Tommty
Elinstallationen i huset är extremt seriös mot vad jag sett i liknande och nyare hus, så inget fel på själva kopplingen.

Installationsfärgerna i huset är följandem, dessa är kontrollmätta:
Vit - fas
svart - nolla
röd - jord
Grön - tändtråd
blå - tändtråd
Orange - tändtråd.

Var det vanligt att använda blå som tändtråd förr? inte hittat detta innan.

Då jag inte kommer riva all el för att få brun,blå,g/g osv. så är min fråga: Hur hade ni gjort vid färgval nyinstallationer där tändtråd kommer användas? Då vit och svart redan används är dessa uteslutna.

Hade ni rivit ur blå tändtråd direkt?

Värt att tillägga att blå tändtråd används i hela huset, Grön/orange används om det är trappkopplat eller till andra belysningar i samma dosa där även blå används.

Det fanns väl ingen standard på färger på den tiden (finns det egentligen nån standard nu?) så man använde vilken färg till vad som helst. Röd för jord har tex min mors hus där elen drogs in nån gång på 40-talet tror jag.

edit: Fanns jordade uttag på 40-talet? Om inte så kom nog den Röda jordtråden till senare troligen.

Redigerat:
Kör på grön och orange tändtråd....eller gul om du vill testa en ny färg ;-)
Hade inte velat ha blå tändtråd, men förmodligen hade den fått sitta kvar, lite beroende på hur mycket jobb det hade varit att ändra om.

Tommty
S sblixten skrev:
Kör på grön och orange tändtråd....eller gul om du vill testa en ny färg ;-)
Hade inte velat ha blå tändtråd, men förmodligen hade den fått sitta kvar, lite beroende på hur mycket jobb det hade varit att ändra om.
Grön kan bli svår att dra nytt ;)

Tommty Tommty skrev:
Elinstallationen i huset är extremt seriös mot vad jag sett i liknande och nyare hus, så inget fel på själva kopplingen.

Installationsfärgerna i huset är följandem, dessa är kontrollmätta:
Vit - fas
svart - nolla
röd - jord
Grön - tändtråd
blå - tändtråd
Orange - tändtråd.

Var det vanligt att använda blå som tändtråd förr? inte hittat detta innan.

Då jag inte kommer riva all el för att få brun,blå,g/g osv. så är min fråga: Hur hade ni gjort vid färgval nyinstallationer där tändtråd kommer användas? Då vit och svart redan används är dessa uteslutna.

Hade ni rivit ur blå tändtråd direkt?

Värt att tillägga att blå tändtråd används i hela huset, Grön/orange används om det är trappkopplat eller till andra belysningar i samma dosa där även blå används.
Det finns ingen anledning till att byta trådar om anläggningen i övrigt är bra, så behåll den blåa tändtråden.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Tommty
Då låter det iallfall som att det kan vara kvar tills jag gör något annat som kan inkludera omtrådning.
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.