Har mycket kulo i kåken. Kopplingdosor vid taklist, nedstick till uttag.

Men om man skulle köra längs golvlist, hur blir det då? Jag har t.ex aldrig sett en matning vid golvlist med kopplingsdosa till uttag, sen vidare med matningen längs golvlisten.

Någon som vet hur man brukar göra/hur det brukar se ut?
 
Vet inte om det är din fråga men det vanliga är ju att man kopplar vidare i uttaget
 
P pjkw skrev:
Vet inte om det är din fråga men det vanliga är ju att man kopplar vidare i uttaget
Det var det jag misstänkte, så det blir två kablar bredvid varann under uttaget (förslagsvis).
 
Jodå jag har sett kulo på golvlist "the hard way". På 70 talet arbetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden.

Vi skulle montera TV antenn på ett äldre hus. Medan jag höll på med inkopplingen i antennförstärkaren höll min chef (väldig tur det inte var jag) höll på och drog antennkabeln på en almoge golvlist. Högst upp var det en halvrund profil på den, allt täckt med åtskilliga lager målarfärg. Han skjuter fast kabeln med häftpistol (sådana där halvrunda häftklammers som man egentligen inte skall ha till antennkabel). Efter 7 - 8 klammers blir det plötsligt en smäll och lamporna slocknar.

Den där översta profilen som han skjutit häftklammer i var inte en del av listen, utan en inmålad kulokabel...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jodå jag har sett kulo på golvlist "the hard way". På 70 talet arbetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden.

Vi skulle montera TV antenn på ett äldre hus. Medan jag höll på med inkopplingen i antennförsatärkaren höll min chef (väldig tur det inte var jag) höll på och drog antennkabeln på en almoge golvlist. Högst upp var det en halvrund profil på den, allt täckt med åtskilliga lager målarfärg. Han skjuter fast kabeln med häftpistol (sådana där halvrunda häftklammers som man egentligen inte skall ha till antennkabel). Efter 7 - 8 klammers blir det plötsligt en smäll och lamporna slocknar.

Den där översta profilen som han skjutit häftklammer i var inte en del av listen, utan en inmålad kulokabel...
En diskret kabel då med andra ord, det är väl det man brukar förespråka när det gäller kulo ;)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jo nog var den diskret.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Extrafråga. Om jag vill köra kulo (ekrk/eqrq eller vad det är genom vind för t.ex en taklampa, så gissar jag att det finns regler. Ska jag byta kabeltyp på den sträckan? Eller kan jag lägga i rör?
 
Kulon kan du lägga utvändigt på en normal vind men du får inte lägga kulo i rör. Vill du ha kabel i rör så är typ EKK/EXQ/EQQ lämpliga kablar eller varför inte köra med slang och EQ.
 
D
E elmont skrev:
Kulon kan du lägga utvändigt på en normal vind men du får inte lägga kulo i rör. Vill du ha kabel i rör så är typ EKK/EXQ/EQQ lämpliga kablar eller varför inte köra med slang och EQ.
Jag har aldrig fattat varför just kulo inte får läggas rör. Dessutom: när min elektriker drog en kulo genom huset fick den på slutet passera en innervägg på runt 50 cm och då minns jag att han sa att kulo inte får löpa i vägg mer än 50 eller 60 cm.
 
D datja skrev:
Jag har aldrig fattat varför just kulo inte får läggas rör. Dessutom: när min elektriker drog en kulo genom huset fick den på slutet passera en innervägg på runt 50 cm och då minns jag att han sa att kulo inte får löpa i vägg mer än 50 eller 60 cm.
Det är en kvarleva från tiden kulo var utförd med bara en falsad plåtmantel ytterst. Att trä in den längre sträckor i rör kunde lätt bräcka manteln som i sin tur kunde bli spänningssatt. Därav gamla regler att den kunde skalas upp och dras in i rör men manteln bara ett litet stycke in i häradet max 1 dm. Påståendet om sträckor genom tex väggar bygger på att den skulle vara "skönjbar" hela sträckan den var förlagd och i princip samma risk där som vid okänd färd indragen i rör.

De mer moderna typerna med plastmantel hade kunnat bedömas annorlunda men nu föll de in under samma svårrubbade standard. Med lite vana är nutida tex EXQ en bra ersättare för utanpåliggande där kulo också passar in men man slipper begränsningarna i användningsfallen som "kulon" dras med.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag har aldrig fattat varför just kulo inte får läggas rör. Dessutom: när min elektriker drog en kulo genom huset fick den på slutet passera en innervägg på runt 50 cm och då minns jag att han sa att kulo inte får löpa i vägg mer än 50 eller 60 cm.
Dessutom är "kulon" näst intill omöjlig att dra in i rör/slang längre än någon meter och max 1 böj.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kulon kan du lägga utvändigt på en normal vind men du får inte lägga kulo i rör. Vill du ha kabel i rör så är typ EKK/EXQ/EQQ lämpliga kablar eller varför inte köra med slang och EQ.
E elmont skrev:
Kulon kan du lägga utvändigt på en normal vind men du får inte lägga kulo i rör. Vill du ha kabel i rör så är typ EKK/EXQ/EQQ lämpliga kablar eller varför inte köra med slang och EQ.
Ok! Har ju spån i bjälklaget på kallvinden, så då kommer kabeln ju ligga i det till viss del.. Ska man täta genomföringarna mellan vind och rummet under på något vänster? Ingen risk för kondens?
 
Düsseldorff
F fuentes skrev:
Ok! Har ju spån i bjälklaget på kallvinden, så då kommer kabeln ju ligga i det till viss del.. Ska man täta genomföringarna mellan vind och rummet under på något vänster? Ingen risk för kondens?
Satan vad du övertänker. Ta upp lagom stora hål så behöver du inte fundera. Men visst, tar du upp hål som är dubbla kabeln eller mer så kanske det kan bli bekymmer.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Satan vad du övertänker. Ta upp lagom stora hål så behöver du inte fundera. Men visst, tar du upp hål som är dubbla kabeln eller mer så kanske det kan bli bekymmer.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Satan vad du övertänker. Ta upp lagom stora hål så behöver du inte fundera. Men visst, tar du upp hål som är dubbla kabeln eller mer så kanske det kan bli bekymmer.
Skönt att få höra det, brukar höra tvärtom ;)
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.