Düsseldorff
Ja, som rubriken säger: Hur kan vi få stötar från stängsel med jordspett barfota, utan att vidröra stängslet?

Jag vet hur ett stängsel funkar så inga idiotsvar tack.

Du får nog förklara lite bättre.

Hur menar du? Får du stötar om du kommer nära, hur nära?

tommib
Tja, om du har ett jordfel i stängslet, dvs tråden ligger mot marken och jordspettet är någonstans i närheten kanske du kan få ett spänningsfält som ger sk stegspänning där du har potentialskillnad mellan benen. Jag vet inte om spänningen i ett normalt staketaggregat är tillräckligt hög för att åstadkomma detta dock.

Det är väl överledning någonstans från stängslet (genom en isolator eller växtlighet)
Då kan man utsättas för stegspänning

Prova att hälla en spann vatten vid jordningen och 30min senare se om det är bättre eller sämre

Düsseldorff
Såvitt jag kan se finns det inga uppenbara jordfel. Det är fem linor i stängslet och den lägsta ligger kanske 15 cm över mark. Men jag kan ju förstå utifrån era kommentarer att jag måste ut och leta jordfel. Återkommer!

Händer ibland vid stallet, hästarna gillar det inte. Och som noterats tidigare händer det ofta efter det regnat/blött med dåliga jordspett och/eller växtlighet mot elstängsel.
Brukar sätta om jordspett och en runda med röjsågen under stängseltråden.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.