Hej! I mitt hus från ~73 så sitter alla lamputtag på väggar, köket är enda uttaget som sitter i taket. Lite störande då jag måste skarva upp på väggen och en bra bit in på taket för att kunna få en lampa i mitten av rummet men det är så det är. Något som är lite jobbigare dock är att lamputtagen på väggarna sitter i takdosor. Nuvarande uttag passar inte riktigt in med de nya lampknappar och eluttag vi bytt till. Nu är det inte jordat ännu, men när vi gör det så känns det inte som ett sånt här uttag skulle passa på väggen, https://www.elbutik.se/product.html/elko-takuttag-dcl-2-poljord, Speciellt inte med en krok.

Är mitt enda alternativ att byta till mindre dosor? Öppna upp hela taket överallt känns inte riktigt värt. Väggarna ska öppnas för att byta reglar och skivor, taket hade jag tänkt slippa!

tommib
Det är nog kopplingsdosor (c/c 67 mm) i väggarna och inte takdosor (c/c 70 mm). De har dock större avstånd mellan skruvarna än vanliga apparatdosor (c/c 60 mm).

Denna sort kan du montera i alla tre varianterna.

Vill du ha uttag i taket så finns det inte så många andra sätt än att öppna taket. Det kanske är att rekommendera ändå om du nu gör väggarna och stör dig på att du inte har lamputtag där du vill ha dem.

tommib tommib skrev:
Det är nog kopplingsdosor (c/c 67 mm) i väggarna och inte takdosor (c/c 70 mm). De har dock större avstånd mellan skruvarna än vanliga apparatdosor (c/c 60 mm).

Denna sort kan du montera i alla tre varianterna.

Vill du ha uttag i taket så finns det inte så många andra sätt än att öppna taket. Det kanske är att rekommendera ändå om du nu gör väggarna och stör dig på att du inte har lamputtag där du vill ha dem.
Oj visste inte att det fanns ännu ett mått. Det kanske förklarar varför det blev lite för stort hål utav en T80 till dosan hehe. Synd att jag valt elko plus som inte har lyxen att passa alla(vad jag kan hitta). Men det skulle se bättre ut med den där ändå, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.