Nu har jag fått hjärnsläpp.
Jag håller på och fördrar fkledning mellan uttag-brytare(trappkoppling)-takdosa-brytare(trappkoppling)-strömbrytare och blir osäker på antal ledningar. Jag har hittills dragit följande fr 1:a uttaget, antal 3 (Brun/Blå/Gulgrön), fr 1:a brytaren, 5 (Br/Bl/Gg/V/V(2 mellantrådar) fram till takdosan. Nu är frågan hur många jag behöver till den 2:a strömbrytaren. Som jag förstår så måste jag komplettera de övriga 5 med en tändtråd(totalt 6 st) för att sedan sluta med 3 std färger.
Tänker jag rätt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulf Christensen
  • Laddar…
Elkopplingsschema med uttag, strömbrytare, lampa och jordade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det räcker med 5 trådar om du kör med en spar-koppling
 
  • Gilla
laja57 och 1 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
[bild]
Det räcker med 5 trådar om du kör med en spar-koppling
Tack, och det gäller även om jag har uttag efter brytarna?
 
Panor82
Ja, som bilden visar.
 
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
Stort tack till er båda som svarat så snabbt.
 
Mikael_L
L laja57 skrev:
Nu har jag fått hjärnsläpp.
Jag håller på och fördrar fkledning mellan uttag-brytare(trappkoppling)-takdosa-brytare(trappkoppling)-strömbrytare och blir osäker på antal ledningar. Jag har hittills dragit följande fr 1:a uttaget, antal 3 (Brun/Blå/Gulgrön), fr 1:a brytaren, 5 (Br/Bl/Gg/V/V(2 mellantrådar) fram till takdosan. Nu är frågan hur många jag behöver till den 2:a strömbrytaren. Som jag förstår så måste jag komplettera de övriga 5 med en tändtråd(totalt 6 st) för att sedan sluta med 3 std färger.
Tänker jag rätt?
Om du kör med gamla standardkopplingen klarar du dig med 3 trådar till strömbrytare nr 2.
Tändtråd + 2 mellantrådar.

Kör du med sparkoppling behöver du också 3 st till strömbrytare 2
Fas, tändtråd, mellantråd.
Men drar du med nolla och jord så kan du även ha ett uttag där om du vill.

Dvs, med sparkoppling + 5 trådar kan du har ett uttag vid bägge brytarna . med standardkoppling och 5 trådar kan du ha uttag bara vid en av brytarna.

Vill du inte ha uttag vid brytarna kan du ha tre trådar till båda brytarna, dvs skippa PE & N.
Gäller båda kopplingarna (men med sparkoppling blir det endast en mellantråd, men fas och tändtråd till bägge)
 
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du kör med gamla standardkopplingen klarar du dig med 3 trådar till strömbrytare nr 2.
Tändtråd + 2 mellantrådar.

Kör du med sparkoppling behöver du också 3 st till strömbrytare 2
Fas, tändtråd, mellantråd.
Men drar du med nolla och jord så kan du även ha ett uttag där om du vill.

Dvs, med sparkoppling + 5 trådar kan du har ett uttag vid bägge brytarna . med standardkoppling och 5 trådar kan du ha uttag bara vid en av brytarna.

Vill du inte ha uttag vid brytarna kan du ha tre trådar till båda brytarna, dvs skippa PE & N.
Gäller båda kopplingarna (men med sparkoppling blir det endast en mellantråd, men fas och tändtråd till bägge)
Tack för svaret. Jag nu 5 trådar enl sparkopplingsalternativet.
 
Mikael_L
Själv drar jag som oftast 5 trådar utan att fundera så mycket, och sen väljer sparkopplingen utan att fundera så mycket.
Då är det förberett för när kunden snart kommer och säger:
"Men du, det skulle vara bra om det blev ett uttag här också... är det något som går att fixa?"
:)
 
  • Gilla
laja57 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.