Vi vill egentligen bara byta alla kåpor på ellutagen, men verkar inte finnas att köpa kåpor löst? Måste man byta hela uttaget?
Samma sak med lampknappar, allt funkar som det ska, men måste man byta ut allt? Två lampknappar går till en och samma lampa, så jag antar att man lär tänka på det om man måste köpa nya enheter?
Bifogar bilder på hur de ser ut
Samma sak med lampknappar, allt funkar som det ska, men måste man byta ut allt? Två lampknappar går till en och samma lampa, så jag antar att man lär tänka på det om man måste köpa nya enheter?
Bifogar bilder på hur de ser ut
Eluttagen är rejält gamla. Byt ut rubbet.
Reservdelar till trend-brytarna är lönlöst att leta efter. En ny komplett brytare kostar 100-150 kr.
Om du är osäker på typ av brytare så lossgör brytaren och läs på baksida, där står en siffra, ex 5, 6 eller 6+6.
Det visar typ av brytare.
Reservdelar till trend-brytarna är lönlöst att leta efter. En ny komplett brytare kostar 100-150 kr.
Om du är osäker på typ av brytare så lossgör brytaren och läs på baksida, där står en siffra, ex 5, 6 eller 6+6.
Det visar typ av brytare.
Och köp inget billigt skräp på t.ex. Biltema m.fl.
Tusen tack för alla svar, då blir det nya ojordade av bra märke! Det verkar vara gammal el, alla saknar jord. Finns det någon risk om man skulle förväxla fas och nolla när man byter uttag eller taklampa t.ex? Alla kablar har i princip olika färger i olika rum, så litar inte på färgerna. Huset är från -62
Nej, det spelar ingen roll. Jag hade dock velat ta reda på det så jag visste hur det låg till, med en multimeter som kostar lika mkt som ett uttag.M Målarjanne skrev:Tusen tack för alla svar, då blir det nya ojordade av bra märke! Det verkar vara gammal el, alla saknar jord. Finns det någon risk om man skulle förväxla fas och nolla när man byter uttag eller taklampa t.ex? Alla kablar har i princip olika färger i olika rum, så litar inte på färgerna. Huset är från -62
Jag hade också (men det är bara jag) försökt dra fram blå-brun-jord om det finns jord tillgängligt i gruppen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden