4 840 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Blandade uttag i kök - risker?
Ni som tycker att man alltid ska uppsöka läkarvård efter strömgenomgång, kan ni vara snälla och berätta vad som kan hända, samt hur stor riskerna är?
Vilka tester ska tas?
Vet även läkaren på vårdcentral eller akuten allt detta?
Vilka tester ska tas?
Vet även läkaren på vårdcentral eller akuten allt detta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, och jag menar, utifrån dina inlägg, att dessa kunskaper du skaffat inte räcker för de uttalanden du gör. Och låt bli påståenden om saker jag inte sagt, utan läs istället vad jag skriver.A AndersS skrev:Har en grundläggande utbildning inom området och mina "antydningar" utgår från det, vilka du inte behöver dela. Om du vill påstå att rådet att införskaffa en jordfelsbrytare om det saknas inte är bättre investering än att dra fram jordade uttag, så har du fel enligt min kunskap. Men som jag skrev så löser det inte alla problem, var god ock läs om det inlägget. Sedan inlägg med svepande påstående, läs gärna ditt sista som inte var så trevligt![]()
Riskerna skall ju inte bagatelliseras. Strömgenomgång kan leda till synliga brännskador, osynliga brännskador, störning av hjärtrytmen eller i värsta fall hjärtstillestånd, förgiftning för att nämna några exempel. Därmed finns det all anledning att varna och se till att undvika strömgenomgång. Men jag tycker ändå att beskrivningen "om man känner sig bra efter 10 minuter behöver man inte uppsöka akuten" kommer ganska långt. Väldigt ofta blir det inga skador. Då blir situationen att det var allvarligt att det blev en olycka men olyckan var inte allvarlig.harry73 skrev:
Enligt inlägg #20 gör de inte det.harry73 skrev:
Vad har jag påstått att du sagt, har inte citerat ett enda inlägg., däremot har jag ställt en fråga gällande värdet av jordfelsbrytare om det saknas kontra att jordade uttag installeras!Bo.Siltberg skrev:
Har läst dina inlägg och har inga synpunkter, dvs inget citerat. Gällande kunskap, gammalt uttryck "om det tviste även de lärde"
Du får tagga ned lite
Här är (förhoppningsvis) ungefär hur läkare handlägger en elolycka: https://www.internetmedicin.se/beha...ets-och-miljomedicin/stromgenomgang-elolycka/
Det står även lite om riskerna med ström för kroppen och vad man som läkare bör undersöka.
Jag känner att det sällan hjälper att lägga in fakta i en sån här diskussion i ett forum, så jag vill inte själv debattera, utan länkar bara till det som är praxis inom vården. Hoppas det hjälper en smula
Det står även lite om riskerna med ström för kroppen och vad man som läkare bör undersöka.
Jag känner att det sällan hjälper att lägga in fakta i en sån här diskussion i ett forum, så jag vill inte själv debattera, utan länkar bara till det som är praxis inom vården. Hoppas det hjälper en smula
A Avemo skrev:
Det jag skriver är inget jag själv bara tycker, utan det är vad jag har fått lära mig när jag har gått ESA-utbildning.harry73 skrev:
I inlägg 13 finns bl.a. följande länk,
https://www.internetmedicin.se/beha...ets-och-miljomedicin/stromgenomgang-elolycka/
där står det bl.a. vilka prover som ska tas, vilka kortsiktiga och långsiktiga skador som kan uppkomma mm.
Nej, tyvärr vet inte alla sjuksköterskor etc på 1177, akutmottagning, etc om vilka prover mm som ska tas.
