Nu har jag fått hjärnsläpp.
Jag håller på och fördrar fkledning mellan uttag-brytare(trappkoppling)-takdosa-brytare(trappkoppling)-strömbrytare och blir osäker på antal ledningar. Jag har hittills dragit följande fr 1:a uttaget, antal 3 (Brun/Blå/Gulgrön), fr 1:a brytaren, 5 (Br/Bl/Gg/V/V(2 mellantrådar) fram till takdosan. Nu är frågan hur många jag behöver till den 2:a strömbrytaren. Som jag förstår så måste jag komplettera de övriga 5 med en tändtråd(totalt 6 st) för att sedan sluta med 3 std färger.
Tänker jag rätt?
Jag håller på och fördrar fkledning mellan uttag-brytare(trappkoppling)-takdosa-brytare(trappkoppling)-strömbrytare och blir osäker på antal ledningar. Jag har hittills dragit följande fr 1:a uttaget, antal 3 (Brun/Blå/Gulgrön), fr 1:a brytaren, 5 (Br/Bl/Gg/V/V(2 mellantrådar) fram till takdosan. Nu är frågan hur många jag behöver till den 2:a strömbrytaren. Som jag förstår så måste jag komplettera de övriga 5 med en tändtråd(totalt 6 st) för att sedan sluta med 3 std färger.
Tänker jag rätt?
Redigerat:
Om du kör med gamla standardkopplingen klarar du dig med 3 trådar till strömbrytare nr 2.L laja57 skrev:Nu har jag fått hjärnsläpp.
Tänker jag rätt?
Tändtråd + 2 mellantrådar.
Kör du med sparkoppling behöver du också 3 st till strömbrytare 2
Fas, tändtråd, mellantråd.
Men drar du med nolla och jord så kan du även ha ett uttag där om du vill.
Dvs, med sparkoppling + 5 trådar kan du har ett uttag vid bägge brytarna . med standardkoppling och 5 trådar kan du ha uttag bara vid en av brytarna.
Vill du inte ha uttag vid brytarna kan du ha tre trådar till båda brytarna, dvs skippa PE & N.
Gäller båda kopplingarna (men med sparkoppling blir det endast en mellantråd, men fas och tändtråd till bägge)
Tack för svaret. Jag nu 5 trådar enl sparkopplingsalternativet.Mikael_L skrev:
Om du kör med gamla standardkopplingen klarar du dig med 3 trådar till strömbrytare nr 2.
Tändtråd + 2 mellantrådar.
Kör du med sparkoppling behöver du också 3 st till strömbrytare 2
Fas, tändtråd, mellantråd.
Men drar du med nolla och jord så kan du även ha ett uttag där om du vill.
Dvs, med sparkoppling + 5 trådar kan du har ett uttag vid bägge brytarna . med standardkoppling och 5 trådar kan du ha uttag bara vid en av brytarna.
Vill du inte ha uttag vid brytarna kan du ha tre trådar till båda brytarna, dvs skippa PE & N.
Gäller båda kopplingarna (men med sparkoppling blir det endast en mellantråd, men fas och tändtråd till bägge)
Själv drar jag som oftast 5 trådar utan att fundera så mycket, och sen väljer sparkopplingen utan att fundera så mycket.
Då är det förberett för när kunden snart kommer och säger:
"Men du, det skulle vara bra om det blev ett uttag här också... är det något som går att fixa?"

Då är det förberett för när kunden snart kommer och säger:
"Men du, det skulle vara bra om det blev ett uttag här också... är det något som går att fixa?"
Klicka här för att svara