Hej!
Har fritidshus med egen djupbrunn. Vi har precis köpt ett litet bensindrivet elverk och vill kunna driva vattenpumpen, 230V, och kanske en mobilladdare med detta, om strömmen går en längre tid. Pumpen sitter i ett underjordiskt utrymme med hydrofor mm.

Min tanke är att sätta någon slags omkopplare bredvid pumpens motorskydd (eller vad det heter) och sen någon sorts väggintag bredvid det som jag drar sladd från generatorn till.
-Vad ska jag ha för omkopplare (som alltså kopplar pumpen till antingen nätet eller generatorn). Har sett "reservkraftsomkopplare" på nätet med de kostar ju skjortan.
-Vad ska jag ha för väggintag? De jag hittar verkar ha TRE piggar, kan det funka med en vanlig skravsladd från generatorn?

Tack för hjälp
Magnus

Anslut pumpen med en vanlig stickpropp så kan du flytta stickproppen till elverket vid behov, då undviker du även helt faromomentet med att mata ut ström på nätet "bakvägen".

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Anslut pumpen med en vanlig stickpropp så kan du flytta stickproppen till elverket vid behov, då undviker du även helt faromomentet med att mata ut ström på nätet "bakvägen".
Som det är nu sitter pumpen med kabeln fast monterad i en stömbrytare (motorskydd?), men jag kan ju ta bort den och sätta ett vägguttag där istället, och stickpropp på kabeln till pumpen. Det är ju riktigt smidigt.
Tack,
Magnus

A
Sätt stickproppen innan motorskyddet bara, så att det också "följer med" när du kopplar pumpen till reservkraften

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.