Hej!
Ska hänga upp en ny taklampa, är i metall och med 4 spotlights. Har inte fått med någon stickkontakt utan tänkte ta från den gamla. Till saken som gör mig fundersam är att i den gamla så sitter själva stickkontakten med brun in i N, blå i L och gul/orange i mitten som är jord.
I den nya armaturen så sitter det färdigkopplat då går blå in sockerbiten men på andra änden där jag ska koppla in står det N, och på den bruna L och gul/orange i mitten med en symbol.
hur ska jag tänka här? Känns som färgerna ska vara i samma? Men i den gamla var det tvättom. Herregud rörigt, hoppas ni förstår vad jag menar!
stort tack på förhand
/S
Ska hänga upp en ny taklampa, är i metall och med 4 spotlights. Har inte fått med någon stickkontakt utan tänkte ta från den gamla. Till saken som gör mig fundersam är att i den gamla så sitter själva stickkontakten med brun in i N, blå i L och gul/orange i mitten som är jord.
I den nya armaturen så sitter det färdigkopplat då går blå in sockerbiten men på andra änden där jag ska koppla in står det N, och på den bruna L och gul/orange i mitten med en symbol.
hur ska jag tänka här? Känns som färgerna ska vara i samma? Men i den gamla var det tvättom. Herregud rörigt, hoppas ni förstår vad jag menar!
stort tack på förhand
/S
Om takdosa och stickkontakt är "rätt" kopplade så koppla blå på N och brun på L. Även om det inte är "rätt" kopplat så hade jag satt blått på N resp. brun på L eftersom det är en taklampa som skall kopplas in och då har det egentligen ingen betydelse om det skulle bli tvärt om eftersom en lampa inte är känslig med om L och N blir omkastat.
Edit: Blev tvåa på bollen eftersom jag var för långsam med skrivandet...
Edit: Blev tvåa på bollen eftersom jag var för långsam med skrivandet...
Ok tusen tack för snabbt svar!
En annan fråga mer av nyfikenhet, armaturen är jordad förstås för den är metall tänker jag, uttaget verkar dock inte vara jordat. Ska det inte vara som någon metall i då?
En annan fråga mer av nyfikenhet, armaturen är jordad förstås för den är metall tänker jag, uttaget verkar dock inte vara jordat. Ska det inte vara som någon metall i då?
Lägg upp en bild på takuttaget får du "pålitligare" svar. Är övriga vägguttag i rummet skyddsjordade? Grundregeln är att alla, eller inget, uttag i ett och samma rum ska ha skyddsjord.S Solimelo skrev:
Edit: Så långsam att efterfrågade bild och följande svar dök upp medan mina pekfingrar sakta flyttade sig från tangent till tangent...
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Uttaget med de tree hålen är ett äldre kronuttag. De var väldigt vanliga även om man inte hade krontändning.
I dett uttaget finns där alltså två olika strömförande tändtrådar och en nolla. Man kunde ha armaturer där några glödlampor tändes av en strömbrytare i en kronbrytare (=dubbel brytare), och några fler med den andra knappen i brytaren. Den tidens dimmer.
I ett sådant uttag kan man vända kontakten på 3 olika sätt, bara ett fungerar. Och det är inte jordat.
Du kan använda det till din lampa.
I dett uttaget finns där alltså två olika strömförande tändtrådar och en nolla. Man kunde ha armaturer där några glödlampor tändes av en strömbrytare i en kronbrytare (=dubbel brytare), och några fler med den andra knappen i brytaren. Den tidens dimmer.
I ett sådant uttag kan man vända kontakten på 3 olika sätt, bara ett fungerar. Och det är inte jordat.
Du kan använda det till din lampa.
Klicka här för att svara