Vi har i samband med andra byggnationer flyttat vår takfläkt. Jag tog på mig att lösa det elektriska. Min tanke var att byta kabeln som går mellan någon typ av dosa och fläktmotorn. Bara byta till längre kabel, återanvända kontakter och kopiera hur det har kopplats tänkte jag. Tyvärr verkar det som att hantverkarna städat bort den gamla kabeln. Vad göra ? Är niopoliga kontakter standardiserade? Funkar det med en för 20 kr hos Kjelle?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Nej det finns otroligt många ”standarder” för sådana kontakter.
Jag ser två vägar framåt:
köp kontakt/kabel som reservdel från fäkttillverkaren.
Eller ta reda på exakt typ av kontakt, kolla med fläkttilkverkaren, se om det finns någon beteckning på kontakten.
Ett problem med en lös kontakt, är att du troligen måste ha ett dyrt specialverktyg för att korrekt pressa anslutningen mellan stift och ledning.
Jag ser två vägar framåt:
köp kontakt/kabel som reservdel från fäkttillverkaren.
Eller ta reda på exakt typ av kontakt, kolla med fläkttilkverkaren, se om det finns någon beteckning på kontakten.
Ett problem med en lös kontakt, är att du troligen måste ha ett dyrt specialverktyg för att korrekt pressa anslutningen mellan stift och ledning.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu har jag varit uppe på taket och kollat. Det är en SVAB fläkt modell SVF-9. Går fortfarande att köpa 40 år senare
. Och ännu bättre så fanns en publicerad "EL-manual". Så med den dokumentationen så tänkte jag nog lämna över det till en elektriker.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden