Hej

Är i full färd med att fixa lite dcl lamputtag men på en av punkterna så har plugghålet smulat sönder och min fråga är då hur jag fixar detta? Ganska okunnig inom bygg allmänt så fotat en bild så ni ser... Ska jag köpa någon typ av spackel o spackla om eller hur ska jag tänka?

• Skadat vägguttag med exponerade kablar och brutet plugghål i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska lampan hänga i uttaget? Annars är det enklast att fästa det med dubbelhäftande tejp.

useless useless skrev:
Ska lampan hänga i uttaget? Annars är det enklast att fästa det med dubbelhäftande tejp.
Ja förlåt det är en taklampa så det blir en hel lösning med krok

Tryck i en större plugg i hålet, och en mindre plugg i den om det behövs för att skruven ska fästa.

Düsseldorff
Du kan ju borra två nya hål om det funkar att vrida uttaget en aning.

Som sagt, prova med grövre plugg. Alternativt borra djupare, längre plugg ell pressa in den till botten av hålet, lång skruv. Om allt annat misslyckas så finns ankarmassa, en tvåkomponentmassa som härdar på minuter.

H hempularen skrev:
Som sagt, prova med grövre plugg. Alternativt borra djupare, längre plugg ell pressa in den till botten av hålet, lång skruv. Om allt annat misslyckas så finns ankarmassa, en tvåkomponentmassa som härdar på minuter.

Tack för alla svar! Finns det alltså så stora pluggar? Får gå på jakt :) den andra pluggen verkar typ sitta rätt bra. Men ja det vore skönt med 2 fungerande

Jag har en annan fråga. Kan man lämna jordningen från taket i en sockerbit om lampan bara har blå brun kabel eller ska det ändå kopplas ihop på ngt sätt

Zeppan Zeppan skrev:
Jag har en annan fråga. Kan man lämna jordningen från taket i en sockerbit om lampan bara har blå brun kabel eller ska det ändå kopplas ihop på ngt sätt
Skyddsjorden ska givetvis kopplas in i DCL-uttaget oavsett om lampan kräver jord eller inte.

Zeppan Zeppan skrev:
Tack för alla svar! Finns det alltså så stora pluggar? Får gå på jakt :) den andra pluggen verkar typ sitta rätt bra. Men ja det vore skönt med 2 fungerande

Om lampan är dubbelisolerad behöver du inte koppla in jorden i den.
Men du pratade om DCL-uttag, då ska du koppla in jorden i uttaget så det är korrekt kopplat om någon skulle koppla in en jordad lampa i uttaget. Utgår ifrån att resten av eluttagen i rummet är jordade.

Lite såhär ser det ut. Sen tänker jag att det blir en ojordad dcl stickpropp till sockerbiten på lampan då

• Hand håller en lampa med en ojordad dcl stickpropp kopplad till en rund elsladd.
    Skapa konto
  • Hand håller en demonterad ojordad ljuskontakt med synliga anslutningsterminaler över ett golv.
    Skapa konto
Som sagt, om resten av uttagen i rummet är jordade så ska du även koppla in jorden i uttaget.
I kontakten behöver du ingen jord då lampan är dubbelisolerad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.