2 198 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Problem med dimmer
Har problem med att dimmra en ny lampa, Herstal Mir som har 15st edison deco 2,5w LED ljuskällor. Köpte först en vadsbro VD100 dimmer men med den så svajade/flimmrade ljuset när jag dimrade ner den. Köpte då istället en schneider WDE008337 som fungerar betydligt bättre men den brummar istället väldigt högt. Är brummet något "normalt" eller är dimmern en måndags exemplar? Kan någon tipsa om en alternativ modell av dimmer eller är det kanske så att jag behöver byta ljuskällor i lampan till något av bättre kvalite?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Jag har ingen koll på din lampa eller på problemet egentligen, men det verkar som att de dimmers du använt inte har en nolla ansluten?
Jag hade problem med störande ljud, kanske mer ett högfrekvent pip än ett brummande, men då var tipset att byta dimmer till en som kunde anslutas med nolla. Jag orkade inte ta tag i det förrän rätt nyligen när dimmern helt la av. Då köpte jag en Nexa dosdimmer. Det fungerade utmärkt för mig, men som sagt, jag är ingen expert.
Jag hade problem med störande ljud, kanske mer ett högfrekvent pip än ett brummande, men då var tipset att byta dimmer till en som kunde anslutas med nolla. Jag orkade inte ta tag i det förrän rätt nyligen när dimmern helt la av. Då köpte jag en Nexa dosdimmer. Det fungerade utmärkt för mig, men som sagt, jag är ingen expert.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om jag får gissa, så är det antalet lampor som ställer till det. För att kontrollera det borde du kunna prova med färre lampor.
OM det är antalet som visar sig vara problemet, så vet jag inte riktigt vad man kan göra, prova andra fabrikat av ljuskälla skulle kunna hjälpa.
OM det är antalet som visar sig vara problemet, så vet jag inte riktigt vad man kan göra, prova andra fabrikat av ljuskälla skulle kunna hjälpa.
Har du provar både fram och bakkantsstyrning?
Halogenlampa: 4...400 W vid 230 V AC
Glödlampa: 4...400 W vid 230 V AC
LED-lampa: 4...40 W vid 230 V AC (RL LED läge)
LED-lampa: 4 W...200 VA vid 230 V AC (RC LED läge)
Lågspänningshalogenlampor med elektronisk transformator: 4...400 W vid 12 V AC
Lågspänningshalogenlampa med ferromagnetiska transformator: 4 W...400 VA vid 12 V AC
Manual
https://download.schneider-electric...6_49_SV.pdf&p_Doc_Ref=WDE008x37_HW_2016_49_SV
Halogenlampa: 4...400 W vid 230 V AC
Glödlampa: 4...400 W vid 230 V AC
LED-lampa: 4...40 W vid 230 V AC (RL LED läge)
LED-lampa: 4 W...200 VA vid 230 V AC (RC LED läge)
Lågspänningshalogenlampor med elektronisk transformator: 4...400 W vid 12 V AC
Lågspänningshalogenlampa med ferromagnetiska transformator: 4 W...400 VA vid 12 V AC
Manual
https://download.schneider-electric...6_49_SV.pdf&p_Doc_Ref=WDE008x37_HW_2016_49_SV
Testade både framkant och bakkant på schneider dimmern men och med framkant försvann surret men istället flimrade det mer. Nu packade jag ihop och lämnade tillbaka schneidern och bytte till en ABB jussi . Knäpptyst och som det verkar minst flimmer, får kika närmare då det blivit mörkt. Förhoppningsvis kan jag leva med den här modellen 
Det kan vara intressant att veta vilka dimmers som ”trivs” med ”elaka” LED-lampor.L Lofthouse skrev:Testade både framkant och bakkant på schneider dimmern men och med framkant försvann surret men istället flimrade det mer. Nu packade jag ihop och lämnade tillbaka schneidern och bytte till en ABB jussi . Knäpptyst och som det verkar minst flimmer, får kika närmare då det blivit mörkt. Förhoppningsvis kan jag leva med den här modellen![]()
Jag byggde om, bytte drivdon, i en Ikea taklampa som surrade. Den surrade ändå lite svagt med min gamla två-tråds Nexa dimmer.
Klicka här för att svara