4 210 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Skarva tre eller flera trådar med fiskögon
Hej,
Jag behöver flytta ett "felplacerat" första jack. Fungerar det att skarva tre trådar med så kallade fiskögon? De har ju två "ingångshål" och är väl tänkta att bara användas för att skarva två trådar, men kanske funkar det även med tre. Funkar det med tre så lär det naturligtvis fungera även med fyra antar jag, det vill säga två trådar i varje "ingångshål"..
Installationen avser enbart telefoni, inget ADSL eller annat känsligt. Det behövs med andra ord ingen militär specifikation på kopplingen men det bör ju inte glappa.
Jag behöver flytta ett "felplacerat" första jack. Fungerar det att skarva tre trådar med så kallade fiskögon? De har ju två "ingångshål" och är väl tänkta att bara användas för att skarva två trådar, men kanske funkar det även med tre. Funkar det med tre så lär det naturligtvis fungera även med fyra antar jag, det vill säga två trådar i varje "ingångshål"..
Installationen avser enbart telefoni, inget ADSL eller annat känsligt. Det behövs med andra ord ingen militär specifikation på kopplingen men det bör ju inte glappa.
Alfredo skrev:Hej,
Finns "Fiskögon" och varianter för 3 till 4 trådar också
http://se.farnell.com/3m/u1r/connector-idc-u1r/dp/1213188
Om det är inomhus i acceptabelt torrt utrymme så är inte fiskögon nödvändigt.
Ett tips är dock att om du t.ex. använder sockerbitar så dela den och se till att alla ledningar från skarvpunkten går nedåt så att ingen eventuell fukt som kommer via ledningarna kan nå kopplingspunkten. Det finns en anledning till att de gamla utanpåliggande telejacken har kabelgenomföring nedtill och ingen annan stans.
Ett tips är dock att om du t.ex. använder sockerbitar så dela den och se till att alla ledningar från skarvpunkten går nedåt så att ingen eventuell fukt som kommer via ledningarna kan nå kopplingspunkten. Det finns en anledning till att de gamla utanpåliggande telejacken har kabelgenomföring nedtill och ingen annan stans.
Runt en timma efter frågan och en hel hög kloka svar. Detta forum är fantastiskt. Tack alla som gör forumet så bra!
Liten summering. Vanliga fiskögon med två hål är för två tåtar. Jag provade faktiskt med tre och fick kontakt men luppgranskning efter dissekering tyder på att det nog inte är den bästa lösningen. Fiskögon finns med fler än två hål. Då har man lärt sig något nytt som kan vara bra att veta.
Tåtarna/dosan är inomhus i torrt utrymme så de går ju att skarva nästan hur som helst. Det är rätt trångt så jag tror Wago går bort. Jag har dessutom inga hemma och orkar inte skaffa för denna struntsak.
Nej det blir nog tvinna, löda och krympslang. Säkert och tar liten plats. Omständigt? Javisst, men här snackar vi om två skarvar så det spelar ingen större roll.
Tack igen!
Liten summering. Vanliga fiskögon med två hål är för två tåtar. Jag provade faktiskt med tre och fick kontakt men luppgranskning efter dissekering tyder på att det nog inte är den bästa lösningen. Fiskögon finns med fler än två hål. Då har man lärt sig något nytt som kan vara bra att veta.
Tåtarna/dosan är inomhus i torrt utrymme så de går ju att skarva nästan hur som helst. Det är rätt trångt så jag tror Wago går bort. Jag har dessutom inga hemma och orkar inte skaffa för denna struntsak.
Nej det blir nog tvinna, löda och krympslang. Säkert och tar liten plats. Omständigt? Javisst, men här snackar vi om två skarvar så det spelar ingen större roll.
Telefonidosa från Bredbandsbolaget ska fortsättningsvis driva "nätet". Bredbandet är via fiber/TP-kabel men telefonin "ut från dosan" ska föda de vanliga telefonerna. Av både estetiska och tekniska skäl bör dosan ej placeras där första jacket idag är.TheStills skrev:
Tack igen!
Parallellkoppla jacken så slipper du tänka på vilket som är det första. Jag tycker också det är mycket praktiskt att kunna kommunicera med fru/barn genom luren när flera svarar på samma samtal.
Ska man köra ADSL måste första jacket vara seriekopplat, resten kan vara parallellkopplade.
/Hasse
Ska man köra ADSL måste första jacket vara seriekopplat, resten kan vara parallellkopplade.
/Hasse
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 483 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 483 inlägg
Okej men använder du teleuttagen som sitter mellan BB-dosan och det första? Om inte så spelar det ju ingen roll... Och du har inte trådlöstelefon då, är du en sån som "sitter fast" i väggen?Alfredo skrev:
Ha, Ha... Jo jag har faktiskt (diverse) trådlösa telefoner, men trots det vill jag att alla telefonuttag ska fungera som det är tänkt. Även om jag inte behöver ett visst uttag just nu så kan det komma att behövas i framtiden och då är det antagligen enklare att koppla rätt från början än att fixa senare.TheStills skrev:
Hur som helst har jag inga problem med hur telefonuttagen ska kopplas utan min ursprungsfråga gällde bara om det var möjligt/lämpligt att förbinda tre tåtar med ett "standardfisköga" med två ingångar. Som jag uppfattar svaren, och utifrån egna tester, verkar detta inte vara speciellt bra. Inga problem för mig, det finns gott om andra skarvtekniker.
Klicka här för att svara