Hej!
Allt är utfört av elfirma.
Som ni ser på bilden så har förra ägaren i slutet av 80-talet satt upp ett vanligt eluttag vid varje fönster. Det finns även ett vanligt eluttag i takhöjd i vissa rum där man normalt hade satt ett lamputtag. Det finns inga vanliga lamputtag utan denna lösning återkommer i hela huset. De uttag som sitter i takhöjd men inte vid fönster styrs ofta av en strömbrytare medan de vid fönster är vanliga eluttag och då krävs att man slår på lampan med knappen på lampan och itne via strömbrytare.
Nu ska en elektriker göra några småjobb i huset och jag funderar då på om jag ska åtgärda detta. Vad skulle ni ha gjort? Egentligen hade det räckt att byta uttagen till ett uttag med 1 uttag för lampakontakt. Men det kanske blir konstigt eftersom det nu är 2 uttag, borde jag sätta upp uttag med dubbla lamputtag?
Allt är utfört av elfirma.
Som ni ser på bilden så har förra ägaren i slutet av 80-talet satt upp ett vanligt eluttag vid varje fönster. Det finns även ett vanligt eluttag i takhöjd i vissa rum där man normalt hade satt ett lamputtag. Det finns inga vanliga lamputtag utan denna lösning återkommer i hela huset. De uttag som sitter i takhöjd men inte vid fönster styrs ofta av en strömbrytare medan de vid fönster är vanliga eluttag och då krävs att man slår på lampan med knappen på lampan och itne via strömbrytare.
Nu ska en elektriker göra några småjobb i huset och jag funderar då på om jag ska åtgärda detta. Vad skulle ni ha gjort? Egentligen hade det räckt att byta uttagen till ett uttag med 1 uttag för lampakontakt. Men det kanske blir konstigt eftersom det nu är 2 uttag, borde jag sätta upp uttag med dubbla lamputtag?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har på några ställen också "vägguttag" i taket.
Protte
Protte
Det har jag inte tänkt på tidigare att det möjliggör timerstyrning. När det gäller fönsterlampor kanske det är en fördel. Men hur resonerar ni när det gäller uttaget på bilden längst ner som är avsett för taklampa?
Men ni tycker alltså det ska vara kvar? Trodde att alla skulle skratta när de såg bilderna...
Men ni tycker alltså det ska vara kvar? Trodde att alla skulle skratta när de såg bilderna...
Då är det ju bara att byta ut dem till vanliga lamputtag, inga problem med det. Vid fönstren kan du byta till lamputtag också om du vill eller byta uttagen till typ med en brunn som inte ser så klumpigt ut. Alla lamputtag ska även de givetvis vara enkla.solsimon skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Ja, antagligen ligger uttagen på samma grupp som den övriga belysningen i rummet så då borde det inte vara någon jättestor procedur att kunna få lamputtagen styrd över brytaren vid dörren, men det kommer ju ta några timmar. Byte av FK, uttag, strömbrytare osv.
//Patrik
//Patrik
Tack för klargörandet. Jag kommer absolut att byta till lamputtag istället, tycker det ser rätt konstigt ut idag. Har tittat på Eljo Senso serien men när det gäller lamputtag hittar jag ingen ojordad modell. Vad beror det på? Är det ok att sätta upp ett jordat lamputtag om det inte finns jord framdraget?
http://elbutik.se/product.html/senso-lamputtag?category_id=360
http://elbutik.se/product.html/senso-lamputtag?category_id=360
Jag skulle behållt uttagen.
Det är ett ovanligt sätt att använda vanliga uttag, och luktar hempul, men kan mycket väl vara gjort av elektriker efter ägarens/kundens specifika önskemål.
(Jag kan väl erkänna att jag gjort sådär - och sen återställt det - som hempul där jag tidigare bott, t.ex. för att få radion på toaletten att slås av/på ihop med lampknappen)
Det är ett ovanligt sätt att använda vanliga uttag, och luktar hempul, men kan mycket väl vara gjort av elektriker efter ägarens/kundens specifika önskemål.
(Jag kan väl erkänna att jag gjort sådär - och sen återställt det - som hempul där jag tidigare bott, t.ex. för att få radion på toaletten att slås av/på ihop med lampknappen)
Finns det timers som passar i ett lamputtag? Eller infällda lamputtag med inbyggd timer?
Här hemma hittar man också den varianten - i köket. Ska gömmas bakom kornisch med vanlig ljusslinga och de funkar inte på lamputtag. Efter fyra år har inget hänt, använder ett uttag med en Nexa fjärrstyrning till tre LED-spottar. Inte så snyggt men så var det också en efterhandskonstruktion.
Om du byter till lamputtag så kan det vara bra att ha dubbla sådana beroende på hur fönstren ser ut. Fast själv skulle jag inte bytt
Kjell G
Om du byter till lamputtag så kan det vara bra att ha dubbla sådana beroende på hur fönstren ser ut. Fast själv skulle jag inte bytt
Kjell G