Börja med att läsa på batteriet vad det är för typ av batteri. ;-)
NiCd eller NiMh?
Det är viktigt att laddaren har rätt spänning och klarar batteritypen, men det finns smarta universalladdare.
Leta efter laddare bland firmor som säljer prylar till radiostyrda modeller. Typ
https://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=17,630&product_id=10559
Det liknar en Tamiya kontakt men flärpen sitter inte på samma ställe. Kanske fungerar tillräckligt bra ändå?
https://www.kjell.com/se/produkter/...fS0YMQCq8H0jW_Q3PhxoCYn0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
NiCd eller NiMh?
Det är viktigt att laddaren har rätt spänning och klarar batteritypen, men det finns smarta universalladdare.
Leta efter laddare bland firmor som säljer prylar till radiostyrda modeller. Typ
https://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=17,630&product_id=10559
Det liknar en Tamiya kontakt men flärpen sitter inte på samma ställe. Kanske fungerar tillräckligt bra ändå?
https://www.kjell.com/se/produkter/...fS0YMQCq8H0jW_Q3PhxoCYn0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Har inte tillverkaren någon information om kontakten? Bilderna är tagna från en vinkel som gör det svårt att läsa texten. Men jag ser texten Nickel metal hydride battery. Valfri laddare för 4,8V NiMH som passar till kapaciteten skall fungera. Har apparaten som acken skall driva samma kontakt? Annars kan du ju klippa av den och välja något annat om du inte hittar vad det är.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 688 inlägg
Kan kontakten vara en Molex mini-fit eller Mega-fit?
Batteriet ser ut att vara ett tredjeparts från batteriexperten.
Batteriet ser ut att vara ett tredjeparts från batteriexperten.
Med en liknande https://www.hobbex.se/841380.html?g...P6PglsokyzpeRHUyCNyMTaLZbvo-orioaAu81EALw_wcB
kan du ladda batteriet.
Nog för att man inte ska fuska men hade jag varit dig hade jag bara tryckt i en bit sladd i kontakten så där blir kontakt.
Ladda med låg ström så kan du även sova lugnt.
kan du ladda batteriet.
Nog för att man inte ska fuska men hade jag varit dig hade jag bara tryckt i en bit sladd i kontakten så där blir kontakt.
Ladda med låg ström så kan du även sova lugnt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 199 inlägg
Det är en bra laddare. Man får förutsätta att Hobbex säljer originalet eftersom marknaden översvämmats av kopior. (Men det skadar inte att kolla... Leveranskedjorna är inte så täta som man kanske skulle tro.)A Alexn72 skrev:
Och en låg ström här är 0.1C, dvs 300mA om batteriet är på 3000mAh. Det tar då 10h plus förlusten (kan bli 5h till) att ladda batteriet till fullt. Om laddaren frågar så är det ett 4S1P-NiMh-batteri du skall ladda. Dvs det är fyra celler i serie (1.2V nominellt ger 4.8V) och inga celler parallellt. (Alltså en sträng med bara ett batteri i varje steg; 1P).
Oj, nu såg jag att det var en antagligen inaktuell tråd. Nåja, min info får stå ifall någon hittar den när de söker.
Redigerat:
Klicka här för att svara



