Vi anlitade ett företag för hjälp med elen i huset när vi renoverade. Kan kalla företaget för A.

Vi fick fakturan från företag A, såg direkt det inte riktigt stämde. De har fakturerat för 50 timmars jobb. (Företaget ligger en kort sträcka härifrån så körtiden är väldigt kort). Vi har tagit hand om skräp som de lämnat och alla inköp/saker som behövdes lämnades på plats andra besöket.

Då vi har husdjur så valde vi att vara hemma hela eller delar av dagar då de varit här. Även haft andra hantverkare som har varit här samtidigt som gett oss uppdateringar om deras jobb och vad de gjort om vi inte varit på plats. Vi fick timmarna till 41 som de varit här.

Vi började ifrågasätta timmarna och fick se deras timmar som blivit registrerade: 46 timmar. I den rapporteringen såg vi även vilka tider de varit här.

Ringde till chefen för företaget då vi inte tänker betala för tider de inte varit här då tidsrapporteringen (46h) och fakturan (50h) inte stämde med de tider vi antecknat. T ex ena dagen i tidsrapporteringen har en elektriker varit här i 4 timmar, dock var han här i 45 minuter - kl 9 på morgonen men har skrivit upp han varit här på eftermiddagen. Vi släppte till och med in och ut honom då ingen annan hantverkare var på plats. Chefen ville ha det som mejl istället, vilket han fick och svaret tillbaka var att ’tiderna stämmer’.

Vi har ’bevis’ på tider och utfört arbete i bilder, sms mellan mig och min man, mig och ena snickaren och även registrering i larm och kameror som finns på tomten. Dessa har vi inte nämnt än för företag A.

Vad har vi för möjligheter? Hur går vi tillväga då vi inte vill betala för uppenbart fusk. Vilka rättigheter har vi? Hur kan vi göra så de debiterar rätt?

Vi har även anlitat ett annat företag, företag B, som gjort en installation hos oss och pratade allmänt om olika firmor i området. Utan att vi nämnt företag A så nämner dessa killar att en del företag, som t ex företag A är duktiga på att salta sina fakturor.

(Tillägg: vi har självklart räknat med tiden för pappersarbete osv)

Redigerat:
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Alt 1. Bestrid överskjutande timmar och betala otvistigt belopp.
Alt 2. Betala fakturan, anlita dem aldrig igen och ge dem en ärlig recension

Ett alternativ är bättre för plånboken, det andra för den mentala hälsan. Välj fritt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Du skall betala de ostridiga timmarna. Bestrid skriftligen. MEN observera att det är rätt vanligt att elfirmor tillämpar en shablontid för resor (typ 30 minuter, enkel resa), och du får betala även för tid som elektrikern arbetar på deras firma, med att ex. plocka ihop material och lasta ut i bilen. Så du kan inte gå strikt på tider som du själv registrerat.

Är det många timmar fel?

Och jag tycker man kan kombinera de två alternativ Hans skrev om. Betala begränsat, OCH häng ut firman med namn. Och detaljer om felet.

• Gilla
swagmeikster21 och 2 till
  • Laddar…
Fy fan för timtjuvar. Och tar man offert så ser man dom 4 timmar av 20 beräknade. Kommer man överens om tidssparande saker som städning så skitar dom ner som grisar och man får aldrig veta om offerten blivit typ densamma om man släppt städningen. Trist.

sysmali
Är detta korrekt?

Er uträkning = 41 timmar
Deras interna tidrapportering = 46 timmar
Deras faktura = 50 timmar

H hempularen skrev:
Du skall betala de ostridiga timmarna. Bestrid skriftligen. MEN observera att det är rätt vanligt att elfirmor tillämpar en shablontid för resor (typ 30 minuter, enkel resa), och du får betala även för tid som elektrikern arbetar på deras firma, med att ex. plocka ihop material och lasta ut i bilen. Så du kan inte gå strikt på tider som du själv registrerat.

Är det många timmar fel?

Och jag tycker man kan kombinera de två alternativ Hans skrev om. Betala begränsat, OCH häng ut firman med namn. Och detaljer om felet.
Har några vänner som frågat om firman men avråder de från att anlita dem.

9 h skiljer mellan vad vi antecknat och de fakturerat för. Så vi trodde, innan fakturan kom, att det var ca 44 h med pappersarbete osv.

sysmali sysmali skrev:
Är detta korrekt?

Er uträkning = 41 timmar
Deras interna tidrapportering = 46 timmar
Deras faktura = 50 timmar
Precis.
Och ett av de stora ’felen’ är att han satt upp 4 h här. Dvs den dagen som vi klockade 45min har vi räknat som 1 h. Sedan är det några tider till som inte riktigt stämmer mot vad vi skrivit ner, dock är den värst.

H Hans G2 skrev:
Alt 1. Bestrid överskjutande timmar och betala otvistigt belopp.
Alt 2. Betala fakturan, anlita dem aldrig igen och ge dem en ärlig recension

Ett alternativ är bättre för plånboken, det andra för den mentala hälsan. Välj fritt.
Tack för ett bra svar, det lutar väldigt mycket mot alt 1. Hade det varit mindre timmar i skillnad hade jag valt alt 2.

TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Tack för ett bra svar, det lutar väldigt mycket mot alt 1. Hade det varit mindre timmar i skillnad hade jag valt alt 2.
Precis. Hantverkare skall hållas kort, som signatur "heby" skrev i en annan tråd.

Äntligen har det skett lite i ärendet, efter många om och men …

De får bara betalt för de timmarna som vi har antecknat, kommer inte rekommendera firman till någon och lär aldrig mer anlita dem. Har lämnat omdömen på firman på nätet plus fått veta att ett par av de som jobbar där skäms för företaget de jobbar för.

• Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Äntligen avslutat. Fakturan damp ner i brevlådan och de har dragit ner timmarna (otroligt nog).

Dock sparar jag de inspelade samtalen och sms om hela händelsen OM det skulle vara problem i framtiden.

Har fått veta att senaste året har många haft problem med detta företaget och en hel del byggfirmor vägrar samarbeta med dem.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.