Som rubriken antyder började vårt våffeljärn att lösa ut JFB efter en stunds användande igår. Jag tog idag isär för att se om det är fullt med gammalt fett etc. Såhär ser det ut.
Kan jag göra nåt åt det? Är det farligt att fortsätta använda om det inte löser JFB?
Där kablarna är bruna och går ner i chassit bubblar det upp fett när jag rör dem. Kanske detta orsakar nåt glapp?
Kan jag göra nåt åt det? Är det farligt att fortsätta använda om det inte löser JFB?
Där kablarna är bruna och går ner i chassit bubblar det upp fett när jag rör dem. Kanske detta orsakar nåt glapp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Inget ovanligt att fett orsakar sånt här i våffeljärn men du lär nog öppna upp mer för att se var dessa två kablar tar vägen. Ser lagom "murket" ut både på den övre och nedre. Oftast räcker ju en rejäl rengöring men det kan ju handla om lite tid att pilla isär allt.
Ok, jag får se vad som går att ta isär. Men i nuläget - riskerar man att få sig en kyss eller kan det "bara" bli brand i järnet?S Stefan1972 skrev:
Omöjligt utan att mäta att avgöra hur stor felströmmen är i just denna apparat. Du kan ju ha fler komponenter i ditt elsystem som gör att du redan innan ligger på gränsen för att jfb ska lösa ut så våffeljärnet blir droppen.
Men rent generellt är det ett dåligt råd att fortsätta använda en apparat som man misstänker har ett elfel.
Men rent generellt är det ett dåligt råd att fortsätta använda en apparat som man misstänker har ett elfel.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
I det här läget ska du nog inte använda apparaten iallafall. Fett verkar leda ström skapligt bra. När jag fixade mitt våffeljärn från anno dazumal så knastrade det rejält i det. Tog en kväll typ och pilla isär allt och göra rent. Hela anslutningskontakten gick att ta isär i beståndsdelar och det var mest där jag hade problem. Det var bra grejer förr och jag var mest imponerad över dessa kablar med porslinspluttar som isolering. Vilket jäkla jobb att montera det måste ha varit.
Ditt ser något nyare ut och beroende på var kablarna tar vägen kanske man inte kan demontera det hela vägen...
Ditt ser något nyare ut och beroende på var kablarna tar vägen kanske man inte kan demontera det hela vägen...
Klicka här för att svara