1 200 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Konstruera elsystem till 3plansvilla
Vi renoverar ett 30talshus. Huvuddelen av el är original. Allt är utanpåliggande. Vi tänker byta allt, men vill försöka göra det rum åt gången
Jag skulle vilja planera gruppfördelning, ledningsdragning, antal og planering av uttag etc. Vi kommer leja en firma för jobbet men jag vill gärna ha tänkt igenom och förstått hela systemet innan det utförs. Vi kommer också vilja utföra det i steg och då blir det bättre om vi själva kan styra planeringen.
Specifika frågor:
Förr så satte man belysning och uttag i olika grupper per rum så allt inte skulle bli svart om en säkring löser.
Är detta inte standard längre?
Hur många A per rum?
Hur många uttag är standard per rum eller per m2?
Är det standard med uttag ovanför varje fönster?
Finns det standard eller praxis för placering av uttag? I dag sitter de bredvid fönster på ca 80cm höjd.
Jag skulle vilja planera gruppfördelning, ledningsdragning, antal og planering av uttag etc. Vi kommer leja en firma för jobbet men jag vill gärna ha tänkt igenom och förstått hela systemet innan det utförs. Vi kommer också vilja utföra det i steg och då blir det bättre om vi själva kan styra planeringen.
Specifika frågor:
Förr så satte man belysning och uttag i olika grupper per rum så allt inte skulle bli svart om en säkring löser.
Hur många A per rum?
Finns det standard eller praxis för placering av uttag? I dag sitter de bredvid fönster på ca 80cm höjd.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Principen om att ha minst två grupper i varje rum (men de grupperna kan vara "de två" i flera rum), är väl även idag önskvärt, men jag tror inte att det är ett krav i standarden. Det görs olika av olika elektriker.
Personligen tycker jag nog att det är lite onödigt. Att en säkring löser ut för en grupp är idag extremt ovanligt. Förr när vi hade glödlampor var det inte ovanligt att säkringen löser ut när en glödlampa gick sönder. Det beror på att just när glödtråden brinner av i lampan så "hoppar" strömmen över avbrottet. Det bildas en liten ljusbåge, en sådan har egenskapen att resistansen i den är nära noll. När väl ljusbågen har tänt, så vandrar ändpunkterna över glödtråden mot anslutningarna till glödtråden. Då blir det total kortslutning genom ljusbågen. Det går då på några millisekunder. Kortslutningen fick säkringen att lösa ut. Idag är det extremt ovanligt med fel som löser ut säkringar. Det är lite vanligare med elfel som får jordfelsbrytaren för hela huset att lösa ut. Då hjälper det inte att ha flera grupper i rummet.
Om vi pratar om "vanliga rum", inte köket med elslukande apparater, eller andra ovanligare fall. Så brukar man ha som en tumregel att man har 10 -. 15 uttag eller lampor på en 10A grupp. Tumregeln har en del år på nacken, idag kan man gott ha fler förbrukare. Dels för att vi idag bygger med fler uttag som inte nödvändigtvis används med en möblering av rummet. Dels är i princip alla apparater idag strömsnåla i förhållande till hur det såg ut för 10 - 20 år sedan. I köket däremot behövs det mycket ström. Belysning idag drar 10% av dens ström som behövdes för 20 år sedan. Och då var ändå belysning redan då en nästan försumbar belastning.
Idag skulle du ledigt kunna driva alla lampor, TV, internetprylar, och dina normala hemdatorer på en 10A säkring för hela huset. Men man gör inte så.
Personligen tycker jag nog att det är lite onödigt. Att en säkring löser ut för en grupp är idag extremt ovanligt. Förr när vi hade glödlampor var det inte ovanligt att säkringen löser ut när en glödlampa gick sönder. Det beror på att just när glödtråden brinner av i lampan så "hoppar" strömmen över avbrottet. Det bildas en liten ljusbåge, en sådan har egenskapen att resistansen i den är nära noll. När väl ljusbågen har tänt, så vandrar ändpunkterna över glödtråden mot anslutningarna till glödtråden. Då blir det total kortslutning genom ljusbågen. Det går då på några millisekunder. Kortslutningen fick säkringen att lösa ut. Idag är det extremt ovanligt med fel som löser ut säkringar. Det är lite vanligare med elfel som får jordfelsbrytaren för hela huset att lösa ut. Då hjälper det inte att ha flera grupper i rummet.
Om vi pratar om "vanliga rum", inte köket med elslukande apparater, eller andra ovanligare fall. Så brukar man ha som en tumregel att man har 10 -. 15 uttag eller lampor på en 10A grupp. Tumregeln har en del år på nacken, idag kan man gott ha fler förbrukare. Dels för att vi idag bygger med fler uttag som inte nödvändigtvis används med en möblering av rummet. Dels är i princip alla apparater idag strömsnåla i förhållande till hur det såg ut för 10 - 20 år sedan. I köket däremot behövs det mycket ström. Belysning idag drar 10% av dens ström som behövdes för 20 år sedan. Och då var ändå belysning redan då en nästan försumbar belastning.
Idag skulle du ledigt kunna driva alla lampor, TV, internetprylar, och dina normala hemdatorer på en 10A säkring för hela huset. Men man gör inte så.
