5 108 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
trefas magnetbroms ??
Har en 3fas asynkronmotor där bromsen krånglar. Den slår fram och tillbaks i ett väldigt tempo med ett öronbedövande smatter som följd.
Till bromsen går 2x3 trådar från en plint..exakt likadan som plinten till motorlindningarna.. Någon som vet hur en sån trefasbroms fungerar ?
Till bromsen går 2x3 trådar från en plint..exakt likadan som plinten till motorlindningarna.. Någon som vet hur en sån trefasbroms fungerar ?
3-fasbroms låter avancerat... Elektromagneten till mekaniska bromsar brukar alltid vara matade med likström via en likriktare som i sin tur matas med AC direkt på motorn eller via styrskåpet. Kan ju finnas lite annat också bakom fläktkåpan så lite bilder skulle inte skada.
Här kanske det finns något mat nyttigt....
http://www.abb.se/product/seitp322/...b20047de78.aspx?productLanguage=se&country=SE
http://www.abb.se/product/seitp322/...b20047de78.aspx?productLanguage=se&country=SE
Antagligen så enkelt att ett gäng bromsbackar går emot en rotor när ström går genom spolarna som är fästa på backarna på något sätt.
Samma princip används på spårvagnar och en del tåg, kallas magnetskenbroms, kraften mellan vagn och spår är tydligen så stark att den i teorin skulle orka hålla fast en upp-och-nedvänd vagn, och ändå räcker inte bromsverkan till för att hindra alla olyckor där föraren börjat bromsa innan det smällt...
Samma princip används på spårvagnar och en del tåg, kallas magnetskenbroms, kraften mellan vagn och spår är tydligen så stark att den i teorin skulle orka hålla fast en upp-och-nedvänd vagn, och ändå räcker inte bromsverkan till för att hindra alla olyckor där föraren börjat bromsa innan det smällt...
Är det ofarligt att provköra motorn utan broms? I så fall skulle du kunna prova att lossa kablarna och se om problemet finns kvar. Om problemet finns kvar så är det nåt mekanikproblem, om det försvinner så lär det ha nåt fel på styrningen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 071 inlägg
Nja, det vanliga på motorer med broms är att en fjäder trycker fast bromsbackarna och magneten lyfter backarna.yxis skrev:Antagligen så enkelt att ett gäng bromsbackar går emot en rotor när ström går genom spolarna som är fästa på backarna på något sätt.
Protte
Är du säker på att alla sex trådar går till bromsspolen? Den kan finnas en mikrobrytare inbyggd i bromsen för övervakning av att den jobbar. Om du lyckats koppla övervakningens NC-kontakt i serie med spolen skulle det förklara oljudet.
Erik
Erik
Jag är van vid DC-bromsar så det är därför jag är konfunderad i det här fallet och som prototypen säger så brukar det vara så att bromsen släpper när magneten drar.
@Avemo..Jag har inte gjort nånting utan den la av bara..
Lite mer information..från plinten går alltså 2 knippen med svart, vit, röd tråd...dessa går till var sin kontakt och försvinner se in i bromsdelen av motorn och det går inte att se vart de tar vägen där inne..
Jag ryckte loss kontakterna och kontinuitetsmätte mellan kontakterna...tänkte att röd på vardera kontakt går till var sin ände på en spole..likadant med svart och vit...Då får jag bara kontakt röd-röd...inte mellan några andra stift...alltså används inte de andra två ELLER så är de trasiga..
Ska läsa Erik Projektets länk nu..
Tack för visat intresse
@Avemo..Jag har inte gjort nånting utan den la av bara..
Lite mer information..från plinten går alltså 2 knippen med svart, vit, röd tråd...dessa går till var sin kontakt och försvinner se in i bromsdelen av motorn och det går inte att se vart de tar vägen där inne..
Jag ryckte loss kontakterna och kontinuitetsmätte mellan kontakterna...tänkte att röd på vardera kontakt går till var sin ände på en spole..likadant med svart och vit...Då får jag bara kontakt röd-röd...inte mellan några andra stift...alltså används inte de andra två ELLER så är de trasiga..
Ska läsa Erik Projektets länk nu..
Tack för visat intresse
Medlem
· Västerbottens län
· 18 071 inlägg
DC broms kan betyda att man släpper likström på den vanliga motorlindningen och därmed bromsar motorn. Motorn bromsas ju inte fast men går trögt. Strömmen kan inte ligga på hela tiden så motorn kan inte hålla emot någon last.
Protte
Protte
Det är alltså en fysisk broms...ingen broms på lindningarna mao..
Det handlar om en industrimaskin så jag är väl inte på rätt forum eftersom det här är en byggahussida men jag ville höra om någon hade erfarenhet av en sådan broms.
Jag arbetar med automation, främst på elsidan.
Vilpi: 7,5 kW motor....axel rätt igenom motorn...sticker ut en meter på varje sida om motorn..
Dags att åka ut till maskinen nu och se om jag hittar någon lösning..
Tack alla
Det handlar om en industrimaskin så jag är väl inte på rätt forum eftersom det här är en byggahussida men jag ville höra om någon hade erfarenhet av en sådan broms.
Jag arbetar med automation, främst på elsidan.
Vilpi: 7,5 kW motor....axel rätt igenom motorn...sticker ut en meter på varje sida om motorn..
Dags att åka ut till maskinen nu och se om jag hittar någon lösning..
Tack alla
Klicka här för att svara