Hej
Är i full färd med att fixa lite dcl lamputtag men på en av punkterna så har plugghålet smulat sönder och min fråga är då hur jag fixar detta? Ganska okunnig inom bygg allmänt så fotat en bild så ni ser... Ska jag köpa någon typ av spackel o spackla om eller hur ska jag tänka?
Är i full färd med att fixa lite dcl lamputtag men på en av punkterna så har plugghålet smulat sönder och min fråga är då hur jag fixar detta? Ganska okunnig inom bygg allmänt så fotat en bild så ni ser... Ska jag köpa någon typ av spackel o spackla om eller hur ska jag tänka?
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Tryck i en större plugg i hålet, och en mindre plugg i den om det behövs för att skruven ska fästa.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Som sagt, prova med grövre plugg. Alternativt borra djupare, längre plugg ell pressa in den till botten av hålet, lång skruv. Om allt annat misslyckas så finns ankarmassa, en tvåkomponentmassa som härdar på minuter.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
H hempularen skrev:
Tack för alla svar! Finns det alltså så stora pluggar? Får gå på jakt
Jag har en annan fråga. Kan man lämna jordningen från taket i en sockerbit om lampan bara har blå brun kabel eller ska det ändå kopplas ihop på ngt sätt
Om lampan är dubbelisolerad behöver du inte koppla in jorden i den.Zeppan skrev:
Tack för alla svar! Finns det alltså så stora pluggar? Får gå på jaktden andra pluggen verkar typ sitta rätt bra. Men ja det vore skönt med 2 fungerande
Jag har en annan fråga. Kan man lämna jordningen från taket i en sockerbit om lampan bara har blå brun kabel eller ska det ändå kopplas ihop på ngt sätt
Men du pratade om DCL-uttag, då ska du koppla in jorden i uttaget så det är korrekt kopplat om någon skulle koppla in en jordad lampa i uttaget. Utgår ifrån att resten av eluttagen i rummet är jordade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden