I ett maskinrum till en hiss i en äldre fastighet i Malmö hittade jag detta underliga vägguttag.
Är det ett vägguttag eller något annat?
Vredet undertill vrider ett platt kopparbleck i det mellersta hålet 90 grader.
Snälla hjälp mig ta reda på vad detta är så att jag kan sova inatt...
Är det ett vägguttag eller något annat?
Vredet undertill vrider ett platt kopparbleck i det mellersta hålet 90 grader.
Snälla hjälp mig ta reda på vad detta är så att jag kan sova inatt...
Ja, det är ett eluttag. Att ena stiftet är fyrkantigt är för att det inte ska förväxlas med ett vanligt eluttag. Kommer dock inte ihåg vad de där användes till. Kanske likström? Eller 220 V när allt annat var 127 V? Mittenhålet är sannolikt jordning, varför man kan ändra på blecket vet jag inte men kanske för att kunna anpassa till olika typer av stickpropp?
Coolt uttag hur som.
Coolt uttag hur som.
Det har varit 500v system till hissen förr i tiden. ASEA el och hiss.tommib skrev:
Ja, det är ett eluttag. Att ena stiftet är fyrkantigt är för att det inte ska förväxlas med ett vanligt eluttag. Kommer dock inte ihåg vad de där användes till. Kanske likström? Eller 220 V när allt annat var 127 V? Mittenhålet är sannolikt jordning, varför man kan ändra på blecket vet jag inte men kanske för att kunna anpassa till olika typer av stickpropp?
Coolt uttag hur som.
Kanske någon sorts låsning av stickproppen, eventuellt till och med en förregling så att uttaget bara är spänningssatt när stickproppen är ansluten och fastlåst?tommib skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Vredet är kanske en förregling som förhindrar att man drar ut stickproppen med last?
Klicka här för att svara