T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Jag ska dra en elkabel till attefallshuset.
Kabeln kommer gå under jord och ligga i en 50mm gulslang. Den kommer gå från husets elcentral till en separat elcentral i attefallshuset.
Funkar denna kabel för ändamålet?
https://www.jula.se/catalog/el-och-...lation/installationskablar/rv-k-kabel-412483/
Kabeln kommer gå under jord och ligga i en 50mm gulslang. Den kommer gå från husets elcentral till en separat elcentral i attefallshuset.
Funkar denna kabel för ändamålet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.se/catalog/el-och-...lation/installationskablar/rv-k-kabel-412483/
Om du istället frågar elektrikern som ska utföra arbetet kommer du att få svar på detta. Förstår inte att man ställer en sådan fråga i ett forum. Har man inte koll på vilken kabel som behövs är man knappast behörig att koppla in den helletT Ejmelie skrev:
Om du inte tvunget ska handla på Jula kan du se efter typen N1XV 5G2.5 också. Så lipper du hålla på med RK ledare och en kabel som mest liknar en sladd. Rent formellt är givetvis som nämnts även den i din länk ok men ska du ändå göra jobbet är den andra på flera sätt att föredra vid så klen area.T Ejmelie skrev:
Bara för att jag vill lära mig, men vad är skillnaden mellan rv-k och N1xv som gör att N1XV är att föredra?GK100 skrev:
N1XV i area 1.5 och 2.5 mm2 är EK och inte RK som i RV-K. Egentligen saknas ett -U i beteckningen N1XV som då betecknar EK. Översatt från våra äldre beteckningar EK, FK, RK kommer då istället -U, -R, -K in och visar ledartyp.harry73 skrev:
Det gör att kabeln inte är så sladdrig och som jag ser det även enklare framförallt för en ovan att ansluta än en ledare RK. Sen är ofta N1XV lite robustare byggd i mantelns dimensioner och ibland finns tom utfyllnad mellan trådarna och manteln. RV-K eller som vissa kallas Aceflex är mest att likna vid en gummikabel, sladd med ganska lite marginaler i mått mantelns tunnaste partier och ledarna.
Enkelt uttryckt är det inte så länge sen en sån konstruktion inte skulle på något sätt setts som ok för en jordkabel i SE. Typen N1XV tog sig under lång tid in här från centraleuropa främst inom elverk o.dyl och började ersätta den kanske lite väl robusta E(F)KKJ här i SE. Nu behöver man ju inte se de äldre svenska som i alla synsätt optimala men tekniskt sett lite bättre än redan N1XV och mycket jämfört med RV-K.
Så även om det numera är uppluckrat och fritt att helt gå på sk tillverkarens anvisningar behöver man ju inte i onödan stoppa huvudet under armen och falla mot botten. Ev prisskillnader bör i de här fallen inte vara avgörande för att inte välja N1XV vid den typen hempul.
Jag hade lagt 6mm2 när man ändå ska göra jobbet. Det skadar inte. Man vet aldrig hur mycket förbrukare man vill ansluta på attefallaren.
Klicka här för att svara