1 761 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Nollpunktsmotstånd (jordpunktsmotstånd)
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Hej.
Var med om en exceptionellt häpnadsväckande rolig sak på jobbet. Lång historia kort.
en fyrpartig stigare som beställare står för, en modern utrustning ska installeras, tn-c till tn-s. mäter. Underliga mätvärden fas mot Pen. Slår mot bättre (eller
Inte) vetande till arbetsbrytan. Skitskumma värden faser mot N. Typ 150, 200 och 300vac. Bryter.
Kliar mig i huvudet. Nu visar det sig att denna anläggning dras med stora jordfel och på grund av detta kan man inte ta ut en nolla från pen-ledaren.
De har jordfelsövervakning via något övergripande system.
är det så att jag stött på en illa skött anläggning med jordpunktsmotstånd där man mäter potentialskillnaden över motståndet för att få jordfelsövervakning eller vad är det som försiggår?
och varför löser 25a diazederna i ställverket inte ut? Med arbetsbrytaren ifrån och Pen urlagd så mätte kollegan 200,200,250vac mot pen.
anläggningen är från 70-talet.
Roligaste dagen ever. Men vore ju kul att förstå vad som försiggick för det kändes helt bisarrt.
Var med om en exceptionellt häpnadsväckande rolig sak på jobbet. Lång historia kort.
en fyrpartig stigare som beställare står för, en modern utrustning ska installeras, tn-c till tn-s. mäter. Underliga mätvärden fas mot Pen. Slår mot bättre (eller
Inte) vetande till arbetsbrytan. Skitskumma värden faser mot N. Typ 150, 200 och 300vac. Bryter.
Kliar mig i huvudet. Nu visar det sig att denna anläggning dras med stora jordfel och på grund av detta kan man inte ta ut en nolla från pen-ledaren.
De har jordfelsövervakning via något övergripande system.
är det så att jag stött på en illa skött anläggning med jordpunktsmotstånd där man mäter potentialskillnaden över motståndet för att få jordfelsövervakning eller vad är det som försiggår?
och varför löser 25a diazederna i ställverket inte ut? Med arbetsbrytaren ifrån och Pen urlagd så mätte kollegan 200,200,250vac mot pen.
anläggningen är från 70-talet.
Roligaste dagen ever. Men vore ju kul att förstå vad som försiggick för det kändes helt bisarrt.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Tidigare löste man detta med nolla till manöver / plc / nätaggregat med en liten x/y-kopplad trefastransformator. Det kommer gå till sig med utrustningen men är ändå intresserad av vad det var för ngt jag stötte på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Inte mycket som låter sunt här. Ni borde kanske låta huvudbrytaren vara av till dess att jordfelen lagats, eller om det helt enkelt handlar om kraftig snedbelastning.
Är det inte ett IT-system det handlar om?norrbottenssnickaren skrev:
varför skulle 25A säkringarna lösa ut ?
Många verktygsmaskiners el matas med ren 3-fas utan nolla, i Maskinen fanns en 380//24 V trafo. Men ibland även 380//220V för elektronik som började komma. Ofta lades en av parterna till höljet via ett motstånd annars var det hopplöst att mäta i maskinen med voltmeter.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Klicka här för att svara