1 841 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Utanpåliggande el längs sockel?
Har mycket kulo i kåken. Kopplingdosor vid taklist, nedstick till uttag.
Men om man skulle köra längs golvlist, hur blir det då? Jag har t.ex aldrig sett en matning vid golvlist med kopplingsdosa till uttag, sen vidare med matningen längs golvlisten.
Någon som vet hur man brukar göra/hur det brukar se ut?
Men om man skulle köra längs golvlist, hur blir det då? Jag har t.ex aldrig sett en matning vid golvlist med kopplingsdosa till uttag, sen vidare med matningen längs golvlisten.
Någon som vet hur man brukar göra/hur det brukar se ut?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jodå jag har sett kulo på golvlist "the hard way". På 70 talet arbetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden.
Vi skulle montera TV antenn på ett äldre hus. Medan jag höll på med inkopplingen i antennförstärkaren höll min chef (väldig tur det inte var jag) höll på och drog antennkabeln på en almoge golvlist. Högst upp var det en halvrund profil på den, allt täckt med åtskilliga lager målarfärg. Han skjuter fast kabeln med häftpistol (sådana där halvrunda häftklammers som man egentligen inte skall ha till antennkabel). Efter 7 - 8 klammers blir det plötsligt en smäll och lamporna slocknar.
Den där översta profilen som han skjutit häftklammer i var inte en del av listen, utan en inmålad kulokabel...
Vi skulle montera TV antenn på ett äldre hus. Medan jag höll på med inkopplingen i antennförstärkaren höll min chef (väldig tur det inte var jag) höll på och drog antennkabeln på en almoge golvlist. Högst upp var det en halvrund profil på den, allt täckt med åtskilliga lager målarfärg. Han skjuter fast kabeln med häftpistol (sådana där halvrunda häftklammers som man egentligen inte skall ha till antennkabel). Efter 7 - 8 klammers blir det plötsligt en smäll och lamporna slocknar.
Den där översta profilen som han skjutit häftklammer i var inte en del av listen, utan en inmålad kulokabel...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
En diskret kabel då med andra ord, det är väl det man brukar förespråka när det gäller kuloH hempularen skrev:Jodå jag har sett kulo på golvlist "the hard way". På 70 talet arbetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden.
Vi skulle montera TV antenn på ett äldre hus. Medan jag höll på med inkopplingen i antennförsatärkaren höll min chef (väldig tur det inte var jag) höll på och drog antennkabeln på en almoge golvlist. Högst upp var det en halvrund profil på den, allt täckt med åtskilliga lager målarfärg. Han skjuter fast kabeln med häftpistol (sådana där halvrunda häftklammers som man egentligen inte skall ha till antennkabel). Efter 7 - 8 klammers blir det plötsligt en smäll och lamporna slocknar.
Den där översta profilen som han skjutit häftklammer i var inte en del av listen, utan en inmålad kulokabel...
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jo nog var den diskret.
Jag har aldrig fattat varför just kulo inte får läggas rör. Dessutom: när min elektriker drog en kulo genom huset fick den på slutet passera en innervägg på runt 50 cm och då minns jag att han sa att kulo inte får löpa i vägg mer än 50 eller 60 cm.E elmont skrev:
Det är en kvarleva från tiden kulo var utförd med bara en falsad plåtmantel ytterst. Att trä in den längre sträckor i rör kunde lätt bräcka manteln som i sin tur kunde bli spänningssatt. Därav gamla regler att den kunde skalas upp och dras in i rör men manteln bara ett litet stycke in i häradet max 1 dm. Påståendet om sträckor genom tex väggar bygger på att den skulle vara "skönjbar" hela sträckan den var förlagd och i princip samma risk där som vid okänd färd indragen i rör.D datja skrev:
De mer moderna typerna med plastmantel hade kunnat bedömas annorlunda men nu föll de in under samma svårrubbade standard. Med lite vana är nutida tex EXQ en bra ersättare för utanpåliggande där kulo också passar in men man slipper begränsningarna i användningsfallen som "kulon" dras med.
Dessutom är "kulon" näst intill omöjlig att dra in i rör/slang längre än någon meter och max 1 böj.D datja skrev:
E elmont skrev:
Ok! Har ju spån i bjälklaget på kallvinden, så då kommer kabeln ju ligga i det till viss del.. Ska man täta genomföringarna mellan vind och rummet under på något vänster? Ingen risk för kondens?E elmont skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 124 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 124 inlägg
Satan vad du övertänker. Ta upp lagom stora hål så behöver du inte fundera. Men visst, tar du upp hål som är dubbla kabeln eller mer så kanske det kan bli bekymmer.F fuentes skrev:
Düsseldorff skrev:
Skönt att få höra det, brukar höra tvärtomDüsseldorff skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
