Hej

Jag var nyss inne hos elsäkerhetsverket för att kunna förkovra mig i el-skönlitteratur. Då noterar jag att samtliga standarder finns att köpa men inte att ladda ner gratis.
Borde inte all information som hjälper folk att hantera el på ett säkert sätt vara tillgängligt gratis för nedladdning? Jag kan förstå om elsäkerhetsverket vill ta betalt för trycksaker men varför släpper de inte standarderna fria i tex .pdf form? Elsäkerhetsverket är trots allt en myndighet som vi skatte betalare subventionerar :confused:

Är det någon som vet om dessa föreskrifter går att få tag på i elektronisk form till en "billig" penning?
 
Svensk Standard är ingen föreskrift utan en rekommendation, och där är haken. Den gamla föreskrifterna fanns och finns.

Edit: Stavvar understundom som en kratta...
 
pudas76 skrev:
Jag kan förstå om elsäkerhetsverket vill ta betalt för trycksaker men varför släpper de inte standarderna fria i tex .pdf form? Elsäkerhetsverket är trots allt en myndighet som vi skatte betalare subventionerar :confused:
Nu är det ju inte elsäkerhetsverket som skriver standarden för elbranschen, utan SEK (Svensk elstandard).
 
Om ni kollar länken nedan så finns alla relevanta skrifter som man behöver för beställning hos elsäkerhetsverket. Jag var ledd att tro att de var elsäkerhetsverket som också gav ut skrifterna :)

http://www.elsakerhetsverket.se/elbranschen/trycksakerochrapporter/bestallningsformularstrombergs.4.48520ba9116e7eee9b18000809.html

Icke desto mindre anser jag att informationen skall vara tillgänglig för alla gratis eftersom detta gangar ALLA i stort och orsaken till att jag vill kunna tillgodo göra mig informationen är för att kunna granska de installationer som en behörig elektriker gör i min installation annars köper jag grisen i säcken.

Förmodligen finns det väl inget annat sätt att göra den tillgänglig för allmänheten att beställa hem skiten, scanna och posta en .torrent på piratebay.
 
Mikael_L
Perfekt, god ide.
Lägg upp den på DC++ med, för jag har inte lärt mig det där med torrents än ...

Nä skämt åsido, Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 har jag beställt, och Elinstallationsguiden har jag redan fått, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska behålla.
Men jag har uppfattatat det som att med SS 436 40 00 så finner man i princip hela regelverket för eldragning. Till detta bör man foga en del kunskap i form av vanlig ellära och lite om det rent praktiska jobbet, hur man fäster, bilar, drar skalar osv.

Men föreskrifterna kan du iaf ladda ner helt gratis här:
http://www.elsakerhetsverket.se/elb...erregister.4.60a759a611147b1cd6180004171.html
 
pudas76 skrev:
Om ni kollar länken nedan så finns alla relevanta skrifter som man behöver för beställning hos elsäkerhetsverket. Jag var ledd att tro att de var elsäkerhetsverket som också gav ut skrifterna :)

[länk]

Icke desto mindre anser jag att informationen skall vara tillgänglig för alla gratis eftersom detta gangar ALLA i stort och orsaken till att jag vill kunna tillgodo göra mig informationen är för att kunna granska de installationer som en behörig elektriker gör i min installation annars köper jag grisen i säcken.

Förmodligen finns det väl inget annat sätt att göra den tillgänglig för allmänheten att beställa hem skiten, scanna och posta en .torrent på piratebay.
Lycka till! Du får ta fram STORA plånboken om du ska beställa alla SEK´s handböcker och standarder som gäller. Dom som finns på ESV sida är bara ett axplock.
 
Och lycka till med att tolka föreskrifterna, det är ju inte direkt solklart
 
Mikael_L
elmont skrev:
Och lycka till med att tolka föreskrifterna, det är ju inte direkt solklart
Håller med.
SS 436 40 00 är i princip ett måste för elmontören.
 
pudas76 skrev:
Icke desto mindre anser jag att informationen skall vara tillgänglig för alla gratis eftersom detta gangar ALLA i stort och orsaken till att jag vill kunna tillgodo göra mig informationen är för att kunna granska de installationer som en behörig elektriker gör i min installation annars köper jag grisen i säcken.
Så här är det med alla standarder. Det finns standarder för alla yrkesgrupper. Men har du en stor hårddisk så kan du väl lägga upp alla dessa.

Bara elanläggningar har 47st standarder att "rätta" sig efter.
 
Så om jag tolkar det hela riktigt behöver man SS 436 40 00 för att kunna kontrollera en "vanlig" heminstallation? Eller vilka föreskrifter använder kreti och pleti från firma X-Y installation?
 
Mikael_L
SS 436 40 00 är en skrift med massor av konkreta riktlinjer för hur utförandet av en elanläggning ska vara. T.ex kabeldimensionering, förläggningssätt, våtrumszoner, skydd mot väder, fukt, beröring, mekaniskt skydd osv.

Och det intressanta är just att det är konktreta riktlinjer. Detta gör det möjligt att välja lämplig metod och material på ett tillfredställande snabbt sätt.
Men SS 436 40 00 är ändå inte direkt lättläst ändå ... :o
 
Mikael_L
Troligen veckans värsta trådlyft !!! ;)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men föreskrifterna kan du iaf ladda ner helt gratis här:
[länk]
Denna länk fungerar inte längre, insåg jag idag, när jag sökte ifall vi haft uppe denna fråga någon gång här på forumet.
Men här kan man ladda ner sista versionen av de föreskrifter som i viss mån talar om ganska exakt hur elanläggningar ska utföras
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-1999-5.pdf
Sen har detta flyttats över till en standard som man måste köpa, SS 436 40 00.

Men dessa föreskrifter från 1999 är inte helt off idag, det mesta är fortfarande samma, det har kommit en del nytt, kraven på JFB har ändrats och en del annat modernt.
Sen har ESV föreskrifter inte tabellerna över strömvärden, dvs hur mycket man kan belasta kablar.

Men är ni sugna på att få tag i sista versionen av de mer fylliga föreskrifterna, ladda ner nu, ty man vet inte hur länge de finns kvar, alla äldre har försvunnit.

Om man är intresserad av ss4364000 - elinstallationsreglerna så kan jag tipsa om att man, olagligt då, kunde hitta den på pira te-bukten.
torr enten var felstavad på något vis, kanske söka med en wildcard-stjärna, t.ex elinstall*

Nu kanske den siten inte ens fungerar idag, det har väl varit knackigt i några år?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.