Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
det är väl det här som är baksidan med att installera moderna gadgets. Utvecklingen går i en arsande takt och det som var modernt igår kan vara passe imorgon och många ggr ställs man nog inför det faktum att man får byta ut allt. Inte för att jag vet om det är lasterna som ställer till det just i det här fallet men man kan ju tänka sig att det ställer till en del om man har grejer som har nå år på nacken och allt blir LED
Du ska nog försöka få tag i en elfirma som pysslar med KNX då ditt befintliga system är ett EIB-system vilket sedermera utvecklades till KNX.M Malman80 skrev:
(Risken med en slumpvis vald elektriker är att denne säger att det enda man kan göra är att riva ut skiten och sätta in Plejd istället.)
Det oturliga i ditt fall är att man valde trådlös kommunikation istället för trådad, det gör det lite mer omständligt att ersätta enstaka komponenter.
I just det här fallet visar det nog baksidan med att installera trådlösa gadgets.S Stefan1972 skrev:det är väl det här som är baksidan med att installera moderna gadgets. Utvecklingen går i en arsande takt och det som var modernt igår kan vara passe imorgon och många ggr ställs man nog inför det faktum att man får byta ut allt. Inte för att jag vet om det är lasterna som ställer till det just i det här fallet men man kan ju tänka sig att det ställer till en del om man har grejer som har nå år på nacken och allt blir LED
Det aktuella systemet, EIB, är helt kompatibelt med det idag helt dominerande systemet vad gäller fastighetsstyrning, dvs. KNX. Dock uppstår problem då komponenterna kopplas ihop trådlöst (Gira Radio Bus) istället för via kabel.
Det är emellertid inga egentliga problem att komma runt detta med hjälp av kommunikationsbryggor.
Just lasternas storlek är antagligen med stor sannolikhet vad som orsakar problemen som beskrivs och det fenomenet drabbas tyvärr de flesta av som har 20+ år gamla elektroniska dimmers. Tillverkarna såg nog inte riktigt framför sig utvecklingen av LED...
Nej, det är baksidan av att installera saker med stängda protokoll. Hade det varit baserat på en öppen standard som ZigBee eller liknande hade det sannolikt gått att ersätta enskilda enheter om de gått sönder. Eller kombinera de kvarvarande enheterna med nya som pratar ett annat protokoll.S Stefan1972 skrev:det är väl det här som är baksidan med att installera moderna gadgets. Utvecklingen går i en arsande takt och det som var modernt igår kan vara passe imorgon och många ggr ställs man nog inför det faktum att man får byta ut allt. Inte för att jag vet om det är lasterna som ställer till det just i det här fallet men man kan ju tänka sig att det ställer till en del om man har grejer som har nå år på nacken och allt blir LED
Ja det hade ju varit höjden av ironi att byta ut systemet man är tvungen att byta ut p.g.a. ett stängt protokoll mot ett nytt system med stängt protokolljbr skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Absolut, det jag menade mest är ju att ju mer sånt här man har i ett hus ju mer får man vara medveten om att det kan bli så att nåt fasas ut. Det behöver ju inte handla om belysning utan vad som helst. En del självbyggare aka elektroniskt intresserade har ju byggt in oerhört komplexa system och hållit på i många decennier och rätt vad det är så är det ur tiden.......
Det är inte riktigt så det förhåller sig här tycker jag.R RoAd skrev:
Protokollet som enheterna använder är öppet och dessa kan därför ersättas då det finns ett enormt utbud av produkter "som pratar samma protokoll".
Det som är låst och obsolet här är systemet för att överföra telegrammen/informationen. För en användare uppstår givetvis problem ändå eftersom den aktuella radiolänken måste ersättas med kabel eller med annan radio (i det här fallet det öppna KNX RF).
ZigBee definierar väl såväl kommunikationstekniken som sådan samt protokollet för den faktiska informationen som överförs?
Det var förstås det trådlösa protokollet jag pratade om. I TS fall spelar det ju dessutom inte så stor roll för kommunikationsutrustningen verkar ju vara kombinerad med styrutrustningen så hen behöver ju byta allt oavsett om det i något underliggande lager är ett öppet protokoll.jbr skrev:
Det är inte riktigt så det förhåller sig här tycker jag.
Protokollet som enheterna använder är öppet och dessa kan därför ersättas då det finns ett enormt utbud av produkter "som pratar samma protokoll".
Det som är låst och obsolet här är systemet för att överföra telegrammen/informationen. För en användare uppstår givetvis problem ändå eftersom den aktuella radiolänken måste ersättas med kabel eller med annan radio (i det här fallet det öppna KNX RF).
ZigBee definierar väl såväl kommunikationstekniken som sådan samt protokollet för den faktiska informationen som överförs?
Jag ville väl egentligen också belysa att det är fundamentalt olika typer av system som jämförs.R RoAd skrev:
TS system är ett standardiserat och öppet bussystem utan en central kontrollenhet där all "intelligens" finns lokalt i respektive enhet. Ett system som har vidareutvecklats och är 100% bakåtkompatibelt.
Därför kan man byta komponent för komponent om behov uppstår utan att befintligt system påverkas om man kompletterar med andra möjligheter att förmedla information, dvs. kabel eller gateway för KNK RF.
Den felsatsning som man så här i efterhand kan anse gjordes var att satsa på trådlös överföring istället för på trådad överföring.
Å andra sidan, om det var t.ex. retromod där tråd inte ansågs vara ett alternativ, fanns det antagligen inte mycket att välja på under 90-talet vad gäller trådlösa alternativ än de som Jung, Gira m.fl. producerade.
Redigerat:
Klicka här för att svara