Hejsan!

Är lite inne på att köpa ett hus från 1946..
Måste man byta elledningarna i huset eller elcentralen?
Är det någon som kan hjälpa mig med vad som gäller i dagens läge?

;) Tack på förhand!

S
beror väl på hur gamla ledningar är. men jag skulle bytt allt.
men kolla först om du vill bygga om invändigt

Om jag förstod dig rätt från andra tråden så snackar vi ju om en totalrenovering av huset och då ska naturligtvis elen bytas om den är ifrån 1946.

O
Jag håller inte med SBH. Det har över huvudet taget ingenting med åldern på elinstallationen att göra. Det enda som spelar någon roll är i vilket skick den är. En anläggning från 1946 fungerar alldeles utmärkt om den inte är skadad. Ta dit en elektriker som inspekterar och ger goda råd. Det kan vi inte göra på nätet. Elfirmor anslutna till branschorganisationen EIO har ett standardiserat besiktningsförfarande de kallar "EIO Eltest" som är bra.

En anläggning från -46 skulle jag inte lita på för kabel/tråd från den närmaste tiden efter kriget är inte mycket att hänga i gran. Jag har inte besökt ett hus/lgh än på knappt 20 år som fått el draget under 40-talet och tidiga 50-talet som har varit ok.
Även om det skulle se bra ut optiskt samt om mätvärden skulle vara ok så kan man ge sig på att vid första försök att peta på grejerna vid tex byte av apparat eller försök att dra i en jordtråd så falerar hela skiten.

Självklart borde det finnas något undantag någonstans i landet men jag tror inte de är många. Ska det nu totalrenoveras och det kommer bli vibrationer i väggar osv så skulle jag råda dig till att ta med elen på en gång, likaså för att kunna få fler uttag (det är inte överdrivet många per rum i ett hus från -46) och dessa med infällda osv osv osv

Isoleringen i en kabel från -46 är upptorkad vid det här laget och faller i bitar om man bara petar på den, dessutom är isoleringen i sig brännbar och inte självslocknande som moderna ledningar.
Dessutom är anläggningen som sådan dimensionerad för 40-talets behov, en lampa i varje rum, en radio i finrummet, en spis i köket, kanske ett våffeljärn eller strykjärn ibland. Dagens elanvändning innebär att den överbelastas, snålt med vägguttag gör att skarvsladdsfaunan växer på sig...lägg till årens ändringar och ev hempul...
Räkna med att rubbet måste åtgärdas, på ett eller annat sätt om det inte är gjort.

S
gamla = är tjärledningar, torkade ledningar och liknande
nya ledningar= fräsch ledningar.

S
är väl säkert någon kulo lagd. men då är frågan vad som finns till den dosan eller uttaget som kulon går från.

Dessutom är ledningarna från -46 troligen "kristidsledningar" vilket innebär att arean bara är 1 mm2 och får bara säkras 6 A. Det rådde kopparbrist efter andra världskriget så man var tvungen att spara in på kopparn och gick då ner lite i area. Det är därför som många äldre hus har 6 A säkringar. Det hängde (val av säkring) kvar ända in på 60 talet fast man hade gått tillbaka till 1,5 mm2 för länge sedan.

S
timmer väggar, pansarrör, tjärade ledningar inte kul å riva.
men gott luktade att borra för ny dragningen.
så klart med hjälp av elektriker.

alex_pirat skrev:
Är lite inne på att köpa ett hus från 1946..
Måste man byta elledningarna i huset eller elcentralen?
Är det någon som kan hjälpa mig med vad som gäller i dagens läge?
Det beror på vad du menar med "måste" och "gäller i dagens läge". Det finns ingen lag som säger att den nya ägaren MÅSTE byta elen vid tillträdet, om det är det du undrar över. Och elen fungerar säkert ungefär lika bra nästa vecka som den gjorde förra veckan, oavsett vem som äger huset.

Men, givetvis, om du tänker bo i huset en längre tid eller om du ändå ska börja riva i det, så kan en ny installation av elen vara en vettig investering.

Att huset är från 1946 innebär ju inte heller att alla installationer är från den tiden. Elen är säkert utbyggd under tidens lopp.

Bonusfråga på 1mm2 och kristid:

Hade man alltså 1,5mm2 och 10A än tidigare?

Jag undrar för allt är avsäkrat 10A i min stuga trots att den 40 år gamla centralen och de till den anslutna plastisolerade kuloledningarna är anslutna på gammel-kulo i andra rum. De äldre kuloledningarna är troligtvis klart äldre än 40-talet, jag har t.ex. träffat på strömbrytare som är så gamla att S-märkningen inte verkar ha slagit igenom.

Den gamla elen matar normalt ingen tung last, men det kan ändå vara intressant att veta om ledarna är grova nog för 10A.

SBH skrev:
timmer väggar, pansarrör, tjärade ledningar inte kul å riva.
men gott luktade att borra för ny dragningen.
så klart med hjälp av elektriker.
Man måste INTE riva de gamla rören om man "bara" byter ut tråden i väggarna.

Till trådstartaren:

Om det är ledningar som går i rör inne i väggar så är det nog läge att byta allt. Om du inte har alltför stor otur så går det bra att använda de gamla murkna ledningarna som dragtråd och relativt lätt dra in nya trådar. Om du har otur så är det stopp i något rör, då gäller det att välja mellan att åtgärda stoppet eller dra en bit utanpåliggande.

S
det har ja inte skrivet att man måste.
men kan bli så när river ut mycket, och gör nya öpnningar.

och som övre ibland är pansar rören mosade eller annat problem med rören så det ej går att dra i dom gamla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.