Och antalet uttag per rum kan man inte säga MEN det ska sitta ett uttag på var fjärde meter samt på alla möbleringsbara väggar. Och man separerar inte uttags och belysningsgrupper utan använder gruppen till både belysning och uttag.T Torpgubben skrev:Vi renoverar ett 30talshus. Huvuddelen av el är original. Allt är utanpåliggande. Vi tänker byta allt, men vill försöka göra det rum åt gången
Specifika frågor:
Hur många A per rum?
Ska ni anlita en firma så ta hem dom och på plats titta och prata med dom, dom kan ge er mycket bättre råd och tipps som är baserade på just ert hus. Dom har säkert många goda råd som gör elinstallationen både snabbare och bättre än dom tips ni kan få haä från oss som sitter och gissar.
Tack.E elmont skrev:Och antalet uttag per rum kan man inte säga MEN det ska sitta ett uttag på var fjärde meter samt på alla möbleringsbara väggar. Och man separerar inte uttags och belysningsgrupper utan använder gruppen till både belysning och uttag.
Ska ni anlita en firma så ta hem dom och på plats titta och prata med dom, dom kan ge er mycket bättre råd och tipps som är baserade på just ert hus. Dom har säkert många goda råd som gör elinstallationen både snabbare och bättre än dom tips ni kan få haä från oss som sitter och gissar.
Jo självklart ska jag prata med installatören. Jag hade ett snack innan vi köpte huset men det är först efter att ha bott här ett tag och märkt upp och förstått eldragningen som jag förstår hur man kan sektionera och koppa ur elen stegvis. Sen hur man kan koppla in den stegvis igen.
Rent allmänt så är det bra att vara lite påläst och ha tänkt lite i förväg. Då blir diskusionen med hantverkaren bättre och man förstår bättre om man förstår varandra bättre.
Bra det där med var 4 m
Jag tror dessutom det är bra med 4-vägsuttag vid varje sängplats (lampa + PC+mobil+extra) samt minst 2*4vägs vid arbetsplatser. Jag har iallafall lampa+pc+två skärmar + skrivare + 2 ladduttag) Jag gillar det bättre än en massa förlängningssladdar och grenuttag.
mini-rekommendation är väl att det ska finnas uttag för varje 3.75 meter vägg (som vägg räknas även dörrar och fönster), men man får gärna sätta tätare om man så önskar 
ett 4-vägs uttag finns väl bara utanpåliggande som blir gärna lite visuellt klumpiga, så där kan man behöva tänka till för att få tillräckligt med infällda uttag utan att det ser alltför märkligt ut...avvägningsfråga, men det är sällan för många uttag i ett rum...
ett 4-vägs uttag finns väl bara utanpåliggande som blir gärna lite visuellt klumpiga, så där kan man behöva tänka till för att få tillräckligt med infällda uttag utan att det ser alltför märkligt ut...avvägningsfråga, men det är sällan för många uttag i ett rum...
Vi tänker helst inte regla upp innerväggrana utan bara sätta upp gips för att släta till väggarna. Idag är det tjocka tapeter på trävaägg. Tapeterna är spruckna och släpper...
Vad säger reglerna om dold ledningsdragning. Hur får man dra kabel dolt? Är VP rör eller slang det som gäller? Finns det smarta lösningar för renovering av gamla hus?
Vad säger reglerna om dold ledningsdragning. Hur får man dra kabel dolt? Är VP rör eller slang det som gäller? Finns det smarta lösningar för renovering av gamla hus?
Ska man klä väggarna med gips så är det rätt enkelt att öppna upp dom befintliga väggarna och dra slang/rör innan man skruvar upp nya skivor. Det enda som "krävs" är väl att man vet hur man gör för att det ska fungera i slutändan.
Nja, det är en plankvägg, så då får man överhandsfräsa fram spår, så en del jobb.
En stor fråga är ju hur mycket hemautomation ni tänkt köra. Påverkar ju lösningen lite.
Jag har ingen automatisering. Dock tänker jag följande när jag moderniserar rum.
Jag har ingen automatisering. Dock tänker jag följande när jag moderniserar rum.
- Två uttag per fönster. Ett över till lampa och ett sidan om till stående lampa/adventsstake.
- Minimalt med slang. Alltid rör om möjligt.
- Alltid 20mm rör
- Rör för fast nätverk och dubbeluttag
- Två separata uttag vid dator/tv. Kopplat till kronbrytare. Då kan man stänga alla standby-enheter/laddare med ett tryck. Hemautomation löser det enklare.
Ett alternativ är ju då att "spika kulo" på vissa sträckor och köra med infällt på vissa bitar. Men hur man enklast/snyggast kan lösa det hos dig kan man knappast veta utan att gjort ett platsbesök. Och kom i håg att det som för dig är ett "nytt problem" har en yrkesman troligen sett och löst många gånger och kan ha lösningar som du aldrig ens kan drömma om.
I gamla hus gör man ett nytt installationsskikt invändigt 45 eller 70 mm beroende på hur mycket man vill tilläggsisolera. Samtidigt läggs diffspärrarna i väggen (Byggmax har bra ritningar på väggar).T Torpgubben skrev:
I väggen drages all el i fördragna VP-rör och eventuell ny värmeledning.
Klicka här för att svara