1 701 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Istället för fyrfacksram
Sida 1 av 2
Såg att Trend inte har 4-fackram längre? Verkar ha utgått.
Behöver brytare för takbelysning, entreblysning, fasadbelysning och för yttre uttag. Delar man upp det i 2 + 2 bredvid varandra eller ovanför varandra eller hur gör man? Tak och entre används ofta, medan de andra två räknar jag som mer sällanbrytare.
Behöver brytare för takbelysning, entreblysning, fasadbelysning och för yttre uttag. Delar man upp det i 2 + 2 bredvid varandra eller ovanför varandra eller hur gör man? Tak och entre används ofta, medan de andra två räknar jag som mer sällanbrytare.
Nej, jag vet. Därför jag behövde så många dosor och flerfacksram.. Eller menar du att man inte får ha olika säkringar till två dosor bredvid varandra om de sitter ihop med flerfacksram?
Nu blir det brytare till innerbelysning i en dosa, och till utebelysning i dosan bredvid(2-pol). 2 olika säkringar.
Nu blir det brytare till innerbelysning i en dosa, och till utebelysning i dosan bredvid(2-pol). 2 olika säkringar.
I förra huset hade vi astrour och en brytare för att tända utanför schemat. Den brytare satt i ögonhöjd (160).
Två dosor som sitter samman utan öppning mellan är helt OK att matas från olika grupper.M -MH- skrev:
Kan man undvika det är det iofs bra, för tydlighetens skull, men man ska inte överdriva denna önskan.
Är det hål taget mellan dosorna, men inga kablar mellan så blir det kanske en anings gråzon, men det är faktiskt även lite grått "kravet" på att två olika grupper inte får samsas i samma dosa. Så skulle det råkat vara taget ett sånt där hål mellan dosorna men inga kablar mellan och två olika grupper så är det inget jag skulle direkt gå i taket över.
Jo, man får väl se det som en kompromiss mellan tydlighten för det elektriska och fuktionen för användaren. Att ha inner och ytterbelysning bredvid varandra känns ändå rätt naturligt.
Det är ännu inte försent att ändra, ifall någon har någon synpunkt på det, förstås.
El(ektronik)design är ändå rätt skoj, och man vill ju att det skall bli perfekt.
Det är ännu inte försent att ändra, ifall någon har någon synpunkt på det, förstås.
El(ektronik)design är ändå rätt skoj, och man vill ju att det skall bli perfekt.
Det raka svaret är att du kan ha två olika grupper i varsin dosa som är monterade kloss mot varandra.
Att det kan bli någon anings lite bättre (lättare att förstå för en elektriker på nedre delen av skalan) att undvika detta - är bara en petitess, där önskvärd funktion väger mycket tyngre.
Att det kan bli någon anings lite bättre (lättare att förstå för en elektriker på nedre delen av skalan) att undvika detta - är bara en petitess, där önskvärd funktion väger mycket tyngre.
Men en brytare som ska stå i ett visst läge för att automatiken ska fungera vill man inte ska manövreras av misstag. Särskilt om den inte ger ett direkt svar.M -MH- skrev:
Tänk att någon trycker på den, inget händer jag provar nästa. Tre dagar senare noterar du att ytterbelysningen lyser dygnet runt. (Vår lösning tände genom att koppla förbi astrouret)
