan eller
Har ju tidigare bara sett apparatdosa framför mig, men vad är egentligen bästa lösning. Väggen är öppen och jag har möjlighet att dra VP eller flexirör ända fram till elcentralen skall jag dra 20 eller 16mm? Eller skall jag dra iväg och köpa lite EKK och dra i flexirör innan.
Badkaret skall ha 16A, så det är ju 2.5mm^2 kablar som gäller.
Är det lugnt att få in 3 st kablar i ett vanligt 16 mm rör.
Har lite sådan kabel som ligger så jag kan lika gärna fördra den,
men man vet ju aldrig om elektrikern tycker den är skit och drar ut den igen.
Är det att föredra att dra denna till en apparatdosa som jag låter gå ut på andra sidan väggen i hall, sedan sätter ett vp rör in i badrummet. Klart bäst är ju att skippa det och bara dra flexiröret direkt till elcentralen så slipper man lock på väggarna. Om jag släpper ut mina FK kablar 2 m så kan elektrikern bara skydda dessa sedan eller
Har ju tidigare bara sett apparatdosa framför mig, men vad är egentligen bästa lösning. Väggen är öppen och jag har möjlighet att dra VP eller flexirör ända fram till elcentralen skall jag dra 20 eller 16mm? Eller skall jag dra iväg och köpa lite EKK och dra i flexirör innan.
Du ska använda EKK från en två polig brytare i rör/slang till kopplingsdosan som sitter på karet. Brytaren kan du sätta där det passar, och för framtida felsökningar märker du upp den så att ev. efterkommande vet vad det är.
Nu drog jag 3st 2.5MM^2 FK i 20mm VP rör, mellan centralen och direkt ut i badrummet.
Så får El:is fixa det när han kommer och byter centralen.
Kan han då bara sätta EKK hälje på delen som sticker ut i badrummet, eller skall jag dra om kabeln direkt själv.
Blir antagligen att jag låter elektrikern själv fixa det, men vad kommer han göra. Han tar väl hur som helst hutlöst betalt för kabeln, så det kanske är lika bra att dra i en ny EKK kabel själv, i så fall vilken skall jag köpa.
Vad är rimligt att ge för en central om man får den inkopllad av elektriker, citer en gammmal med 12 proppar där idag?
Så får El:is fixa det när han kommer och byter centralen.
Kan han då bara sätta EKK hälje på delen som sticker ut i badrummet, eller skall jag dra om kabeln direkt själv.
Blir antagligen att jag låter elektrikern själv fixa det, men vad kommer han göra. Han tar väl hur som helst hutlöst betalt för kabeln, så det kanske är lika bra att dra i en ny EKK kabel själv, i så fall vilken skall jag köpa.
Vad är rimligt att ge för en central om man får den inkopllad av elektriker, citer en gammmal med 12 proppar där idag?
Jag tycker rent spontant att det verkar vara en dum ide. Om man nu behöver bryta strömmen till badkaret för service så ser man inget för att du även släckte i taket.Alanl skrev:
Klicka här för att svara