F
Vi har i samband med andra byggnationer flyttat vår takfläkt. Jag tog på mig att lösa det elektriska. Min tanke var att byta kabeln som går mellan någon typ av dosa och fläktmotorn. Bara byta till längre kabel, återanvända kontakter och kopiera hur det har kopplats tänkte jag. Tyvärr verkar det som att hantverkarna städat bort den gamla kabeln. Vad göra ? Är niopoliga kontakter standardiserade? Funkar det med en för 20 kr hos Kjelle? En hand pekar på en öppen elektrisk kopplingsdosa monterad på en bjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elanslutningslåda med sladdar och kopplingar framför kartonger.
Skapa konto

Nej det finns otroligt många ”standarder” för sådana kontakter.
Jag ser två vägar framåt:

köp kontakt/kabel som reservdel från fäkttillverkaren.

Eller ta reda på exakt typ av kontakt, kolla med fläkttilkverkaren, se om det finns någon beteckning på kontakten.

Ett problem med en lös kontakt, är att du troligen måste ha ett dyrt specialverktyg för att korrekt pressa anslutningen mellan stift och ledning.

Skippa kontakten och koppla med Wago221.

F
H hempularen skrev:
Eller ta reda på exakt typ av kontakt, kolla med fläkttilkverkaren, se om det finns någon beteckning på kontakten.
Ok. Får kolla vad det är för fabrikat men då behöver jag gå upp på taket. Fläkten är ca 40 år gammal. Vill komma ur det här på något enkelt sätt...

F
Nu har jag varit uppe på taket och kollat. Det är en SVAB fläkt modell SVF-9. Går fortfarande att köpa 40 år senare :-). Och ännu bättre så fanns en publicerad "EL-manual". Så med den dokumentationen så tänkte jag nog lämna över det till en elektriker. Teknisk ritning av SVAB fläkt modell SVF-9 med mått och elkopplingsschema.
Skapa konto

Elektriskt kopplingsschema för SVAB fläkt modell SVF-9 med färgkoder för kablar: blå, svart, brun, grön/gul.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.