Hej!
Behöver byta spis då den gamla vi har börjat sjunga på sista versen. So far, so good. Sen har vi ju det här med el som jag är en riktig nybörjare på.
Den gamla spisen har ett perilexuttag vilket även den nya har. Utöver det kopplas både den nya och den gamla till 230V.
Av centralen är spisen säkrad till tre st 16A säkringar.
Är det något ytterligare jag behöver kolla upp innan spisen beställs?
Nya spisen:
https://www.cylinda.se/produkt/kok/...0gGHTnIEh4ijNWcAPR0ttGsHgCcEdrNxoCrtMQAvD_BwE
Bilder nedan på nuvarande:
Behöver byta spis då den gamla vi har börjat sjunga på sista versen. So far, so good. Sen har vi ju det här med el som jag är en riktig nybörjare på.
Den gamla spisen har ett perilexuttag vilket även den nya har. Utöver det kopplas både den nya och den gamla till 230V.
Av centralen är spisen säkrad till tre st 16A säkringar.
Är det något ytterligare jag behöver kolla upp innan spisen beställs?
Nya spisen:
https://www.cylinda.se/produkt/kok/...0gGHTnIEh4ijNWcAPR0ttGsHgCcEdrNxoCrtMQAvD_BwE
Bilder nedan på nuvarande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
För säkerhets skull kan du kolla att spisen verkligen är inkopplad enligt det understa alternativet, dvs. att det är en bygel mellan 4 och 5 och inga andra. Detta för att säkerställa att det inte är kopplat utan nolla som i alternativ 2 (trots att det står Ej för Sverige).
Nja, här skulle jag säga att det bara är att koppla rakt av. Tre säkringar och gamla spisen har tydligt angiven elementspänning på 230 V.
Däremot verkar uttaget behöva en kontroll och kanske rengöring. Fett och smuts som rinner ner kan orsaka dålig kontakt och varmgång.
Däremot verkar uttaget behöva en kontroll och kanske rengöring. Fett och smuts som rinner ner kan orsaka dålig kontakt och varmgång.
Betyder det att den spisen har 3element eller är det 2 element? Varför är 400v ett inkopplingsalternativ om elementspänningen är 230v?tommib skrev:
För att det står 400 V 3N~
Notera N där. Att det står 400 V är för att det är huvudspänningen i systemet. Fasspänningen är just 230 V. Titta igen på alternativet för 230 V, du ser ingen nolla där eftersom huvudspänningen är just 230 V.
Antalet element är helt ointressant och inget som beskrivs av inkopplingsanvisningen. Det intressanta är att de alla drivs med 230 V, vilket just här är föredömligt tydligt.
Notera N där. Att det står 400 V är för att det är huvudspänningen i systemet. Fasspänningen är just 230 V. Titta igen på alternativet för 230 V, du ser ingen nolla där eftersom huvudspänningen är just 230 V.
Antalet element är helt ointressant och inget som beskrivs av inkopplingsanvisningen. Det intressanta är att de alla drivs med 230 V, vilket just här är föredömligt tydligt.
Vad menas med "N"tommib skrev:
För att det står 400 V 3N~
Klicka här för att svara