Jag skulle koppla in en dimmer idag, en ny sort som jag inte använt tidigare och jag vet inte om det är morgonhjärnan eller om jag helt enkelt är för okunnig, men jag behöver lite tänkahjälp.
Jag har bifogat bild på kopplingsschema och befintlig brytare som går till två olika lampor, där den som är kopplad med bruna och vit går till en trappkopplad lampa och den med svart och grå är lampan jag ska sätta dimmern på. Det jag fastnar i är att det känns som att jag behöver en neutral utöver tändtråden, eller tänker jag fel då?
Jag har bifogat bild på kopplingsschema och befintlig brytare som går till två olika lampor, där den som är kopplad med bruna och vit går till en trappkopplad lampa och den med svart och grå är lampan jag ska sätta dimmern på. Det jag fastnar i är att det känns som att jag behöver en neutral utöver tändtråden, eller tänker jag fel då?
Skit också, då var det som jag befarade. Har inte behövt det med de andra dimmrarna jag har så då blev det helt plötsligt mycket krångligare.useless skrev:
Hade tur och hade denna kopplingsdosa rakt ovanför brytaren. Den grå från brytaren går direkt bort till lamputtaget och tillbaka därifrån kommer en av de blå kablarna. Visst borde jag kunna dra ner en extra kabel från de blå ner till dosan som sitter bakom brytaren? Så får jag en neutral som inte går via lampan.
Klicka här för att svara