Riktlinjerna för vad som ska göras efter en elolycka ändrades/uppdaterades 2020-06-26,
https://www.voltimum.se/articles/uppdaterade-riktlinjer-om-elolyckor
https://www.facebook.com/132889310115573/posts/4277030455701417/?d=n
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
I ditt förra inlägg. Du kunde istället fråga vad jag menade.A AndersS skrev:
Jag hittar ingen sådan fråga, som du inte själv har ett svar på. Nåväl, det handlar om de två grundläggande stegen.A AndersS skrev:
1. Undvika olyckor (t.ex korrekt installation, underhåll).
2. Hantera konsekvensen av en olycka (t.ex JFB, säkringar, brandvarnare, andra skydd).
Om ojordade uttag i ett enskilt fall skulle bedömas kunna orsaka en olycka så måste det åtgärdas. Därefter kommer prio 2. Jag ser inget behov av underhåll i TS fall, utifrån det som framgår av tråden, utan det handlar om att hålla isär apparater på köksbänken från den skyddsjordade delen av köket. I andra fall kan det vara annorlunda.
Visserligen är det bra att man trummar ut JFB till folket, så att de som inte har någon kunskap vet att JFB är bra. Det är alltid en säkerhetshöjande åtgärd att installera en JFB. Det är däremot fel att göra så i en risig anläggning. Om man jämför JFBn med bilbältet så åker man ju inte iväg med dåliga bromsar och förlitar sig på att bilbältet räddar livet. Det är lite som när folk frågar "gäller försäkringen ifall jag kopplar fel och eldar upp huset?".
Så jag menar alltså inte att man ska hoppa över prio 2, utan att man ska tänka på prio 1 först. Om prio 1 är motiverad så innebär det rent konkret IMHO att man bryter strömmen, åtgärdar prio 1, och prio 2, och därefter driftsätter anläggningen igen.
Notera att det huvudsakliga syftet med en JFB enligt elinstallationsreglerna är att skydda apparater som pluggas i uttagen från skador åsamkade av brukaren. Ett gammalt undantag är badrum, och ett nytillkommet undantag är belysningskretsar. Men annars är inte syftet att skydda den fasta anläggningen. JFBn är dock bra på det också. Det är ett tilläggsskydd.
Att rent allmänt byta från ojordade uttag till skyddsjordade i en underhållen anläggning ska normalt höra till prio 3. Så också i TS fall. Så i just TS fall är det rätt tågordning att fråga efter en JFB, efter att vi rett ut de "förhållningsorder" TS ska ha
Hur ska man då bedöma allvaret i anläggningar med jordade och skyddsjordade uttag? Om vi antar att den i övrigt är korrekt så handlar en blandning av jordade och skyddsjordade uttag om att en av två¨skyddsbarriärer sätts ur spel. Man har bara en kvar. Även om det inte direkt orsakar en olycka (elchock) så anser jag att fel på dessa skyddsbarriärer hör till prio 1. Dubbla skyddsbarriärer hör till en av de mest internationellt erkända skyddsprinciperna. Och det är väldigt lätt att orsaka ett sådant fel genom att placera brödrosten på köksön ansluten via en lång sladd till ett jordat uttag. En trasig skyddsbarriär lagar man inte med en JFB! Men man kan kanske låta JFBn "ta hand om" just detta fall ändå, kanske. Det är en bedömningsfråga.
Ah, ser att jag postade länken i onödan, då den redan fanns i inlägg 13 (och jag som läste hela tråden, men missade länken ändå). Jag tror att mycket vårdpersonal använder bl.a. internetmedicin.se i de fall då de måste kolla upp något som de inte stöter på varje dag.Demmpa skrev:
Det jag skriver är inget jag själv bara tycker, utan det är vad jag har fått lära mig när jag har gått ESA-utbildning.
I inlägg 13 finns bl.a. följande länk,
[länk]
där står det bl.a. vilka prover som ska tas, vilka kortsiktiga och långsiktiga skador som kan uppkomma mm.
Nej, tyvärr vet inte alla sjuksköterskor etc på 1177, akutmottagning, etc om vilka prover mm som ska tas.
Riktlinjerna för vad som ska göras efter en elolycka ändrades/uppdaterades 2020-06-26,
[länk]
[länk]
Klicka här för att svara