Hej!
Vi skulle på o tapetsera igår varpå jag skruva av väggkontakten. Tappade lite tålamod då den inte kom loss så tog i lite extra. Det släppte med ett litet ljud men nu är jag osäker om jag förstört den då där sitter en fjäder som jag inte förstår syftet med ser ut som en del inte ligger rätt på baksidan heller, en av fyra punkter/prickar ligger inte helt rätt i hållen.
Se bilder, svårt o förklara men vågar jag använda den eller bör jag införskaffa en ny o sätta dit?
Om jag ska ha en ny, är det någon speciell en måste ha eller är alla uttag kompatibla med det som sitter i väggen?
 
  • Två vita plastkontakter i en behållare hålls av en hand, interiör bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett inne i handtag till en kapsylöppnare eller liknande med fjäder och mekanisk del syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att fjärdern till petskyddet lossnat.
Petskyddet är till för att barn inte ska kunna trycka in saker som tex spik eller andra objekt och därmed få en elektrisk stöt.
Mitt tycke är att du byter ut hela uttaget till ett nytt, om det nu inte är så att du har ett exakt lika liggandes som du kan ta locket av.
Har du begränsad kunnskap i ämnet tycker jag att du tar hjälp av nån kunnig, att byta vägguttag kan en person som har måttligt kunnande göra.
 
J.R.nordvall J.R.nordvall skrev:
Om jag ska ha en ny, är det någon speciell en måste ha eller är alla uttag kompatibla med det som sitter i väggen?
Uttaget är både "det som sitter i väggen" och det du fotat. Normalt är att byta hela uttaget.
 
Menar ni att jag behöver byta även denna? Inte jag såklart men få denna m utbytt?
 
  • Färgglad tapet med mönster, exponerad eluttag, väggdekoration med blommor, blad och en uggla som läser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J.R.nordvall J.R.nordvall skrev:
Menar ni att jag behöver byta även denna? Inte jag såklart men få denna m utbytt?
Ja byt ut även den, dom båda fungerar som en (1) enhet, och bör bytas ut som en (1) enhet.
 
Men behövs den fjädern? Allt ser ut som det ska. Såg att den pluppen som låg lite snett är skyddet där en trycker in stickkontakten
 
Utan fjädern fungerar inte petskyddet som det ska, så kosta på ett nytt uttag för petskyddet SKA fungera
 
J.R.nordvall J.R.nordvall skrev:
Men behövs den fjädern? Allt ser ut som det ska. Såg att den pluppen som låg lite snett är skyddet där en trycker in stickkontakten
Behövs krockkudde i bilen? Nej inte för dom flesta, men dom som använt krockkudden kanske tycker den var bra att ha.

Dessutom tror jag att du kommer få problem att få in en stickkontakt utan att behöva lirka och ett tappat humör som resultat.
Du äger din elanläggning och bestämmer över den, men kommer även med ett ansvar att ingen gör sig illa på den.
 
J.R.nordvall J.R.nordvall skrev:
Men behövs den fjädern? Allt ser ut som det ska. Såg att den pluppen som låg lite snett är skyddet där en trycker in stickkontakten
Man sätter inte dit en fjäder för skojs skull. Det du beskriver är petskyddet, dvs det som gör att det inte går att peta in gafflar, spikar eller barnfingrar i uttaget.
Antingen byter du uttaget själv eller så låter du någon annan göra det. Det är tillåtet att göra själv om du vet vad du gör, vilket du gör om du frågar forumet och tar det lugnt och försiktigt.
 
Kan du inte se om det går att sätta tillbaka fjädern som den ska vara?
Sedan kan du prova petskyddet så att det fungerar som det ska, dvs att petskyddet åker tillbaka och täcker hålet när du drar ur stickproppen. Det ska heller inte gå att öppna petskyddet om du trycker med en penna i ena hålet.
 
Redigerat:
Och ett nytt uttag av motsvarande kvalitet hittar du hos Jula för ca en femtilapp och siktar du på högsta kvalitet kostar det ca 200:- hos samma affär.
 
Nu har jag förstått fjäderns betydelse. Fortsatta iIdiotförklaringar undanbedes.
 
Är du osäker på hur man byter uttaget så ställ frågor här när du köpt det nya eller kollar runt bland bekanta om det finns någon som är händig på detta. Man får byta uttag om man vet vad man gör och det kan du lära dig.
 
  • Gilla
J.R.nordvall
  • Laddar…
J.R.nordvall J.R.nordvall skrev:
Nu har jag förstått fjäderns betydelse. Fortsatta iIdiotförklaringar undanbedes.
Kan inte se att nån idiotförklarat dig i den här tråden, utan bara förklarat fjärderns betydelse, och som du själv skriver så har du nu förstått betydelsen.

Om du tycker att jag har idiotförklarat dig så ber jag om ursäkt för det, det var absolut inte min mening att du skulle ta det så.
 
  • Gilla
J.R.nordvall
  • Laddar…
Om TS vill byta uttaget så sitter där ett jordat Trend från Schneider Electrics. Artikelnummer/E-nummer 1830296.
Köper du ett likadant TS så kan du bara byta lockat och spara ”insatsen”.

Googla 1830296. Finns på Bauhaus, Hornbach m.fl. Ställen.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.