Tänkt sätta solceller på mitt fristående garage.Har 16A huvudsäkring och kan då ha 11kwp paneleffekt på solcellerna.Mellan huset o garaget finns en jordkabel ekkj 5x6.Är den kabeln tillräcklig stor?

H Hymas7 skrev:
Tänkt sätta solceller på mitt fristående garage.Har 16A huvudsäkring och kan då ha 11kwp paneleffekt på solcellerna.Mellan huset o garaget finns en jordkabel ekkj 5x6.Är den kabeln tillräcklig stor?
Ja.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
O
Ligger huvudledningen i rör eller direkt i mark?

Beroende på vilket system du skall använda kan det finnas behov att dra kablar mellan platsen där solcellsanläggningen finns och mätarcentralen. T.ex. FerroAmp behöver ha övervakning med strömtrafos där. Avståndet är oftast inget problem, utan det är själva dragningen av kabeln som kan ställa till huvudvärk.

• Gilla
Hymas7
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Ligger huvudledningen i rör eller direkt i mark?

Beroende på vilket system du skall använda kan det finnas behov att dra kablar mellan platsen där solcellsanläggningen finns och mätarcentralen. T.ex. FerroAmp behöver ha övervakning med strömtrafos där. Avståndet är oftast inget problem, utan det är själva dragningen av kabeln som kan ställa till huvudvärk.
Direkt i mark

H Hymas7 skrev:
Då är det väl förutsett med den dimensionen och samtidigt behöver du knappast några ytterligare kablar. Eventuell nätverkskabel kan du lägga enkelt oavsett var matningen ligger om det behövs.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nätverk eller annan svagströms kommunikation är det ju helt fritt att pillra med själv.
Så det kan du dra på helt valfritt sätt, om det behövs någon sådan.
Om du gör det, fundera på framtida behov, kanske nätverk ute i garaget kan vara bra att förbereda med ytterligare en kabel, t.ex.

• Gilla
Hymas7
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.