Hej!
Håller på och byter kök och kommer nu att istället för en gammal hederlig ugn/spis nu köra med en separat inbyggnadsugn (1-fas) och en häll som verkar vara 2-fas med Perilexkontakt.
Jag har sedan tidigare ett vanligt 1-fas uttag och ett 3-fas Perilex.
Om jag har fattat rätt så är den första grejen att kolla att nollan är ansluten i Perilexen (bor i ett hus byggt 1970 och tydligen har man inte alltid anslutit den i denna typ av uttag), när jag mäter så ser jag att jag har 230VAC mellan N och de tre faserna så allt verkar OK.
Betyder detta att jag bara kan koppla in kontakten till hällen eller är det något annat jag bör kolla först (antar att eftersom den är 2-fas så är helt enkelt bara två av faserna inkopplade i kontakten)?
Ugnen tänkte jag koppla in i det 1-fasuttag där jag tidigare haft diskmaskinen inkopplad, saknar därför ett uttag till diskmaskinen, är det OK att använda ett grenuttag för ugn/diskmaskin (måste givetvis kolla att inte effekten blir för hög om båda körs samtidigt)?
Mvh Anders
Håller på och byter kök och kommer nu att istället för en gammal hederlig ugn/spis nu köra med en separat inbyggnadsugn (1-fas) och en häll som verkar vara 2-fas med Perilexkontakt.
Jag har sedan tidigare ett vanligt 1-fas uttag och ett 3-fas Perilex.
Om jag har fattat rätt så är den första grejen att kolla att nollan är ansluten i Perilexen (bor i ett hus byggt 1970 och tydligen har man inte alltid anslutit den i denna typ av uttag), när jag mäter så ser jag att jag har 230VAC mellan N och de tre faserna så allt verkar OK.
Betyder detta att jag bara kan koppla in kontakten till hällen eller är det något annat jag bör kolla först (antar att eftersom den är 2-fas så är helt enkelt bara två av faserna inkopplade i kontakten)?
Ugnen tänkte jag koppla in i det 1-fasuttag där jag tidigare haft diskmaskinen inkopplad, saknar därför ett uttag till diskmaskinen, är det OK att använda ett grenuttag för ugn/diskmaskin (måste givetvis kolla att inte effekten blir för hög om båda körs samtidigt)?
Mvh Anders
Eftersom du har kontrollerat att nollan finns så är det bara att plugga i kontakten.
Gällande ugnen så skulle jag grena ut den tredje fasen u perilexuttaget till ett enfasuttag och koppla ugnen där.
Undvik grendosa, bättre att i så fall byta till dubbeluttag.
Gällande ugnen så skulle jag grena ut den tredje fasen u perilexuttaget till ett enfasuttag och koppla ugnen där.
Undvik grendosa, bättre att i så fall byta till dubbeluttag.
Ditt gamla diskmaskin uttag är troligtvis avsäkrat 10A. Inbyggnadsugn brukar avsäkras 16A(läs manualen)
Enklast isåfall att som föregående skriver ta L3 den oanvända fasen från perilexuttaget och skapa ett vanligt uttag som kan avsäkras 16A då kabelarean högst troligt är 2,5
Enklast isåfall att som föregående skriver ta L3 den oanvända fasen från perilexuttaget och skapa ett vanligt uttag som kan avsäkras 16A då kabelarean högst troligt är 2,5
Ska försöka att hitta en manual (har fått ugnen och hällen av en kompis), tror inte att jag har några 16A säkringar i mitt proppskåp annat än möjligtvis för 3-fasuttagen. Det blir till att kolla allt lite nogrannareE El Janne skrev:
Håller med ovanstående om att använda tredje fasen till ugnen. Tänk på att när elektrikern kopplar vidare från perilexuttaget så ska fasen som används fortfarande vara tillgänglig i uttaget. Ett perilexuttag ska vara fullkopplat idag.
OK, nu har jag kollat och ugnen ska mycket riktigt vara säkrad för 16A så att splitta upp den befintliga Perilexen verkar vara det enda vettiga och sedan låta diskmaskinen använda samma gamla uttag som tidigare,
Finns det något sätt för mig att fixa denna "split" av Perilexen så att jag behåller en fullkopplad Perilex för hällen (men bara använder L1+L2) och sedan kopplar vidare N+L3 till en vanlig Schuko utan att försöka att hitta en elektriker som gör jobbet?
Googlat lite och ser att det verka finns en massa varianter på grenuttag etc. men har inte hittat något som gör det jag behöver ännu.
Mvh Anders
Finns det något sätt för mig att fixa denna "split" av Perilexen så att jag behåller en fullkopplad Perilex för hällen (men bara använder L1+L2) och sedan kopplar vidare N+L3 till en vanlig Schuko utan att försöka att hitta en elektriker som gör jobbet?
Googlat lite och ser att det verka finns en massa varianter på grenuttag etc. men har inte hittat något som gör det jag behöver ännu.
Mvh Anders
A Anders735 skrev:OK, nu har jag kollat och ugnen ska mycket riktigt vara säkrad för 16A så att splitta upp den befintliga Perilexen verkar vara det enda vettiga och sedan låta diskmaskinen använda samma gamla uttag som tidigare,
Mvh Anders
Sockeldosa är fint
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Många (alla?) perilexuttag har möjlighet för två trådar till varje skruv, så det går att gå vidare direkt från perilexuttaget.A Anders735 skrev:
Hittade också den undre modellen men om jag fattar rätt så måste man ju dra kabel till den själv=ta hem elektriker om det inte ska räknas som fulkopplatG GoGetLost skrev:
Hade den haft en sladd med Perilex som jag kunde koppla i det befintliga uttaget så hade den ju löst problemet (om L3 hade gått vidare till Schukon).
Klicka här för att svara