F
Jag tänkte kolla med er här om det är säkert att koppla en DCL-sladd i taket till ett vanligt uttag skarv hona till transformator ljusslinga?

• Vit eluttagsadapter med ordet "Skarv". Används för att förlänga eller koppla samman kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskalad elektrisk kabel och kontakt, DCL-märkning, 0.75mm² trådstorlek.
    Skapa konto
  • Sammansurrad ljusslinga på bord med julmotiv, europeisk stickkontakt, svart underlag, delvis oskarp bild.
    Skapa konto
  • Omstöpare för elektronisk enhet, svart, märkt information, europeiska stickkontakter, otydlig, ligger på sidan.
    Skapa konto
Rent tekniskt är det inga problem så länge du håller dig under 1150 W. Dock vet jag inte om det är reglerat i någon föreskrift.
Ett uttag kan ju locka till att stoppa i t. ex. en dammsugare och då är det inte bra längre.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Har själv en sådan adapter för exakt det ändamålet (men med gammal lamppropp).

Som Müssli säger är det inga problem så länge belastningen inte överskrider max för DCL-proppen/uttaget. Det ska nog mycket till för att någon ska koppla in dammsugaren eller någon värmeapparat där. Det är också ett väldigt illustrativt exempel på varför gemene man behöver kunna lite fundamental ellära, för att förstå detta med effekt, ström, spänning.

Som sagt lampkontakten är bara specad att tåla 6A (lite osäker på om det är 4 eller 6A), det gäller visserligen de äldre lampkontakterna, möjligt att DCL har högre spec. Så så länge man har en apparat som är försedd med lampkontakt, så är man garanterad att den drar max så mycket ström som kontakten tål (om den inte är ett dåligt hempul).

Om man då tillverkar en adapter/skarvsladd med vanlig kontakt som här i tråden, så finns en risk att någon missbrukar adaptern till att driva något som drar ex. 10A, varvid det finns risk att kontakten brinner.

För mig känns det som lite väl mycket "cornercase", jag skulle inte tveka att ha en sådan adapter hemma, men man bör vara medveten om begränsningen, och kanske undervisa resten av familjen om det också. Så inte lampan byts ut mot någon "häftig apparat" på en FF fest någon gång, med tråkigt resultat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Müssli Müssli skrev:
Rent tekniskt är det inga problem så länge du håller dig under 1150 W. Dock vet jag inte om det är reglerat i någon föreskrift.
Ett uttag kan ju locka till att stoppa i t. ex. en dammsugare och då är det inte bra längre.
tommib tommib skrev:
Har själv en sådan adapter för exakt det ändamålet (men med gammal lamppropp).

Som Müssli säger är det inga problem så länge belastningen inte överskrider max för DCL-proppen/uttaget. Det ska nog mycket till för att någon ska koppla in dammsugaren eller någon värmeapparat där. Det är också ett väldigt illustrativt exempel på varför gemene man behöver kunna lite fundamental ellära, för att förstå detta med effekt, ström, spänning.
Jag tackar för svaren! Självklart stoppar jag inte in dammsugarsladden i taket eller ett takhängt el-element, men jag förstår poängen :D!

Har du inga vägguttag i det rummet du ska koppla ljusslingan?
Bättre att använda dom i så fall, men har du inga så är det väl upp till ditt eget samvete att koppla som du tänkt.

tommib
Vitsen är oftast att kunna styra ljusslingan med lampknappen.

Visst kan man byta lamputtaget till ett vanligt schucko men det är ju olagligt... Bättre då med denna typ av adapter även om den har en minimal risk.

• Gilla
Jonsson95
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
I så fall är väl en sån här brytare bättre:
Bättre än att manövrera ljusslingan via en knapp i bekväm höjd och praktiskt placerad i anslutning till dörren?

• Gilla
harka
  • Laddar…
A alfista skrev:
Bättre än att manövrera ljusslingan via en knapp i bekväm höjd och praktiskt placerad i anslutning till dörren?
Jo, men jag tänkte mer på att göra det enligt godkända regler, än att koppla ihop en till viss del tveksam adapter till lamputtaget.

F
Dan1891 Dan1891 skrev:
Har du inga vägguttag i det rummet du ska koppla ljusslingan?
Bättre att använda dom i så fall, men har du inga så är det väl upp till ditt eget samvete att koppla som du tänkt.
Jo självklart. Har många vägguttag! Min idé till uppsättningen är att jag vill snurra in en bra led-ljusslinga med konstgjorda girlanger. Jag har sett nått liknande för länge sen nämligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.