Har inte värmekabeln en "fläta"?? som ska anslutas till inkommande jordtråd?????

Tror vi pratar om varandra. Jag har ingen aning om hur det är anslutet i golvet. Från golvet går värmekabel (L och N) strömmen (L och N) samt Golvgivaren (NTC/10K). Och även en jord. Och det är den sistnämnda som idag är ansluten till termostaten som jag inte vet vad jag ska göra med?

E elmont skrev:
Ingen golvvärmetermostat som tillverkats dom senaste 30-40 åren behöver jordas, men dom har ofta en överkopplingsplint där man kan skarva jorden. Den är dock ett lite sämre val än att ha en "egen" koppling bakom termostaten. Varje onödig koppling på själva termostaten gör att den blir lite svårare att jobba med och det spänner lite mer.
jo absolut, det är jag med på men jag tänkte bara om ts enbart satt och läste instruktioner och det inte ens är som han föreställer sig bakom allt.

Dilrah Dilrah skrev:
Och även en jord. Och det är den sistnämnda som idag är ansluten till termostaten som jag inte vet vad jag ska göra med?
Den skall kopplas till skyddsjord från elcentralen.
Jag återkommer till att det varit betydligt enklare att diskutera saken om vi sett en bild på hur det ser ut.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Så, tror möjligen att det börjar bli överkurs nu men det verkar gå jord runt värmekabelns ström och neutral (bild 2). Ska det se ut så? Bild 1 är hur jord går in i termostaten. Observera att kardinalerna runt värmekabeln och jord in i termostat är kopplade i samma wago.

• Elektriska kablar och en termostatanslutning i en väggdosa med synlig jordkabel kopplad till värmekabelns ström och neutral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabelanslutningar med en Wago-koppling och synlig jordledning i en dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, har läst på lite. Eftersom skyddjord från central samt jord i väremkabel går till samma wago som syns i bilden, kan jag inte bara strunta i jord från wago till termostat eftersom min nya Heatit inte har en skyddsjordsplint?

Jovisst, det borde den som installerade den gamla termostaten också gjort eftersom den tråden inte har någon som helst funktion. Totalt onödigt och bevis på att man inte vet vad man håller på med.

Tack för din hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.